Пређи на главни садржај

"СВАКО ВРЕМЕ ИМА СВОЈЕ БРЕМЕ"

 На питања слушалаца Радија „Светигора“ у емисији „Питајте свештеника“ на Недјељу о митару и фарисеју, 21. фебруара 2021. године, одговарао је игуман манастира Подмаине у Будви јеромонах Рафаило (Бољевић). Једно од питања наших слушалаца било је о актуелној ситуацији изазваној ширењем вируса корона.

Свједоци смо да је појава корона вируса у великој мјери промијенила свијет какав знамо. Осим страха међу људима појавиле су се подјеле, па чак и међу црквеним људима. На једној страни имамо оне који се панично боје, избјегавају све контакте са људима, живе у страху. Много пута смо чули и теорије у којима се и Свето причешће доводи у питање. А на другој страни су они који сматрају да вирус не постоји, не придржавају се препорука љекара, развијају разне теорије итд. Међу црквени људима често можемо чути да су маска и све те мјере одраз маловјерја. Како један православни хришћанин треба да се постави према свему овоме?

Отац Рафаило позива да ово вријеме искористимо испитујући темеље своје вјере, а не поријекло вируса који влада. Он додаје да се, у овим данима искушења и испитивања, најбоље може сагледати ко је православни хришћанин по Духу, а ко само по форми.

„Дефинишући појам искушења, Свети Марко Подвижник подсјећа да искушење није нешто за шта унапријед знаш да ће те снаћи. Док на примјер, када идемо кроз неку пустињу у којој живе лавови, ми очекујући да ћемо срести лава, имамо унапријед спремљене одбрамбене механизме, што, самим тим, није искушење. Тако је и у свим сличним ситуацијама кад знамо да ће нас нешто снаћи па се, мање или више, припремимо за то. Па снашло нас оно или не, то није искушење. Отац Марко наглашава да су искушења ситуације које нам долазе изненада, за које се нисмо припремали. И кад оне, по Божијем допуштењу наиђу, откривају стање духа и оно шта имамо у себи. Ово је једна врло прецизна дефиниција оца Марка Подвижника који је познат  по својим филигрантским радовима.

И заиста је тако. Дакле, ово што је наишло на свијет је у правом смислу искушење. Нисмо очекивали, а наишло је. Ми смо се спремали за нешто што смо очекивали да долази, и, навикнути на то, унапријед обликовали себе. Тако је неко изгледао побожан, неко мање побожан. Што би рекли ови момци (а и дјевојке…) који поштују култ тијела, неко је радио на маси, а неко на дефиницији. Међутим ово Богом допуштено искушење открило је наша дубинска духовна стања, изазивајући читав низ реакција на њега“ – говори отац Рафаило.

Игуман Подмаински се у овом одговору не бави свим тим пројавама реакција на искушење које је наишло, затекавши нас неприпремљене, гдје смо морали да се сналазимо на разне начине. Он наглашава да би они који су православни по духу, требало да су већ припремљени за ову врсту исповедништва.

„Да ли су спремни, знаћемо по томе да ли су ово искушење прихватили у духу покајања. Рафаил Карелин, један од савремених отаца, поставио је право питање у свом тексту (који предлажем за читање), које гласи Зашто нас Бог још увијек трпи? У овом свом изузетом тексту, који је написао прије двадесетак година, отац Рафаил се чуди да на овај род још увијек нису кренуле невоље јер је крајње вријеме, вакат је, с обзиром да смо, без невоља, већ почели да се озбиљно нагињемо преко оних метафизичких међа, срљајући у пакао са свим овим новим содомским трендовима“- каже отац Рафаило.

Подмаински игуман наглашава да је, с друге стране, човјек који је у духу покајања све ово прихватио као нешто што нам припада и што нам је потребно као један љути мелем на љуту рану.

„Врло је битно да се човјек у свом духу поклопи са Божијим допуштењем, прихватајући га, прије свега, из Божије руке. Ако насједнемо на било какве теорије: да је неко ово смислио, допустио, попустио, организовао… то је, прије свега, пројава о елементарном невјеровању у Бога као Сведржитеља и Промислитеља. Нећемо сада улазити дубље у догматске основе наше вјере у Бога нашега, али, извини, ако си православни хришћанин, ако се држиш Симбола вјере уз додатна проширења у смислу тумачења, онда ти треба да вјерујеш да се без Бога ништа не може десити. Не можемо дозволити да сад ту упадају некакви фармацеутски ликови који ће из неких тамо лабораторија да пуштају вирусе, изазивајући чудеса и преузмајући контролу. То би значило да Бог више није Сведржитељ него некакви тамо ликови из мрака. То је пројава невјеровања и озбиљна пукотина у нашем Символу вјере“- наглашава јеромонах Рафаило.

