Пређи на главни садржај

О ОСУЂИВАЊУ (КРИТИКОВАЊУ) СВЕШТЕНИКА И АРХИЈЕРЕЈА

Текстови у наставку преузети су са сајта манастира Глоговац:



О осуђивању, које се оправдава као ревност за истину


Желим да поделим са вама једно своје горко искуство. Својевремено сам се бавио истраживањем „миротворног“ покрета у Цркви, почевши негде од 80-их година. Из манастира су нам слали „Часопис Московске Патријаршије“, званичне документе, у којима је описивана сва делатност, разни екуменистички контаки, итд... Када смо читали тај часопис, душа је туговала, и јављале су се помисли незадовољства и роптања на наше архијереје .. . 


Абхазјиски Старац
Константин
У часопису је писала и следећа фраза: „Стајати на стражи света - то је задатак хришћанина“. Не испуњавати Христове заповести, а стајати на стражи света. Иако је речено да свет у злу лежи и да је онај који је пријатељ свету непријатељ Богу. Наравно душу је све то болело, било је болно. И тако једном после редовног читања часописа почео сам да се молим, али долазиле су ми смутне помисли о архијерејима, Синоду, Патријарху. Молио сам се: Господе, помози ми!. И дошла ми је јасна помисао: А ти погледај на себе и погледај на њих. Они учествују у екуменистичком покрету, баве се том и том политичком делатношћу, баве се и другим стварима које условљавају људи и околности. А ти се налазиш овде у келији и не трпиш никакве непријатности ни од људи ни од околности, па с ким ти разговараш? Почињеш обраћањем Богу, а завршаваш са помислима, које ти убацује ђаво, и завршаваш у разговору с њим. Тако да ко је у горем стању: ти или они?”

Када сам постао свестан тога, из дубине душе сам завапио: „Господе помилуј!“ 

И због тога се треба сећати речи Светог Игњатија (Брјачанинова), који је писао да је неопходно „упознати дух времена, изучи га, да би по могућству избегао његов утицај“. И даље закључује: Сузе за себе и за цело човечанство



Најправилнија реакција истинског хришћанина на апостасију* је - молитва, пост и сузе, а не осуда, укоравање, злословља ... итд., тек онда ћемо бити истински Хришћани. У супротном ћемо неприметно радити исте ствари као и ђаво.

Сматраш да испољаваш ревност за Православље? 

Не. 
Општиш са сатаном. 

И рећи ћеш да то није тако? 

Тако је. Због тога ми плачемо за себе и за цело човечанство

Још више ме је „приземљило“ да ту „ревност“ у мери, и држим у оквирима здравог разума, тачније - светоотачког учења, када сам сазнао да је у једном виђењу једном човеку откривено следеће, у трену када му је Господ показао и рај и ад : „Видео сам у аду оне, које нисам желео тамо да видим. И у рају сам видео оне, које нисам очекивао тамо да видимТо јест, људи које осуђујемо могу да се нађу у рају. А постоје људи, за које други мисле да се спасавају, а они тону у ад. Поред тога, има још један доказ који ме је поразио: Срео сам у аду велики број ревнитеља. 
Ад је био пун ревнитеља“. 
А зашто? 
Зато што су осуђивали, и нису имали саосећања за друге људе.

Због тога је према речима Нила Мироточивог, онај који осуђује брата гори од демона. Осуђивање одгони благодат Светог духа, и тај човек чини три пута више зла. И на другом месту је још речено да онај који осуђује ближњега је антихрист, због тога што заузима престо Христа Судије, Који је Једини Праведан Судија. И због тога онај који осуђује овако расуђује: Овима је потребно то, а овима - ово. Ови треба да се предају анатеми, а ови други - овоме, а трећи - нечему трећем. И због тога он већ суди заузимајући Христов престо, Који је Једини Истинити и Праведни Судија. 

Због тога ми не треба да судимо и осуђујемо свештенство, које можда данас чини ову или ону грешку, због то га што ће доћи време када ће се они покајати, а ми који их осуђујемо не знамо где ћемо завршити. 

