Пређи на главни садржај

Кад читаш Св. Писмо, немој само читати лист за листом

Кад читаш Св. Писмо, немој само читати лист за листом, него се удубљуј у сваку реч и када те извесне речи задрже да се у њих удубиш или произведу у теби смерност, или пуне твоје срце духовном радошћу и љубављу – заустави се на њима. То се Бог приближује теби, прими Га смерно отворена срца, јер Он Сам хоће да се сјединиш с Њим. Ако ради тога пропустиш да испуниш што од твог правила, не узнемируј се. Јер циљ свих духовних занимања, као и овог, јесте удостојити се осећања Бога. Кад оно дође, нема потребе задржавати се на средствима која служе за његово постизање. Исто тако и кад размишљаш о чему божанском, особито о страдањима нашег Господа Христа, и осетиш умиљење, заустави се на томе да би се то свето осећање продужило.

Једна од препрека за чување унутарњег мира јесте постављање себи за правило да се прочита на дан један одређен број псалама из Псалтира и одређени број глава из Јеванђеља и апостолских посланица. Они који себи поставе таква правила обично журе да прочитају све, не бринући да ли долази умиљење од онога што се чита и да ли се у уму рађају узвишене мисли. Када не успеју да прочитају све што су одредили, узрујавају се и љуте, не због тога што су се лишили духовних плодова од читања, него што нису све прочитали. Св. Исак о томе вели: „Ако хоћеш да од прочитаног имаш користи и да разумеш оно што прочиташ, не обраћај пажњу на број прочитаних страна, него се удубљуј у речи Св. Духа док ти се душа не задиви Божјем домостроју и почне хвалити Бога“. У ропском обављању читања нема мира уму; узрујаност смета да се схвати смисао и, слично пијавици која исисава живот из тела, краде човеку мисли. 


Св. Никодим Агиорит

Коментари

Популарни постови са овог блога

НЕДЕЉА МИРОНОСИЦА

Ако си Симон Киринејац, узми крст и следуј за Христом. Ако си распет као разбојник онда признај Бога као благодарни... Поклони се Распетоме за тебе, ако си (= будући да си) распет... Ако си Јосиф из Ариматеје умоли тело од оних који су га распели, твоје нека постане очишћење света (односно тело Христово). Ако си Никодим, ноћни поштовалац Бога, погреби га у страхопоштовању. Ако си Марија, или друга Марија, или Саломија, или Јована,  плачи рано ујутру, угледај први камен, узет од гроба, а може бити и анђеле и самог Исуса... Буди Петар или Јован, похитај ка гробу. Ако Он силази у ад, сиђи и ти заједно са Њиме. Познај оне тајне које је тамо савршио Христос: у чему је домострој двоструког силаска? У чему смисао? Спасава ли све без изузетака својим јављањем, или и тамо - само верујуће? Свети Григорије Богослов Треће недеље после Пасхе, враћамо се корак уназад, према Христовом гробу. За време Страсне седмице Црква нас води кроз искуство Гроба и тај...

Свети Јустин Поповић: Гносеологија Светог Исака Сирина

I БОЛЕСТ ОРГАНА САЗНАЊА Карактер сазнања условљен је устројством, природом и стањем органа сазнања. На свима својим ступњевима сазнање органски зависи од органа сазнања. Човек није творац Истине, стога је акт сазнања – акт усвајања већ објективно дате Истине. То усвајање има органски карактер: слично је калемљењу лозе на чокоту и живљењу лозе чокотом и од чокота (ср. Јн. 15, 1-6). Отуда је сазнање плод на дрвету личности. Какво дрво – онакав и плод; какви органи сазнања – онакво и сазнање. Анализирајући човека у његовој емпиријској датости, Свети Исак Сирин налази да су његови органи сазнања болесни. Зло је болест којим болује душа, а тиме и сви органи, сазнања.[ 1 ] Зло има своја чула, то су страсти (τα πάθη), а „страсти су болест душе“.[ 2 ] Зло и страсти не припадају природи душе; они су нанос[ 3 ] и неприродан додатак души.[ 4 ] Шта су страсти по себи? Оне су „нека тврда суштина“.[ 5 ] Узроци страсти су житејске ствари.[ 6 ] Страсти су: жудња за богатством, за гоми...

Митрополит сурошки Антоније: Уверење у невидљиво. Последњи разговори (2001–2002)

  Од преводиоца Митрополит сурошки Антоније једна је од најистакнутијих личности 20. века. Његова реч, крајње трезвена, упућена најдубљим питањима човека, а истовремено жива, отворена, надахнута, увек наилази на одјек међу његовим бројним читаоцима, без обзира на њихова убеђења, уверења, образовање или културолошке корене. Његове књиге, беседе, наступи на радију и телевизији, његова предавања на универзитетима и богословијама, у болницама и школама надалеко су познати у Енглеској, где је службовао, у Француској, САД, Белгији, Немачкој, Шведској и другим земљама које је посетио као представник Руске Православне Цркве и егзарх Московске Патријаршије у Западној Европи. Читаоцу се нуди превод најновије серије разговора које је водио митрополит Антоније током 2001–2002. у лондонској парохији где је био настојатељ више од четрдесет година. Својој пастви је говорио, стварао, неговао и неговао током пола века, па није случајно што је атмосфера отворености, поверења и жеље за узајамним разу...

Поводом 75-годишњице Малог Принца

 Поводом 75-о годишњице књиге свих времена Мали Принц, Антоана де Сент-Егзиперија која је наизглед књига само за децу али је у суштини књига за сву децу од 7 до 107. О саборности и хришћанском богословљу кроз Малог Принца из архиве Радија Светигоре, говори блаженопочивши митрополит Амфилохије. https://svetigora.com/katedra-mitropolit-amfilohije-licnost-i-sabornost-crkve-mali-princ/