Као последицу оваквог стања отац Рафаило наводи страх који је, опет,  последица гордости који изазивају невјеровање или сумњу. Овдје се јавља и један други проблем, проблем вјеровања, односно проблем у нашем исповиједању вјере.

„Црва нас учи, Господ нам то открива да ни длака с главе не може да нам падне а да то Господ не зна. Он то преноси и на врапце. Вјетар не може да дува а да га Господ није пустио из стаје. Вода не може да се таласа а да за то Бог не зна. Ако жели да промијени ситуацију на мору, Бог то може да уради као што је то већ и показао, у оно вријеме на Генисаретском језеру рекавши мору: Ућути и стани! И стаде вјетар и умири се море. Океани не могу да иду преко границе која им је одређена пијеском. Колико год били силни, таласи се разбијају о стијене које су им задате као међе. Све је покривено Божијим промислом и ништа не може да се деси, па ни ово што се данас дешава, а да Бог то није допустио“- подсјећа отац Рафаило (Бољевић).

Каже да има и тај један, како га је назвао, магарећи вид учествовања у ономе што је Божије допуштење.

„По учењу Светих отаца, што је посебно обрадио Свети Макарије Велики, зло, и кад хоће да чини зло, преломљено кроз призму Божијег промисла, изазива добро, иако оно то не жели. Свети оци кажу да су зло, сатана и анђели зла изгубили појам о добру. Добро, као категорија, за њих је потпуно непознато. Они са добром не могу да калкулишу јер знају само за зло. Врло је битно да знамо јер је то велика утјеха и охрабрење за нас, док они само пузе по тој линији зла, не могавши ни да помисле а камоли да учине нешто добро. Господ, својим промислом, уређује да изазову добро за нас, иако они од тога немају никакве користи. Сјетимо се да је сатана изазвао и надахнуо јеврејски Синадрион да распне Бога, када су, иако надахнути злом, изазвали највеће добро за људски род, кроз крсну, искупитељну жртву Христову, кроз Његову крсну смрт и свештено Васкрсење“- подсјећа отац Рафаило.

Јеромонах Рафаило додаје да је несумњиво да данас неке „структуре“ заиста желе зло људском роду, и да, по ријечима Светог апостола Павла нама нису непознати њихови циљеви, али ми не смијемо да дозволимо себи као хришћани да упадамо у параноју да је сад неко преузео власт и да више није сведржитељ Господ него некаква тајна друштва.

„У томе је проблем. Ми таква размишљања себи не смијемо да дозволимо. Нека они само раде свој посао. Држећи се вјере отаца наших да је Бог сведржитељ, ми треба да вјерујемо и знамо да, и кроз ово што се сад дешава, без обзира ко стоји иза ове конкретне ситуације, изнад ње стоји Онај који је све свјетове одржавао и свему и границу и мјеру одређује, као што је одредио морима па чак и смрти. Сјетимо се само оног моћног примјера васкрсења четвородневног Лазара, кога је смрт већ прихватила и којој је већ четири дана припадао. Господ позива Лазара ријечима Лазаре, теби говорим, изађи напоље, обраћајући се онда смрти Пусти га, Ја га зовем. И? Шта се десило? Четвородневни Лазар, мртвац који је четири дана био у гробу, устаје из гроба. Овдје није ријеч о вирусу и болести него о смрти након четири дана Лазеревог пребивања у гробу. Па молим вас, ако Господ заповиједа мртвоме, ако исцјељује све болести, па како онда данас не може да заустави ширење неке болести, епидемије, пандемије, зовите је како год хоћете“- истиче отац Рафаило (Бољевић).

Он каже да ако то Господ сад не чини, онда мора да постоји добар разлог за то и да је то је нека педагошка мјера или епитимија, увођење неких протетичких мјера на људском роду. Све то, наглашава отац Рафаило, треба да доводимо у везу са Божијим промислом, а никако са мешетарењима некаквих тајних друштава и њихових завјера.

