Пређи на главни садржај

Васкрсења не бива без смрти



 Митрополит Амфилохије 

Нашу судбину, једном засвагда, дефинисао је владика Раде: „Крст носити нама је суђено!“
Судбина нам је крстоносна, на овој жеравичној раскрсници свјетова. Зато је и богоносна.
Мјесто на коме смо заложили огњиште, представља, одвајкада, Божју вододјелницу култура, и простор сукобљавања свјетова.
Тако је било у прошлости, тако је, ево, и данас.
Овдје је својевремено прошла граница између источне и западне царевине. Кад се западна Црква одвојила од православног Истока, опет су ови простори постали мјесто вјековног сукобљавања. а долазак ислама у четрнаестом стољећу постао је извориште нове трагике и распећа.
Наш народ се, у том сударању свјетова, опредијелио за Јерусалим, за Свету Софију Цариградску. То јест – за Премудрост Божју. За Свету Гору. То хиљадугодишње огњиште врлина, ликоливницу светаца Божијих.
Опредјељење за Јерусалим, значи опредјељење за ношење Часног Крста. Истовремено то значи и опредјељење за истину, за слободу, која се плаћа мученичком крвљу.
Није нимало случајно ш то се великомученик косовски Лазар, а преко њега и цио српски народ, опредијелио за Царство Небеско. Јер, земаљско је за малена царство, а небеско увијек и довијека.
Наш српски народ чува у својим њедрима, у свом саборском памћењу јерусалимску светиљу. Давно је рекао свети Макарије Египатски непролазну истину: „Тамо гдје је Дух Свети, тамо је и гоњење“. Луди вјетар непрекидно покушава да угаси свету лампу. У свјетлости те макаријевске истине постаје нам јасно, донекле, зашто се управо на православне словенске народе, испртило то огромно богоубилачко човјеково зло.
Тамо гдје је зло прихваћено као нормално стање, ту сами људи раде за његов рачун. Сатана њима диригује, као Воланд у Булгаковљевом „Мајстору и Маргарити“. Циљ му је да уништи последње острво на коме се чува светиња.
Зато усмјерава све своје демонске силе, да освоји то посљедње упориште неукаљане светиње, непомућене и незагађене истине. Зашто онда да се чудимо ономе што се догађа с Православљем, с православним земљама, нарочито словенским, и са православним српским народом.
Српски народ је, у овом вијеку, у жижи збивања.
О томе свједочи Први свјетски рат с Гаврилом Принципом, и Други свјетски рат, с 27. мартом, и оним што је из њега произишло. То све практичко потврђују збивања наших дана.
Остала је у српском народу само вјера православна, кукавна сирота. Борбу води са својим и туђином. Тек сада вади из јама своје мртве и опојава их, зацјељујући своје ратне и поратне рапе. А уз њих, задобија нове ударце; отварају се нове ране. личи нам он данас на многострадалног библијског Јова на бињишту. Људи га презиру, пријатељи га се одричу, пси му лижу рале.
У свом том трагизму нашег трену тка, једна свијетла тачка која даје утјеху, јесте пророчка ријеч Ловћенског Печалника: „Страдање је крста добродјетељ“; и она друга: „Васкрсења не бива без смрти!“
Преко леђа српскога народа укрштају се данашње муње и громови римокатоличко-протестантског Запада и агарјанско исмаиловског исламског Средњег Истока.
Није Европа против нас зато што ми нијесмо, и не желимо да будемо Европа, него зато што смо ми, не својом заслугом, већ Божјим даром, носиоци и чувари изворног јерусалимско-медитеранског европејства, које не прихвата губљење равнотеже људског постојања укрштених средишта, хоризонтале и вертикале Часног Крста. Запад је сувише окренут, материји и обоготворењу дјела својих, у експанзионистички однос, у тоталитаризам најперфидније врсте.
Похота и оземљена памет његова је вјера.
Зато нам је „извезао“, кроз лењинско-стаљинско-брозовску револуцију ту и такву похоту и памет, да би она постала и наш критериј живљења, мишљења и дјелања.
Дуго времена је Запад својим доларима држао Броза и његову брозомору као нож под нашим грлом. А сада нас оптужују да смо посљедње уточиште бољшевизма у свијету.
У тренутку кад се комунизам распада, западни свијет чува, на примјер, и утврђење границе унутар Југославије, које је зацртала управо та авнојевска брозомора!
Српски народ је у току рата биолошки уништаван масовно. Како од фашизмо-нацизма, нарочито хрватско-усташког, тако и од противбожне нечовјечне идеологије.
Од те исте идеологије – брозоморе и њених исчадија – поново се, ево, нашао на свом крсту и свом распећу.
Биолошки културно уништаван; духовно разаран; принудно разједињен; од свијета презрен, неприхваћен и облаћен – он се данас налази наједном од најстрашнијих раскршћа у својој историји.
 
