Пређи на главни садржај

Васкрсења не бива без смрти



 Митрополит Амфилохије 

Нашу судбину, једном засвагда, дефинисао је владика Раде: „Крст носити нама је суђено!“
Судбина нам је крстоносна, на овој жеравичној раскрсници свјетова. Зато је и богоносна.
Мјесто на коме смо заложили огњиште, представља, одвајкада, Божју вододјелницу култура, и простор сукобљавања свјетова.
Тако је било у прошлости, тако је, ево, и данас.
Овдје је својевремено прошла граница између источне и западне царевине. Кад се западна Црква одвојила од православног Истока, опет су ови простори постали мјесто вјековног сукобљавања. а долазак ислама у четрнаестом стољећу постао је извориште нове трагике и распећа.
Наш народ се, у том сударању свјетова, опредијелио за Јерусалим, за Свету Софију Цариградску. То јест – за Премудрост Божју. За Свету Гору. То хиљадугодишње огњиште врлина, ликоливницу светаца Божијих.
Опредјељење за Јерусалим, значи опредјељење за ношење Часног Крста. Истовремено то значи и опредјељење за истину, за слободу, која се плаћа мученичком крвљу.
Није нимало случајно ш то се великомученик косовски Лазар, а преко њега и цио српски народ, опредијелио за Царство Небеско. Јер, земаљско је за малена царство, а небеско увијек и довијека.
Наш српски народ чува у својим њедрима, у свом саборском памћењу јерусалимску светиљу. Давно је рекао свети Макарије Египатски непролазну истину: „Тамо гдје је Дух Свети, тамо је и гоњење“. Луди вјетар непрекидно покушава да угаси свету лампу. У свјетлости те макаријевске истине постаје нам јасно, донекле, зашто се управо на православне словенске народе, испртило то огромно богоубилачко човјеково зло.
Тамо гдје је зло прихваћено као нормално стање, ту сами људи раде за његов рачун. Сатана њима диригује, као Воланд у Булгаковљевом „Мајстору и Маргарити“. Циљ му је да уништи последње острво на коме се чува светиња.
Зато усмјерава све своје демонске силе, да освоји то посљедње упориште неукаљане светиње, непомућене и незагађене истине. Зашто онда да се чудимо ономе што се догађа с Православљем, с православним земљама, нарочито словенским, и са православним српским народом.
Српски народ је, у овом вијеку, у жижи збивања.
О томе свједочи Први свјетски рат с Гаврилом Принципом, и Други свјетски рат, с 27. мартом, и оним што је из њега произишло. То све практичко потврђују збивања наших дана.
Остала је у српском народу само вјера православна, кукавна сирота. Борбу води са својим и туђином. Тек сада вади из јама своје мртве и опојава их, зацјељујући своје ратне и поратне рапе. А уз њих, задобија нове ударце; отварају се нове ране. личи нам он данас на многострадалног библијског Јова на бињишту. Људи га презиру, пријатељи га се одричу, пси му лижу рале.
У свом том трагизму нашег трену тка, једна свијетла тачка која даје утјеху, јесте пророчка ријеч Ловћенског Печалника: „Страдање је крста добродјетељ“; и она друга: „Васкрсења не бива без смрти!“
Преко леђа српскога народа укрштају се данашње муње и громови римокатоличко-протестантског Запада и агарјанско исмаиловског исламског Средњег Истока.
Није Европа против нас зато што ми нијесмо, и не желимо да будемо Европа, него зато што смо ми, не својом заслугом, већ Божјим даром, носиоци и чувари изворног јерусалимско-медитеранског европејства, које не прихвата губљење равнотеже људског постојања укрштених средишта, хоризонтале и вертикале Часног Крста. Запад је сувише окренут, материји и обоготворењу дјела својих, у експанзионистички однос, у тоталитаризам најперфидније врсте.
Похота и оземљена памет његова је вјера.
Зато нам је „извезао“, кроз лењинско-стаљинско-брозовску револуцију ту и такву похоту и памет, да би она постала и наш критериј живљења, мишљења и дјелања.
Дуго времена је Запад својим доларима држао Броза и његову брозомору као нож под нашим грлом. А сада нас оптужују да смо посљедње уточиште бољшевизма у свијету.
У тренутку кад се комунизам распада, западни свијет чува, на примјер, и утврђење границе унутар Југославије, које је зацртала управо та авнојевска брозомора!
Српски народ је у току рата биолошки уништаван масовно. Како од фашизмо-нацизма, нарочито хрватско-усташког, тако и од противбожне нечовјечне идеологије.
Од те исте идеологије – брозоморе и њених исчадија – поново се, ево, нашао на свом крсту и свом распећу.
Биолошки културно уништаван; духовно разаран; принудно разједињен; од свијета презрен, неприхваћен и облаћен – он се данас налази наједном од најстрашнијих раскршћа у својој историји.
 
„Побједа“, 19. октобар 1991.

