Пређи на главни садржај

Стотина Св. Јована Златоустог


1. Властодржац није онај ко се тако назива, већ ко је такав у ствари.
2. Властодршци су они који управљају сами собом.
3. Знање о добру и злу је стављено у савест свих људи.
4. Не, доиста нема ничега јачег од молитве, па чак и ничег равног њој.
5. Тамо, где су развратне песме, скупљају се демони, а где су духовне песме, тамо нисходи благодат.
6. Где су злоба и гнев, тамо не долеће Дух кроткости.
7. Нема никакве потребе за заклетвама.
8. Да ли си гневљив? Буди такав према својим гресима.
9. Мајка свих добара и усавршитељица сваке врлине је љубав.
10. Доиста, ништа нам не доноси толико страдања као страсти које су ојачале у души.
11. Псалам је велики саговорник.
12. Ко излаже лажно учење, не слушај га, макар био и анђео.
13. Испитиваћемо своја дела и ни о коме се нећемо изјашњавати ружно.
14. Сиромаштво нас учи и мудрости, и трпљењу, и сваком мудрољубљу.
15. Полна жеља нам је дата ради брака и рађања деце, а не ради блуда и разврата.
16. Нема ниједног сопственог греха који би потицао из нужности, већ сви они зависе од злоупотребе воље.
17. Сиромаштво, према уобичајеном поретку ствари, мора да производи не леност, већ марљивост.
18. Крађа потиче од лености.
19. Врлина је саобразна с природом, а порок јој супротан, као што је болест супротна здрављу.
20. Када би било корисно знати будућност, онда то Бог не би сакрио од нас.
21. Ако неизоставно желиш славу, боље тражи славу од Бога.
22. Ко сам себе узноси, тога не узносе други.
23. Непоштење с говорничком вештином производи далеко више зла, него необразованост.
24. Од мноштва задовољстава код нас бива много и грехова, у шта се може убедити сваки.
25. Обично не причињавају толико штете наметне звери, колико порочни људи.
26. Крст је глава нашег спасења; крст је узрок безбројних добара.
27. Крст је наша похвала, почетак свих добара и подухвата и сав наш украс.
28. Ко је рекао помилуј, тај је учинио исповест.
29. Зар мислиш да човеку треба мало снаге да се, када прима увреде, не гневи.
30. Човек расипник није великодушан.
31. Ко употребљава новац на оно што треба, тај је великодушан.
32. Доиста је велика она душа која не робује страсти и сматра новац ни за шта.
33. Свезнајући нема потребе за сведоцима и доказима.
34. Уздржавање од позоришних представа може бити названо почетком целомудрености.
35. Страст не познаје границе, али престаје само онда, када убије онога који је њоме опседнут.
36. Ништа тако не пружа души спокојство и мир, као кроткост и смиреноумље.
37. Мрзети је тешко и повезано је с немиром, а волети је лако и угодно.
38. Гнев је звер, звер дивља и свирепа.
39. Гнев је исто оно махнитање, само привремено.
40. Великој души је својствено да не мисли о сопственом задовољству, већ да се брине о другима.
41. Страсти су тирани.
42. Недостатке ближњих треба прећуткивати и прикривати.
43. Нико те неће осудити, ако будеш сам себе осуђивао.
44. Не чинити, већ трпети зло – то је истинска надмоћ.
45. Не тражи славу од безумних, већ прихвати као довољно да имаш славу разумних људи.
46. Нико тако није леп душом као једноставан човек.
47. То је духовно пристаниште душе (о Цркви).
48. Нема ничега пријатнијег од човека који не уме да се гневи.
49. Што је ко већим богатством окружен, то веће богатство жели.
50. Почетак гордости је незнање Господа.