„Побједа“, 19. октобар 1991.

Коментари

Популарни постови са овог блога

Пастир Светог апостола Јерме

  Препоручујемо полако читање овог не баш лаког штива, које упркос томе даје велике увиде у човеков духовни живот и борбу са страстима. Пастир Светог Јерме Јерма је пореклом из нижег друштвеног слоја, што показује и његов језик који садржи доста латинизама. Према његовом делу  Пастир , Јерма је прво био роб  Хришћанин , кога је у  Риму  купила једна Хришћанка по имену Роди и тиме га ослободила ропства. Када је постао слободан, бавио се земљорадњом и трговином и стекао велико богатство. Али, занемарио је морално васпитање своје породице, па су му деца у време гоњења  Хришћана  отпала од вере, док су он и његова жена остали чврсти у вери. Последица тога била је пропаст Јерминог богатства; остало му је само једно мало имање, довољно за његове потребе. Он се  покајао  и од малог  Хришћанина  постао велики поборник  Христове  науке. Дело  Пастир , чији је циљ да привуче  грешнике  на  покајање , обилује моралним поукама. Сам писац поделио га је на три дела: Пет виђења, које је писац добрим

Кроз Часни пост: Субота пете седмице поста - Акатистна субота – Похвала Одигитрији Пресвете Богородице

Грешним делима приближила си се вратима пропасти; али Онај Који је сатро врата пакла силом Свога Божанства отвори теби врата покајања, свехвална светитељко, јер је Он Сâм врата живота. Јутрење – пета недеља Поста Тропар светој Марији Египћанки Поуке Светих Отаца: Када би Бог строго испитивао дела која су противна Њему, ми не би смо живели ни један дан. Свети Јован Златоусти Молитва: Подај нам, Боже, да јасно сагледамо оно што нам доноси мир. Нека би у ово подобно време хитали да чинимо дела ради мира и добре воље, свуда око себе и у свету. Амин. Читања из Светог Писма: Јевр. 9: 1-7 Лука 1: 19-49, 56 Богомислена размишљања: Јер у Бога је све могуће. Лк. 1:37 Преузето из књиге „Кроз Часни пост – Мисли за сваки дан“, Манастир Подмаине, 2007 Акатистна субота – Похвала Одигитрији Пресвете Богородице Поводом последовања Акатиста похвала Одигитрији Пресвете Богородице у суботу Пете седмице Великог поста Реч је о рановизантијској химни, првобитно званој само акатист, коју су каснији

КАКО НАЈБРЖЕ СТЕЋИ ДУХОВНИ МИР?

САМОУКОРЕВАЊЕ   • Вид смирења, који припрема за трпљење невоља пре но што се појаве и помаже њихово мирно подношење када се појаве, Свети Оци су назвали  самоукоревањем. Самоукоревање је окривљавање себе за греховност заједничку свим људима и своју посебно. При томе, корисно је сећати се својих нарушавања Закона Божијег и набрајати их, осим блудних падова и спотицања, за које оци забрањују да их се детаљно присећамо, јер обнављају у човеку греховни осећај и наслађивање њиме. Самоукоревање, када достигне своју пуноту, коначно из срца искорењује злобу, искорењујући лукавство и лицемерје, које не престаје да живи у срцу све док je у њему присутно самооправдање. 1. 318-319 • Бављење самоукоревањем претвара то укоревање у навику. Када онога ко је стекао ту навику задеси нека невоља, истога часа у њему се јавља дејство навике и невоља се доживљава као заслужена. Главни узрок сваког узнемирења – каже преподобни авва Доротеј ако пажљиво испитамо, јесте то што не укоревамо себе. Одатле проистич

ЧУДО СВЕТОГ ПРИЧЕШЋА

ЧУДО СВЕТОГ ПРИЧЕШЋА Предговор Љубав Господа нашег Исуса Христа према људима толико је велика да је Он ради нашег спасења примио смрт, али нам је даровао и могућност да се непрекидно најприсније сједињујемо са Њим. Зато је на Тајној вечери пред Своја крсна страдања Господ установио Тајну Светог Причешћа. Свети јеванђелисти приповедају о томе како је била установљена ова Тајна. Тако јеванђелиста Матеј пише: Приступише ученици Исусу говорећи Му: Где хоћеш да ти уготовимо да једеш Пасху? А он рече: Идите у град томе и томе, и кажите му: Учитељ каже: Време је моје близу, код тебе ћу да учиним Пасху са ученицима својим. И ученици учинише како им заповеди Исус и уготовише Пасху. А кад би увече, седе за трпезу са Дванаесторицом ученика. И кад јеђаху, узе Исус хлеб и благословивши преломи га, и даваше ученицима, и рече: Узмите, једите; ово је тело моје. И узе чашу и заблагодаривши даде им говорећи: Пијте из ње сви; јер ово је крв моја Новога завета која се пролива за многе