Пређи на главни садржај

Празник усековања главе Светог Јована Крститеља у Великој Хочи

Велика Хоча је старо насеље у општини Ораховац на Косову и Метохији. Налази се двадесет пет километара од Призрена и Ђаковице, на 400 метара надморске висине. Овај регион је вековима познат по узгајивачима винове лозе и винаријама. Велика Хоча је на истоку и северу од хладних ветрова заштићена планининама. Захваљујући томе, затим великом броју сунчаних дана годишње, као и благом поднебљу, локални виногради су одувек били међу најбољима у Србији, а овај крај је надалеко познат и ван граница Србије.

Велика Хоча је једна од најстаријих српских насеобина у Метохији. Помиње се у најстаријим историјским изворима још у XII веку када је српски жупан Стефан Немања Велику Хочу поклонио као метох манастиру Хиландар. Немањини потомци су у више наврата потврђивали хочански метох као Хиландарски метох и проширивали га (реч метох потиче од грчке речи μετοχια – манастирски или црквени посед, - прим.прев.)  Велика Хоча је у средњем веку била духовни и економски центар са 24 цркве и два/три манастира. Од тада, остало је осам активних манастира и пет црквишта (рушевина). Један од најстаријих је црква светог Николе саграђена у XIII веку, а обновљена у XVI, као и црква Светог Јована и Светог Стефана, подигнутих у XIV веку. Брижљиво су очуване и рушевине још пет цркава. Такође у Великој Хочи постоје и три цркве из модерног доба. У винарији манастира Дечани која се налази у Хочи и данас као и некада справља се дечанско вино од винове лозе из винограда који потичу из доба цара Душана. Ту су и архитектонски споменици - кула Лазара Кујунџића и Спасића кућа саграђена 1830. год. што је ретко очувани примерак градске, српске архитектуре из XIX века.

Домаћим виноградарима је у XIV веку посао ишао толико добро да им је цар Душан увео порез, јер су готово сви становници имали своје винске подруме и винарије што је довело да повећања броја произвођача вина. Вековима је Велика Хоча била регионални културни, виноградарски, трговачки и занатски центар.

Као што знамо, у последњих неколико година, од Велике Хоче и Ораховца настао је, на жалост, својеврсни гето познат по отмицама и убиствима Срба које су отпочеле пре агресије НАТО 1999. год. У Великој Хочи је 11. септембра 2009. године откривен споменик посвећен Србима на Косову и Метохији који су убијени и киднаповани у периоду од 1998. до 2000. године.

У манастиру Св. Јована Крститеља у Великој Хочи је 11. септембра 2011. године, поново свечано прослављен празник Усековања Јована Крститеља. Игуман манастира, архимандрит Сава је Свету Литургију служио са протом Миленком Драганићем, игуманом манастира Зочишта протосинђелом Стефаном и јерејем Синишом Јеринићем. Светој Литургији је присуствовало око стотинак мештана Велике Хоче и Ораховца. Слави манастира је присуствовао велики број деце, која су након Причешћа учествовала у организованој литији са ношењем икона.

После литије отац Миленко је служио освећење воде у част овог празника, а игуман Стефан је изнео славски колач, пресекао и преломио га са архимандритом Савом и јерођаконом Кирилом, који је задужен за дечански метох.


Отац Сава је у својој беседи говорио о причи о злим виноградарима, и о мучеништву светог Јована Крститеља. Он је нагласио потребу за остваривањем солидарности и јединства српског народа што је суштина бивствовања у Цркви, и једини начин да се у овим тешким временима издржи и опстане на светој земљи Косову и Метохији.

Јеромонах Игњатије (Шестаков)


Коментари

Популарни постови са овог блога

Митрополит сурошки Антоније: Уверење у невидљиво. Последњи разговори (2001–2002)

  Од преводиоца Митрополит сурошки Антоније једна је од најистакнутијих личности 20. века. Његова реч, крајње трезвена, упућена најдубљим питањима човека, а истовремено жива, отворена, надахнута, увек наилази на одјек међу његовим бројним читаоцима, без обзира на њихова убеђења, уверења, образовање или културолошке корене. Његове књиге, беседе, наступи на радију и телевизији, његова предавања на универзитетима и богословијама, у болницама и школама надалеко су познати у Енглеској, где је службовао, у Француској, САД, Белгији, Немачкој, Шведској и другим земљама које је посетио као представник Руске Православне Цркве и егзарх Московске Патријаршије у Западној Европи. Читаоцу се нуди превод најновије серије разговора које је водио митрополит Антоније током 2001–2002. у лондонској парохији где је био настојатељ више од четрдесет година. Својој пастви је говорио, стварао, неговао и неговао током пола века, па није случајно што је атмосфера отворености, поверења и жеље за узајамним разу...