Коментари

Популарни постови са овог блога

Митрополит сурошки Антоније: Уверење у невидљиво. Последњи разговори (2001–2002)

  Од преводиоца Митрополит сурошки Антоније једна је од најистакнутијих личности 20. века. Његова реч, крајње трезвена, упућена најдубљим питањима човека, а истовремено жива, отворена, надахнута, увек наилази на одјек међу његовим бројним читаоцима, без обзира на њихова убеђења, уверења, образовање или културолошке корене. Његове књиге, беседе, наступи на радију и телевизији, његова предавања на универзитетима и богословијама, у болницама и школама надалеко су познати у Енглеској, где је службовао, у Француској, САД, Белгији, Немачкој, Шведској и другим земљама које је посетио као представник Руске Православне Цркве и егзарх Московске Патријаршије у Западној Европи. Читаоцу се нуди превод најновије серије разговора које је водио митрополит Антоније током 2001–2002. у лондонској парохији где је био настојатељ више од четрдесет година. Својој пастви је говорио, стварао, неговао и неговао током пола века, па није случајно што је атмосфера отворености, поверења и жеље за узајамним разу...

ПОВЕСТ О ЧЕСНОЈ ГЛАВИ СВЕТОГ ЈОВАНА ПРЕТЕЧЕ

Свето Писмо нам говори да, након што је Светом Јовану Крститељу одсечена глава, безбожна Иродијада је забранила да се пророкова глава сахрани заједно са његовим телом. Уместо тога, она је оскрнавила часну главу Светог Јована и закопала је у близини своје палате. Ученици Светитељеви тајно су узели тело свог наставника и закопали га. Супруга Иродовог управитеља је знала на ком месту је Иродијада закопала главу Св. Јована, и одлучила је да га поново сахране на Маслинској гори, на једном од Иродових имања. [1] Када је до краљевске палате стигла реч о Исусовим проповедима и чудима, Ирод је са супругом Иродијадом хтео да провери да ли је глава Јована Крститеља још на месту где је била. Када је нису пронашли помислили су да је Исус Христос васкрсли Јован Крститељ. О томе постоји сведочење у самом Јеванђељу (види Мт 14: 2). Јерусалим. Прво обретење часне главе Светог Јована Крститеља. Много година касније, за време владавине равноапостолног цара Константина, његове мајке, Св. Јелене, ...

О НЕОСЕТЉИВОСТИ - БОЛЕСТИ САВРЕМЕНИХ ВЕРНИКА И СВЕТА УОПШТЕ

Ми, који лежимо изранављени, призивајмо Господа Који може да стави мелеме и завоје на наше ране. Свети Григорије Палама Поука XVII О НЕОСЕТЉИВОСТИ, ТЈ. УМРТВЉЕЊУ ДУШЕ И СМРТИ УМА ПРЕ СМРТИ ТЕЛА Неосетљивост, без обзира да ли телесна или духовна, јесте умртвљено осећање, које је, услед дуготрајне болести и нехата, доспело до стања потпуне отупљености. Безосећајност је нехат који је прешао у навику и успавао разум. То је пород лоше навике, замка за ревност, омча за храброст, непознавање умилења, врата очајања, мајка заборава (који, са своје стране, поново рађа своју сопствену мајку), искључење страха Божијег. Безосећајни монах је безумни философ, учитељ који самога себе својим учењем осуђује, адвокат који заступа противну страку, слепац који учи гледању. Он говори о лечењу ране, а не престаје да је чеше; говори против страсти, а не престаје да једе шкодљиву храну; моли се против своје страсти, а хита да је задовољи; кад је задовољи, љути се на самога себе, и не стиди се својих речи, бедн...

МИТРОПОЛИТ МОРФИЈСКИ НЕОФИТ: МОРАМО НАЋИ ВРЕМЕ ЗА ТИШИНУ

МИТРОПОЛИТ МОРФИЈСКИ НЕОФИТ: МОРАМО НАЋИ ВРЕМЕ ЗА ТИШИНУ Митрополит Морф и јски Неофит (Масура). Одломак из беседе Његовог Високопреосвештенства Митрополита Морфујског Неофита у храму Светог Антонија Великог у селу Спилија, на Кипру, 17. јануара 2020. године.       Сви ми данас — монаси и мирјани, били сами или ожењени — имамо један велики проблем: немир. Не можемо наћи мир и тишину у души. Сви смо оптерећени многим бригама. Како се нове технологије развијају, количина брига и невоља се повећава, иако се чини да би требало да буде обрнуто… Откуда то тако? У ствари, човек налази мир само у Истини. Технологија не може да одмори човека, пошто она само телу олакшава живот. Али човек није само тело: он има и тело и душу. Зато морамо пронаћи начин да одморимо и тело и душу. У Цркви постоји парадокс: када се тело умори ради љубави према Христу или љубави према ближњем – сиромашнима или болеснима, онима којима је потребна помоћ – тада се, упркос физичком умору, у душу н...