51. Гордост је крајња глупост.
52. Човек се често баца у бездан да би му се други дивили.
53. Ако ко није у стању да управља својом душом, како ћe управљати државом?
54. Гнев нема снагу, ако је не добије од тебе.
55. Гнев није ништа друго до безумна распаљеност.
56. Ништа човека не чини толико бестидним, као искварена савест.
57. Среброљубље је узбунило васељену.
58. Радост чини душу лакомисленом, надменом и непостојаном.
59. Љубав (кроз Бога) једних према другима чини нас непорочнима.
60. Молити се за несрећу непријатељима безакоње је.
61. Нема ничег светијег од оног језика који у несрећама благодари Бога.
62. Нећемо оплакивати умируће, већ оне који завршавају живот у пороцима.
63. Целомудреност је уздржавање и побеђивање похота борбом (а не бекством).
64. Задовољства порока су краткотрајна, а жалост је непрестана.
65. Нема ничег ништавнијег од славе људске.
66. Морамо да чувамо имовину тако као да нам је она туђа.
67. Презираћемо новац, да не бисмо изгубили из вида своју душу.
68. Љубав (Божија) је боља од власти и сваког богатства.
69. Ако си учинио добро, дан ти је леп, а ако си сагрешио, он је ружан и мучан.
70. Ако ти је чиста савест, онда имаш прави празник.
71. Добра жена је за мужа је пристаниште и најважнији лек од душевног растројства.
72. Ако морамо носити бреме једни другима, онда тим више треба носити недостатке жене.
73. Жена има велику снагу како за врлину, тако и за порок.
74. Када не подозреваш ништа зло, тада не можеш ни смерати зло.
75. Невоље стварају милосрђе и човекољубље.
76. Птице имају крила да би избегавале мреже; тако и људи имају разум да би избегавали грехове.
77. Често се од смеха рађају прљаве речи, а од прљавих речи још прљавија дела.
78. Присуствовање позоришним представама ствара прељубу, неуздржаност и сваку бестидност.
79. Свако добро дело је плод љубави.
80. Боље је прљати себе одвратним блатом, него гресима.
81. Сиромашан је онај ко не може да подноси сиромаштво.
82. Али ако се уништи милосрђе, све he погинути и истребиће се.
83. Ако је он частан и богат, то је праведно.
84. Телесне болести исцељује вештина лекара, а болесну душу брзо исцељују речи Христове.
85. Оно што је телесна храна за одржавање наших снага, то је и читање Писма за душу.
86. Ако се богатство даје глупаку, чини га још глупљим, а развратника још развратнијим.
87. Пред врлином сва богатства света су гора од блата, мања од трунчице.
88. Ништа тако не чини људе глупима као злоба.
89. Прва врлина, па чак и све врлине састоје се у томе да се буде путник и странац у овом свету.
90. Не дај нам, Боже, да трпимо све што се може трпети.
91. Имаш језик не ради тога да би се ругао другоме, већ да би благодарио Бога.
92. Љубав (Божија) је корен, извор и мати свега доброга.
93. Без љубави су сви дарови ништа.
94. Не говори ми о ниској љубави која је пре болест.
95. Дакле, престанимо најпре да пљачкамо, па тек онда почнимо да дајемо милостињу.
96. Велико је добро бити свестан својих грехова, непрестано мислити о њима.
97. Седина је онда поштована, када онај који је њоме украшен поступа онако како доликује седини.
98. Старац је цар ако хоће то да буде.
99. Када ме мрзе, а сам не мрзим. тада други мене има за непријатеља, а не ја њега.
100. Ова тајна ти већ овде земљу претвара у небо (о причешћу Светим Тајнама).