Желео бих да завршим следећом изјавом, да узнесемо молитве за наше пастиреархипастираза цео православни свет. Због тога што ће заиста бити рат. И то веома озбиљан рат, рат на смрт и живот. 

Неопходно је имати такво настројење, да треба да саосећамо са људима и молимо се. И због тога треба запамтити једну чињеницу да за Мирјанином идем један демон, за монахом седам, за јеромонахом – 77

А колико онда иде за архијерејем? ... Поражавајуће! Због тога треба то да схватимо и да се према томе односимо са саосећањем


Старац Костантин Абхазијски
Превод са руског Др Р. М.
30. јун 2011 год.



Не осуђуј свештенике!


Румунски старац Арсеније

Кажем ти још једном: без обзира из које врсте чаше пијеш вино - било да је кристална или керамичка, вино је то што пијеш. Он пије вино из Светог путира, у којој је Светa Крв и Тело нашег Спаситеља. Јер није свештеникова способност та која чини ту дивну трансформацију која се одвија, када се вино претвара у Свету Крв а хлеб у Свето Тело Христово – него Божија благодат!...

Дакле, да ли је он достојан или недостојан, свештениководело зависи од благодати, а не од нечег другог. Тако да не жури да му судиш, јер правиш огромну грешку. И овде морам да се вратим на претходно питање - не би требало судити никоме, па ни неком страшном убици - а камоли свештенику! Зашто би требало да залазиш на тај начин у његов живот?!

Бићете осуђени због тога. Дошао си до Христа? Моли се Христу, да му помогне.

Мој најдражи, понављам: ми смо одговорни за све грешке које се дешавају у овом свету - ми смо лично одговорни за њих, свако од нас. Тако дакле, морамо имати став пожртвовања. Због тајне спасења човека, свакога од нас,која се одиграла на крсту. Треба да схватимо да је Крст највећи дар земљи, од највеће користи.

Дакле, шта би требало да буде ваша „жртва“? Жртвовати осуђивање због неких других грешака које је он/она направила. Али ако идете тако далеко и судите људима у Цркви, у којој борави благодат Божија, и судите свештеницима, правите страшну, страшну грешку!                                                                                                     

Да створимо навику, да сви видимо Христа када погледамо у Цркву, јер постоји молитва коју свештеник чита пред Херувимском песмом, која иде овако: „Јер Ти си који приноси и који се приноси; који прима и који се раздаје“. Па шта је свештеник ако је задужен за такве ствари? ... То је као да Христос одговара... „Да, али без тебе, мој свештениче, не могу да чиним ове ствари“, - не без благодати свештенства. У реду, можда тај човек није софистицирана личност као свештеник, али он има благодат, а то је божанска ствар. Тако да је страшна осуда ако га осуђујеш. Он је одговоран за своје поступке, али и ти си, с друге стране, од вас ће се тражити страшни одговорни за ваше поступке и дела, такође и зато што сте га осудили.

Коментари

Популарни постови са овог блога

Митрополит сурошки Антоније: Уверење у невидљиво. Последњи разговори (2001–2002)

  Од преводиоца Митрополит сурошки Антоније једна је од најистакнутијих личности 20. века. Његова реч, крајње трезвена, упућена најдубљим питањима човека, а истовремено жива, отворена, надахнута, увек наилази на одјек међу његовим бројним читаоцима, без обзира на њихова убеђења, уверења, образовање или културолошке корене. Његове књиге, беседе, наступи на радију и телевизији, његова предавања на универзитетима и богословијама, у болницама и школама надалеко су познати у Енглеској, где је службовао, у Француској, САД, Белгији, Немачкој, Шведској и другим земљама које је посетио као представник Руске Православне Цркве и егзарх Московске Патријаршије у Западној Европи. Читаоцу се нуди превод најновије серије разговора које је водио митрополит Антоније током 2001–2002. у лондонској парохији где је био настојатељ више од четрдесет година. Својој пастви је говорио, стварао, неговао и неговао током пола века, па није случајно што је атмосфера отворености, поверења и жеље за узајамним разу...