НЕДЕЉА МИРОНОСИЦА

Ако си Симон Киринејац, узми крст и следуј за Христом. Ако си распет као разбојник онда признај Бога као благодарни... Поклони се Распетоме за тебе, ако си (= будући да си) распет... Ако си Јосиф из Ариматеје умоли тело од оних који су га распели, твоје нека постане очишћење света (односно тело Христово). Ако си Никодим, ноћни поштовалац Бога, погреби га у страхопоштовању. Ако си Марија, или друга Марија, или Саломија, или Јована,  плачи рано ујутру, угледај први камен, узет од гроба, а може бити и анђеле и самог Исуса... Буди Петар или Јован, похитај ка гробу. Ако Он силази у ад, сиђи и ти заједно са Њиме. Познај оне тајне које је тамо савршио Христос: у чему је домострој двоструког силаска? У чему смисао? Спасава ли све без изузетака својим јављањем, или и тамо - само верујуће? Свети Григорије Богослов Треће недеље после Пасхе, враћамо се корак уназад, према Христовом гробу. За време Страсне седмице Црква нас води кроз искуство Гроба и тај...

Свети Јустин Поповић: Гносеологија Светог Исака Сирина

I БОЛЕСТ ОРГАНА САЗНАЊА Карактер сазнања условљен је устројством, природом и стањем органа сазнања. На свима својим ступњевима сазнање органски зависи од органа сазнања. Човек није творац Истине, стога је акт сазнања – акт усвајања већ објективно дате Истине. То усвајање има органски карактер: слично је калемљењу лозе на чокоту и живљењу лозе чокотом и од чокота (ср. Јн. 15, 1-6). Отуда је сазнање плод на дрвету личности. Какво дрво – онакав и плод; какви органи сазнања – онакво и сазнање. Анализирајући човека у његовој емпиријској датости, Свети Исак Сирин налази да су његови органи сазнања болесни. Зло је болест којим болује душа, а тиме и сви органи, сазнања.[ 1 ] Зло има своја чула, то су страсти (τα πάθη), а „страсти су болест душе“.[ 2 ] Зло и страсти не припадају природи душе; они су нанос[ 3 ] и неприродан додатак души.[ 4 ] Шта су страсти по себи? Оне су „нека тврда суштина“.[ 5 ] Узроци страсти су житејске ствари.[ 6 ] Страсти су: жудња за богатством, за гоми...

МИТРОПОЛИТ МОРФИЈСКИ НЕОФИТ: МОРАМО НАЋИ ВРЕМЕ ЗА ТИШИНУ

МИТРОПОЛИТ МОРФИЈСКИ НЕОФИТ: МОРАМО НАЋИ ВРЕМЕ ЗА ТИШИНУ Митрополит Морф и јски Неофит (Масура). Одломак из беседе Његовог Високопреосвештенства Митрополита Морфујског Неофита у храму Светог Антонија Великог у селу Спилија, на Кипру, 17. јануара 2020. године.       Сви ми данас — монаси и мирјани, били сами или ожењени — имамо један велики проблем: немир. Не можемо наћи мир и тишину у души. Сви смо оптерећени многим бригама. Како се нове технологије развијају, количина брига и невоља се повећава, иако се чини да би требало да буде обрнуто… Откуда то тако? У ствари, човек налази мир само у Истини. Технологија не може да одмори човека, пошто она само телу олакшава живот. Али човек није само тело: он има и тело и душу. Зато морамо пронаћи начин да одморимо и тело и душу. У Цркви постоји парадокс: када се тело умори ради љубави према Христу или љубави према ближњем – сиромашнима или болеснима, онима којима је потребна помоћ – тада се, упркос физичком умору, у душу н...