Коментари

Популарни постови са овог блога

Пастир Светог апостола Јерме

  Препоручујемо полако читање овог не баш лаког штива, које упркос томе даје велике увиде у човеков духовни живот и борбу са страстима. Пастир Светог Јерме Јерма је пореклом из нижег друштвеног слоја, што показује и његов језик који садржи доста латинизама. Према његовом делу  Пастир , Јерма је прво био роб  Хришћанин , кога је у  Риму  купила једна Хришћанка по имену Роди и тиме га ослободила ропства. Када је постао слободан, бавио се земљорадњом и трговином и стекао велико богатство. Али, занемарио је морално васпитање своје породице, па су му деца у време гоњења  Хришћана  отпала од вере, док су он и његова жена остали чврсти у вери. Последица тога била је пропаст Јерминог богатства; остало му је само једно мало имање, довољно за његове потребе. Он се  покајао  и од малог  Хришћанина  постао велики поборник  Христове  науке. Дело  Пастир , чији је циљ да привуче  грешнике  на  покајање , обилује моралним поукама. Сам писац поделио га је на три дела: Пет виђења, које је писац добрим

Кроз Часни пост: Субота пете седмице поста - Акатистна субота – Похвала Одигитрији Пресвете Богородице

Грешним делима приближила си се вратима пропасти; али Онај Који је сатро врата пакла силом Свога Божанства отвори теби врата покајања, свехвална светитељко, јер је Он Сâм врата живота. Јутрење – пета недеља Поста Тропар светој Марији Египћанки Поуке Светих Отаца: Када би Бог строго испитивао дела која су противна Њему, ми не би смо живели ни један дан. Свети Јован Златоусти Молитва: Подај нам, Боже, да јасно сагледамо оно што нам доноси мир. Нека би у ово подобно време хитали да чинимо дела ради мира и добре воље, свуда око себе и у свету. Амин. Читања из Светог Писма: Јевр. 9: 1-7 Лука 1: 19-49, 56 Богомислена размишљања: Јер у Бога је све могуће. Лк. 1:37 Преузето из књиге „Кроз Часни пост – Мисли за сваки дан“, Манастир Подмаине, 2007 Акатистна субота – Похвала Одигитрији Пресвете Богородице Поводом последовања Акатиста похвала Одигитрији Пресвете Богородице у суботу Пете седмице Великог поста Реч је о рановизантијској химни, првобитно званој само акатист, коју су каснији

КАКО НАЈБРЖЕ СТЕЋИ ДУХОВНИ МИР?

САМОУКОРЕВАЊЕ   • Вид смирења, који припрема за трпљење невоља пре но што се појаве и помаже њихово мирно подношење када се појаве, Свети Оци су назвали  самоукоревањем. Самоукоревање је окривљавање себе за греховност заједничку свим људима и своју посебно. При томе, корисно је сећати се својих нарушавања Закона Божијег и набрајати их, осим блудних падова и спотицања, за које оци забрањују да их се детаљно присећамо, јер обнављају у човеку греховни осећај и наслађивање њиме. Самоукоревање, када достигне своју пуноту, коначно из срца искорењује злобу, искорењујући лукавство и лицемерје, које не престаје да живи у срцу све док je у њему присутно самооправдање. 1. 318-319 • Бављење самоукоревањем претвара то укоревање у навику. Када онога ко је стекао ту навику задеси нека невоља, истога часа у њему се јавља дејство навике и невоља се доживљава као заслужена. Главни узрок сваког узнемирења – каже преподобни авва Доротеј ако пажљиво испитамо, јесте то што не укоревамо себе. Одатле проистич

ЧУДО СВЕТОГ ПРИЧЕШЋА

ЧУДО СВЕТОГ ПРИЧЕШЋА Предговор Љубав Господа нашег Исуса Христа према људима толико је велика да је Он ради нашег спасења примио смрт, али нам је даровао и могућност да се непрекидно најприсније сједињујемо са Њим. Зато је на Тајној вечери пред Своја крсна страдања Господ установио Тајну Светог Причешћа. Свети јеванђелисти приповедају о томе како је била установљена ова Тајна. Тако јеванђелиста Матеј пише: Приступише ученици Исусу говорећи Му: Где хоћеш да ти уготовимо да једеш Пасху? А он рече: Идите у град томе и томе, и кажите му: Учитељ каже: Време је моје близу, код тебе ћу да учиним Пасху са ученицима својим. И ученици учинише како им заповеди Исус и уготовише Пасху. А кад би увече, седе за трпезу са Дванаесторицом ученика. И кад јеђаху, узе Исус хлеб и благословивши преломи га, и даваше ученицима, и рече: Узмите, једите; ово је тело моје. И узе чашу и заблагодаривши даде им говорећи: Пијте из ње сви; јер ово је крв моја Новога завета која се пролива за многе