Пређи на главни садржај

ЕПИСКОП АНТОНИЈЕ СУРОШКИ: О БЛУДНОМ СИНУ

 

О БЛУДНОМ СИНУ


У Име Оца, Сина и Светог Духа.

Парабола о блудном сину говори нам не само о греху и покајању, већ и о праштању који нам Бог даје. Када је блудни син дошао себи кроз патњу, немаштину, усамљеност и одбаченост, вратио се дому свога оца, а отац његов, који је вероватно често излазио да види да ли се син вратио, видео га је издалека. Јеванђеље нам говори да су љубав, нежност и сажаљење испунили очево срце, «волео је свога сина» и не сачекавши да дође до њега, старац, који је патио због грехова овог младића и његове бездушности, похрлио му је у сусрет, пао му у загрљај и пољубио га.

Да ли и ми тако дочекујемо бившег пријатеља, рођака или познаника када га угледамо у даљини како нам долази из те далеке земље у коју и сви ми у неком тренутку, можда и често, бивамо  привучени грехом? Да ли га тако дочекујемо? Као прво, да ли се дешава често да је наша љубав тако непоколебива да стално одлазимо до прага и у ишчекивању гледамо у даљину надајући се на његов повратак? И када заиста видимо човека који нам је некада био близак, али нам је сада туђ, да ли нас прободе у срцу та стара љубав, нежност и сажаљење? И да ли смо ми ти који чинимо први корак према њему, без чекања на његово покајање или да нам каже „опрости“, и грлимо га и покушамо да га утешимо иако је непостојан у љубави и пријатељству?

 Зар се у ствари и ми сами не понашамо најпре као син који није имао низашта да се срамоти пред својим оцем?  Када се овај вратио са рада на пољу и чуо звуке весеља у дому, питао је слугу о чему се ради, и када је чуо да се његов млађи брат, онај који је гладовао, вратио, није хтео да уђе. Његов грешни брат је кроз страмоту у коју је запао и  страх схватио шта је урадио, и видевши стање у које је доспео, вратио се из далека у дом свога оца, не знајући како ће га тамо примити. Али овај други, тај праведник стајао је испред дома у коме су се сви радовали повратку у живот онога који је био мртав, и чекао да његов отац дође и замоли га да „уђе у заједничку радост. Ја се радујем, радују се слуге, радује се брат твој, учествуј у нашој радости.“ Али праведни син прекорева оца рекавши му да свих тих година рада и врлинског живота никад није примио награду, а када се тај твој син вратио ти си му заклао угојено теле. А отац му каже: „Зар да се не радујемо што се твој брат вратио?“ Али старији син у свом брату види само очевог блудног сина, кога више не може да прихвати за брата, мада га и сам отац подсећа да, ако је блудни син и његов син, и он мора блудног брата прихватити за брата.

Понављам, запитајмо се да ли се и нама често дешава да некога ко је грешио, не нужно против нас, већ уопште, сматрамо и даље за брата? Да ли често са презирном и одбацивањем кажемо „ваш син“? Да ли често признајемо да је он наш брат упркос томе што је драг Оцу, и да би требало бескрајно да га волимо? Али не, ми смо попут тог сина који себе сматра пуног врлина, јер иако је био добар радник, он сам је био и остао стран духу дома очевог.

Још један коментар. Отац није дозволио да му блудни син тражи да га поново прими, овог пута као слугу; није хтео да он буде слуга, већ син који се вратио. Отац тада тражи да блудном сину донесу некадашњу одећу, не најбољу коју имају, већ одећу коју је носио док је био у дому очевом, пре него што је ту одећу одбацио и обукао се у рите. Обукавши своју некадашњу одећу, блудном сину је одећа била пријатна, и отац је наредио да му донесу прстен - не неки прстен, већ прстен који је у стара времена људима служио да печате писма. Отац је своје потпуно поверење дао блудном сину. Зашто? Зашто прво није тражио доказ његовог покајања? Зато што је знао да ако је његов син успео да превазиђе стид и страх како би се вратио дому свом, његов повратак је био беспоговоран.

Међутим, да ли смо ми спремни да када нам у сусрет крене човек који нам је раније био пријатељ, који је повредио било нас, или неког нама драгог, да му дамо своје поверење, да му поверимо некадашњу наклоност? Не, и зато наша помирења нису трајна. Због тога се човек плаши да тражи помирење; он зна да неће срести Оца, већ само лажну, понижавајућу врлину која каже: "Ти ниси мој брат чак и ако мој Отац признаје тебе за свог сина". Размотримо ово питање опроштаја, јер ускоро следи праштална недеља и можда будемо неприпремљени. Амин.

