Пређи на главни садржај

Мртва и жива вера


У Светом Писму и у патристици постоје изрази „мртва вера“ и „жива вера“. Свети оци кажу да је за спасење потребно не само веровати у Бога, него да треба веровати Богу. То значи да треба веровати да свака реч Јеванђеља носи у себи светлост и истину, да промисао Божији управља човековим животом од рођења па све до смрти, да су обећања Божија верна и да ће се преи небо и земља срушити но што се неко од њих неће испунити. Таква вера је човеков унутарњи оријентир и покретач човекових речи, тежњи и поступака. Она је део његове свакодневице и на неки начин прожима светлошћу сваки тренутак његовог живота. За праведног Еноха је у Библији речено да је ходио пред Богом. Човек који ходи пред Богом осећа стално присуство Божије и не заборавља да очи Божије виде дубину његовог срва. Кад испуњава вољу Божију, он у души осећа радост, као предукус радости Божије, а грех осећа као губитак благодати, као стање слично стању смрти.

Апостол Јаков вели да је вера без дела мртва и додаје да и ђаволи верују. Жива вера је снажна и деатна вера која прелази у наду и љубав. Хришћанин око врата носи крст који је добио на крштењу. Крст је стално сећање на Голготу, сила која је победила демона и ад. Али крст је истовремено и обећање хришћанина да ће самопожртвовано и до смрти испуњавати вољу Божију.

Сваки Хришћанин има своју Голготу на коју треба да узнесе свој животни крст. Човеку се током живота дају искушења кроз која се види оно што је скривено у дубини његовог срца и која осветљавају унутарњу слику душе која ни њему самом често није била позната. Искушења и тешкоће показују ко смо ми у ствари. У житију Светог Варлаама и Светог Јоасафа постоји прича о томе како је цар отворио два сандука чији садржај нико није знао. У једном је било злато, а у другом трулеж. Искушење попут каквог кључа отвара ризницу човекове душе и осветљава његово срце као зрак светлости показујући нам шта се тамо налази и с ким је тај човек - да ли је са Христом или са Велијаром.

Доношење одлуке о животу детета је један од најтрагичнијих проблема данашњице. Ту се решава питање да ли је човек хришћанин или је Јуда, спреман да Христа изда за новац. Ту се види каква је његова вера, да ли је жива или пак мртва, слично демонској вери. Човек на крштењу, преко свог кума, даје завет о одрицању од сатане и сједињењу са Христом. При убиству детета тај завет са крштења се кида, човек се одриче Христа и сједињује се са ђаволом, са убицом. Чини нам се да решавање тог питања лични на суђење незнабожачких судија Хришћанима за време прогона. Хришћанина би тада питали: „Да ли си са Христом или с нашим боговима? Одреци се Христа и добићеш слободу и милост нашег цезара, а ако нећеш, онда те чекају мучење смрт. У таквим случајевима су постојала два могућа одговора: „За мене је боље да будем у тамници са Христом него на пиру
код Диоклецијана јер за мене је смрт за Христа почетак вечног живота“. Други могући одговор је био: "Одричем се Христа и спреман сам да  испунимо наредбе цезара (сатане - кнеза овога света)“. 

Ђаво родитељима шапће на уво да немају могућности за рађање и одгој деце, да им неће моћи обезбедити све што им је потребно, да ће за њих бити право мучење кад их виде болесне и гладне и да је такав живот гори од смрти. Ти људи се труде да своју савест умире позивањем на сиромаштво и притом не узимају у обзир оно најважније: да постоји Бог који твори чудеса и да постоји Његов Промисао о целом свету и о сваком човеку. Ако Господ да живот детету, онда ће дати и средства да се оно прехрани. О томе се говори и у Јеванђељу. Бог не заборавља ни на малене птице и даје им храну. Па зар је дете горе од младунчета вране? Ако родитељи поверују речи Божијој, имаће сталну помоћ, ми бисмо рекли помоћ која се граничи са чудом, јер што се више буду уздали у Промисао Божији, то ће се Он више о њима бринути.
У Светом Писму је написано да нада не посрамљује. Онај ко се одлучио на убиство, заборавио је да Бог није само Творац света него и Свемогући Промислитељ и сама Љубав и да Он у Својој руци држи будућност сваког човека.