„Нека свако ради свој посао. Ја, као хришћанин, немам потребе да се бавим тиме шта ко ради. Моје је да држим вјеру и да вјерујем, и знам да ништа не може да се деси, ни мени нити било коме другоме, ако то Господ не допусти. Што би рекао наш добри и Свети Владика Николај:


Помози нам вишњи Боже

без Тебе се ниш’ не може’

ни родити ни умријети

нити болест пребољети.

Врло је битно да имамо такву вјеру као хришћани, а посебно као православни хришћани. Ово искушење је нажалост, или опет, можда и на срећу, открило да нисмо баш сви православни хришћани, да нисмо сви у једном Духу. И на некима, који су, чини се, до јуче били у Духу, искушење је показало да нису, па смо реаговали на различите начине. Шта би? Искушење је показало да немамо исти основ! Неко од нас негдје је фалио“- наглашава игуман Рафаило.

Искушење, када бане изненада, не даје нам времена да се пресаберемо па ће, како је казао, неко да побјегне, неко ће можда и да се врати покајнички, признавши да се препао, да није био спреман, за разлику од некога ко је остао миран и прибран.

„Имамо још могућности, не да испитујемо које је поријекло вируса, него које је поријекло наше вјере и који је њен темељ. Немојмо се бојати овога вируса. Бојимо се вируса гордости, сумње, бојимо се фарисејског вируса, тражећи позадину својих лоших реакција. Ово искушење нам није дато да би се ми бавили поријеклом овога вируса, него да провјеримо темеље наше вјере и да ли је она повезана благодатном арматуром или је то нека вјера на пијеску“- подсјећа отац Рафаило на Господње ријечи зидате на пијеску. То значи да Га не слушамо, да не слушамо ријечи Господње, већ саме себе, људска предања, да се причешћујемо духом овога свијета, заиста зидајући на пијеску.

„У јеванђелским причама и упозорењима, Господ и каже да ће доћи воде, и дошле су, па да ће да дођу потреси, ево дошли си о потреси. Дошла су искушења и открила квалитет темеља наше вјере. На жалост, данас видимо да нису свима добри темељи, да нису сви зидали на Крајеугаоном камену, који је Христос него на људским идејама, на гордости и умишљености, гдје као неминовност имамо ту једну дозу страха, па на крају и страха од смрти. Али размислите… Шта је то што овај вирус може да изазове? Који је његов крајњи домет? Смрт? У реду. А је ли за тебе хришћанине, још видим да се декларишеш као православни хришћанин, смрт баш толико страшна? Зар ти ниси тај проблем ријешио? Да ли се ти причешћујеш? Да ли ти вјерујеш? Храниш ли се ти Оним који је смрт сатро ради тебе? Јеси ли се ти сјединио са Оним који је оплијенио адово царство, са Оним који ти је дао живот вјечни? Па шта и ако умреш, имаћеш Живот вјечни. Очигледно да ниси! Треба да знаш да су овакве реакције, које откривају твоје невјеровање, лоша позиција. И да ти као хришћанину, као покајнику и као молитвенику, дају могућност да то ријешиш и промијениш на боље док још има времена. Док има времена! У супротном, живећи у овој бјежанији и страху од смрти, треба да знамо да ће нас она, свакако, стићи. Хоће ли нас стићи овај вирус, или можда неки мождани удар, срчани, или нека од канцерогених ћелија… знајмо да смрт може да дође на милион различитих начина. И зато у коријену морамо да промијенимо наш однос према смрти. А коме ће припасти та част да нас одвоји од тијела и преда у Божије руке, нека то буде Божији избор и нека буде по Његовом допуштењу. У супротном деградираћемо све на врло низак ниво, хватајући се са невидљивим вирусима, игноришући реално присуство бесмртнога Христа који нам даје живот неухватљив за болест, гријех и смрт који имамо, толико времена, у Светој литургији Цркве. Ако на том путу човјек и претрпи нека оштећења, ако пострада или чак и умре, умријеће као исповједник. Како би мученици постали светитељи да су расуђивали попут неких од нас, гледајући како да се максимално обезбиједе и заштите од извјесног страдања? Ми овдје, ипак, нисмо сигурни да ћемо пострадати. То чак, када погледамо статистике и није нека велика могућност, више стрецамо под јаким медијским притиском. То на крају и није толико страшно… има… умире се, али у односу на мученике који су ишли у извјесну смрт за Христа, ово и није толико страшно. Ми треба да имамо тај један корак, тај двиг ка Христу. Ако нас нешто, било шта и било ко, на том путу пресретне и изазове на неку врсту страдања, не само болест него и коначна смрт, знајмо да се све то десило на путу ка Христу. За нас хришћане то може да буде само благослов, а никако пораз или разлог да бјежимо од Христа скривајући се у некакве мишје рупе или сигурносне бункере. То је озбиљна деградација Духа која нас може учинити заиста недостојним Христа и Царства Његовог“- каже јеромонах Рафаило (Бољевић), игуман манастира Подмаине у емисији „Питајте свештеника“ Радио Светигоре, одговарајући на питање слушаоца како православни хришћанин да се понаша у ситуацији изазваној ширењем вируса корона.