26. фебруар 1967. године

Коментари

Популарни постови са овог блога

Митрополит сурошки Антоније: Уверење у невидљиво. Последњи разговори (2001–2002)

  Од преводиоца Митрополит сурошки Антоније једна је од најистакнутијих личности 20. века. Његова реч, крајње трезвена, упућена најдубљим питањима човека, а истовремено жива, отворена, надахнута, увек наилази на одјек међу његовим бројним читаоцима, без обзира на њихова убеђења, уверења, образовање или културолошке корене. Његове књиге, беседе, наступи на радију и телевизији, његова предавања на универзитетима и богословијама, у болницама и школама надалеко су познати у Енглеској, где је службовао, у Француској, САД, Белгији, Немачкој, Шведској и другим земљама које је посетио као представник Руске Православне Цркве и егзарх Московске Патријаршије у Западној Европи. Читаоцу се нуди превод најновије серије разговора које је водио митрополит Антоније током 2001–2002. у лондонској парохији где је био настојатељ више од четрдесет година. Својој пастви је говорио, стварао, неговао и неговао током пола века, па није случајно што је атмосфера отворености, поверења и жеље за узајамним разу...

ПОВЕСТ О ЧЕСНОЈ ГЛАВИ СВЕТОГ ЈОВАНА ПРЕТЕЧЕ

Свето Писмо нам говори да, након што је Светом Јовану Крститељу одсечена глава, безбожна Иродијада је забранила да се пророкова глава сахрани заједно са његовим телом. Уместо тога, она је оскрнавила часну главу Светог Јована и закопала је у близини своје палате. Ученици Светитељеви тајно су узели тело свог наставника и закопали га. Супруга Иродовог управитеља је знала на ком месту је Иродијада закопала главу Св. Јована, и одлучила је да га поново сахране на Маслинској гори, на једном од Иродових имања. [1] Када је до краљевске палате стигла реч о Исусовим проповедима и чудима, Ирод је са супругом Иродијадом хтео да провери да ли је глава Јована Крститеља још на месту где је била. Када је нису пронашли помислили су да је Исус Христос васкрсли Јован Крститељ. О томе постоји сведочење у самом Јеванђељу (види Мт 14: 2). Јерусалим. Прво обретење часне главе Светог Јована Крститеља. Много година касније, за време владавине равноапостолног цара Константина, његове мајке, Св. Јелене, ...

О НЕОСЕТЉИВОСТИ - БОЛЕСТИ САВРЕМЕНИХ ВЕРНИКА И СВЕТА УОПШТЕ

Ми, који лежимо изранављени, призивајмо Господа Који може да стави мелеме и завоје на наше ране. Свети Григорије Палама Поука XVII О НЕОСЕТЉИВОСТИ, ТЈ. УМРТВЉЕЊУ ДУШЕ И СМРТИ УМА ПРЕ СМРТИ ТЕЛА Неосетљивост, без обзира да ли телесна или духовна, јесте умртвљено осећање, које је, услед дуготрајне болести и нехата, доспело до стања потпуне отупљености. Безосећајност је нехат који је прешао у навику и успавао разум. То је пород лоше навике, замка за ревност, омча за храброст, непознавање умилења, врата очајања, мајка заборава (који, са своје стране, поново рађа своју сопствену мајку), искључење страха Божијег. Безосећајни монах је безумни философ, учитељ који самога себе својим учењем осуђује, адвокат који заступа противну страку, слепац који учи гледању. Он говори о лечењу ране, а не престаје да је чеше; говори против страсти, а не престаје да једе шкодљиву храну; моли се против своје страсти, а хита да је задовољи; кад је задовољи, љути се на самога себе, и не стиди се својих речи, бедн...

МИТРОПОЛИТ МОРФИЈСКИ НЕОФИТ: МОРАМО НАЋИ ВРЕМЕ ЗА ТИШИНУ

МИТРОПОЛИТ МОРФИЈСКИ НЕОФИТ: МОРАМО НАЋИ ВРЕМЕ ЗА ТИШИНУ Митрополит Морф и јски Неофит (Масура). Одломак из беседе Његовог Високопреосвештенства Митрополита Морфујског Неофита у храму Светог Антонија Великог у селу Спилија, на Кипру, 17. јануара 2020. године.       Сви ми данас — монаси и мирјани, били сами или ожењени — имамо један велики проблем: немир. Не можемо наћи мир и тишину у души. Сви смо оптерећени многим бригама. Како се нове технологије развијају, количина брига и невоља се повећава, иако се чини да би требало да буде обрнуто… Откуда то тако? У ствари, човек налази мир само у Истини. Технологија не може да одмори човека, пошто она само телу олакшава живот. Али човек није само тело: он има и тело и душу. Зато морамо пронаћи начин да одморимо и тело и душу. У Цркви постоји парадокс: када се тело умори ради љубави према Христу или љубави према ближњем – сиромашнима или болеснима, онима којима је потребна помоћ – тада се, упркос физичком умору, у душу н...