ПОВЕСТ О ЧЕСНОЈ ГЛАВИ СВЕТОГ ЈОВАНА ПРЕТЕЧЕ

Свето Писмо нам говори да, након што је Светом Јовану Крститељу одсечена глава, безбожна Иродијада је забранила да се пророкова глава сахрани заједно са његовим телом. Уместо тога, она је оскрнавила часну главу Светог Јована и закопала је у близини своје палате. Ученици Светитељеви тајно су узели тело свог наставника и закопали га. Супруга Иродовог управитеља је знала на ком месту је Иродијада закопала главу Св. Јована, и одлучила је да га поново сахране на Маслинској гори, на једном од Иродових имања. [1] Када је до краљевске палате стигла реч о Исусовим проповедима и чудима, Ирод је са супругом Иродијадом хтео да провери да ли је глава Јована Крститеља још на месту где је била. Када је нису пронашли помислили су да је Исус Христос васкрсли Јован Крститељ. О томе постоји сведочење у самом Јеванђељу (види Мт 14: 2). Јерусалим. Прво обретење часне главе Светог Јована Крститеља. Много година касније, за време владавине равноапостолног цара Константина, његове мајке, Св. Јелене, ...

О НЕОСЕТЉИВОСТИ - БОЛЕСТИ САВРЕМЕНИХ ВЕРНИКА И СВЕТА УОПШТЕ

Ми, који лежимо изранављени, призивајмо Господа Који може да стави мелеме и завоје на наше ране. Свети Григорије Палама Поука XVII О НЕОСЕТЉИВОСТИ, ТЈ. УМРТВЉЕЊУ ДУШЕ И СМРТИ УМА ПРЕ СМРТИ ТЕЛА Неосетљивост, без обзира да ли телесна или духовна, јесте умртвљено осећање, које је, услед дуготрајне болести и нехата, доспело до стања потпуне отупљености. Безосећајност је нехат који је прешао у навику и успавао разум. То је пород лоше навике, замка за ревност, омча за храброст, непознавање умилења, врата очајања, мајка заборава (који, са своје стране, поново рађа своју сопствену мајку), искључење страха Божијег. Безосећајни монах је безумни философ, учитељ који самога себе својим учењем осуђује, адвокат који заступа противну страку, слепац који учи гледању. Он говори о лечењу ране, а не престаје да је чеше; говори против страсти, а не престаје да једе шкодљиву храну; моли се против своје страсти, а хита да је задовољи; кад је задовољи, љути се на самога себе, и не стиди се својих речи, бедн...

МИТРОПОЛИТ МОРФИЈСКИ НЕОФИТ: МОРАМО НАЋИ ВРЕМЕ ЗА ТИШИНУ

МИТРОПОЛИТ МОРФИЈСКИ НЕОФИТ: МОРАМО НАЋИ ВРЕМЕ ЗА ТИШИНУ Митрополит Морф и јски Неофит (Масура). Одломак из беседе Његовог Високопреосвештенства Митрополита Морфујског Неофита у храму Светог Антонија Великог у селу Спилија, на Кипру, 17. јануара 2020. године.       Сви ми данас — монаси и мирјани, били сами или ожењени — имамо један велики проблем: немир. Не можемо наћи мир и тишину у души. Сви смо оптерећени многим бригама. Како се нове технологије развијају, количина брига и невоља се повећава, иако се чини да би требало да буде обрнуто… Откуда то тако? У ствари, човек налази мир само у Истини. Технологија не може да одмори човека, пошто она само телу олакшава живот. Али човек није само тело: он има и тело и душу. Зато морамо пронаћи начин да одморимо и тело и душу. У Цркви постоји парадокс: када се тело умори ради љубави према Христу или љубави према ближњем – сиромашнима или болеснима, онима којима је потребна помоћ – тада се, упркос физичком умору, у душу н...