Убица деце је сличан ономе ко се на незнабожачком суђењу одрекао Христа, одрекао и пред људима и пред анђелима. Одступнику много обећавају, али му ништа не дају. Чак и ђаво презире издајнике.
Извор: Архимандрит Рафаил (Карелин) из књиге Како породици вратити изгубљену радост

Коментари

Популарни постови са овог блога

Митрополит сурошки Антоније: Уверење у невидљиво. Последњи разговори (2001–2002)

  Од преводиоца Митрополит сурошки Антоније једна је од најистакнутијих личности 20. века. Његова реч, крајње трезвена, упућена најдубљим питањима човека, а истовремено жива, отворена, надахнута, увек наилази на одјек међу његовим бројним читаоцима, без обзира на њихова убеђења, уверења, образовање или културолошке корене. Његове књиге, беседе, наступи на радију и телевизији, његова предавања на универзитетима и богословијама, у болницама и школама надалеко су познати у Енглеској, где је службовао, у Француској, САД, Белгији, Немачкој, Шведској и другим земљама које је посетио као представник Руске Православне Цркве и егзарх Московске Патријаршије у Западној Европи. Читаоцу се нуди превод најновије серије разговора које је водио митрополит Антоније током 2001–2002. у лондонској парохији где је био настојатељ више од четрдесет година. Својој пастви је говорио, стварао, неговао и неговао током пола века, па није случајно што је атмосфера отворености, поверења и жеље за узајамним разу...

ПОВЕСТ О ЧЕСНОЈ ГЛАВИ СВЕТОГ ЈОВАНА ПРЕТЕЧЕ

Свето Писмо нам говори да, након што је Светом Јовану Крститељу одсечена глава, безбожна Иродијада је забранила да се пророкова глава сахрани заједно са његовим телом. Уместо тога, она је оскрнавила часну главу Светог Јована и закопала је у близини своје палате. Ученици Светитељеви тајно су узели тело свог наставника и закопали га. Супруга Иродовог управитеља је знала на ком месту је Иродијада закопала главу Св. Јована, и одлучила је да га поново сахране на Маслинској гори, на једном од Иродових имања. [1] Када је до краљевске палате стигла реч о Исусовим проповедима и чудима, Ирод је са супругом Иродијадом хтео да провери да ли је глава Јована Крститеља још на месту где је била. Када је нису пронашли помислили су да је Исус Христос васкрсли Јован Крститељ. О томе постоји сведочење у самом Јеванђељу (види Мт 14: 2). Јерусалим. Прво обретење часне главе Светог Јована Крститеља. Много година касније, за време владавине равноапостолног цара Константина, његове мајке, Св. Јелене, ...

МИТРОПОЛИТ МОРФИЈСКИ НЕОФИТ: МОРАМО НАЋИ ВРЕМЕ ЗА ТИШИНУ

МИТРОПОЛИТ МОРФИЈСКИ НЕОФИТ: МОРАМО НАЋИ ВРЕМЕ ЗА ТИШИНУ Митрополит Морф и јски Неофит (Масура). Одломак из беседе Његовог Високопреосвештенства Митрополита Морфујског Неофита у храму Светог Антонија Великог у селу Спилија, на Кипру, 17. јануара 2020. године.       Сви ми данас — монаси и мирјани, били сами или ожењени — имамо један велики проблем: немир. Не можемо наћи мир и тишину у души. Сви смо оптерећени многим бригама. Како се нове технологије развијају, количина брига и невоља се повећава, иако се чини да би требало да буде обрнуто… Откуда то тако? У ствари, човек налази мир само у Истини. Технологија не може да одмори човека, пошто она само телу олакшава живот. Али човек није само тело: он има и тело и душу. Зато морамо пронаћи начин да одморимо и тело и душу. У Цркви постоји парадокс: када се тело умори ради љубави према Христу или љубави према ближњем – сиромашнима или болеснима, онима којима је потребна помоћ – тада се, упркос физичком умору, у душу н...

Милосрђе - Јован Јовановић Змај

Милосрђе „Блажени су милостиви“, Рекао је Господ благи, Ал' ко даје да не труби, да не мери тај на ваги. Већ од срца, без рачуна, Без сујете и параде, Десна рука шта је дала, То левица да не знаде. Милостив је онај који Невољнога баш утеши, У жалости пусти сузу, Са   радосним он се смеши. Гладне храни, жедне поји, Болеснике обилази, Сиромашка он облачи, Затворнику тај долази. Знате л' зашто се он блажи Док му милост душу буди? Кад сироте припомаже, Он то Христа Бога љуби! Јован   Јовановић   Змај