Отац Рафаило на крају наглашава да се овдје ради о искушењу, које је Богом допуштено да се испита квалитет наше вјере, и то, да ли је она жива или само стерилна и мртва.

Комплетне духовне поуке оца Рафаила у емисији „Питајте свештеника“ топло препоручујемо за слушање на сљедећем линку: Светигора

Разговор водила и транскрипт уредила:
Слободанка Грдинић


https://mitropolija.com/2021/02/25/iguman-rafailo-boljevic-ispitujmo-temelje-svoje-vjere-a-ne-porijeklo-virusa-koji-vlada/

Коментари

Популарни постови са овог блога

Митрополит сурошки Антоније: Уверење у невидљиво. Последњи разговори (2001–2002)

  Од преводиоца Митрополит сурошки Антоније једна је од најистакнутијих личности 20. века. Његова реч, крајње трезвена, упућена најдубљим питањима човека, а истовремено жива, отворена, надахнута, увек наилази на одјек међу његовим бројним читаоцима, без обзира на њихова убеђења, уверења, образовање или културолошке корене. Његове књиге, беседе, наступи на радију и телевизији, његова предавања на универзитетима и богословијама, у болницама и школама надалеко су познати у Енглеској, где је службовао, у Француској, САД, Белгији, Немачкој, Шведској и другим земљама које је посетио као представник Руске Православне Цркве и егзарх Московске Патријаршије у Западној Европи. Читаоцу се нуди превод најновије серије разговора које је водио митрополит Антоније током 2001–2002. у лондонској парохији где је био настојатељ више од четрдесет година. Својој пастви је говорио, стварао, неговао и неговао током пола века, па није случајно што је атмосфера отворености, поверења и жеље за узајамним разу...

ПОВЕСТ О ЧЕСНОЈ ГЛАВИ СВЕТОГ ЈОВАНА ПРЕТЕЧЕ

Свето Писмо нам говори да, након што је Светом Јовану Крститељу одсечена глава, безбожна Иродијада је забранила да се пророкова глава сахрани заједно са његовим телом. Уместо тога, она је оскрнавила часну главу Светог Јована и закопала је у близини своје палате. Ученици Светитељеви тајно су узели тело свог наставника и закопали га. Супруга Иродовог управитеља је знала на ком месту је Иродијада закопала главу Св. Јована, и одлучила је да га поново сахране на Маслинској гори, на једном од Иродових имања. [1] Када је до краљевске палате стигла реч о Исусовим проповедима и чудима, Ирод је са супругом Иродијадом хтео да провери да ли је глава Јована Крститеља још на месту где је била. Када је нису пронашли помислили су да је Исус Христос васкрсли Јован Крститељ. О томе постоји сведочење у самом Јеванђељу (види Мт 14: 2). Јерусалим. Прво обретење часне главе Светог Јована Крститеља. Много година касније, за време владавине равноапостолног цара Константина, његове мајке, Св. Јелене, ...

О НЕОСЕТЉИВОСТИ - БОЛЕСТИ САВРЕМЕНИХ ВЕРНИКА И СВЕТА УОПШТЕ

Ми, који лежимо изранављени, призивајмо Господа Који може да стави мелеме и завоје на наше ране. Свети Григорије Палама Поука XVII О НЕОСЕТЉИВОСТИ, ТЈ. УМРТВЉЕЊУ ДУШЕ И СМРТИ УМА ПРЕ СМРТИ ТЕЛА Неосетљивост, без обзира да ли телесна или духовна, јесте умртвљено осећање, које је, услед дуготрајне болести и нехата, доспело до стања потпуне отупљености. Безосећајност је нехат који је прешао у навику и успавао разум. То је пород лоше навике, замка за ревност, омча за храброст, непознавање умилења, врата очајања, мајка заборава (који, са своје стране, поново рађа своју сопствену мајку), искључење страха Божијег. Безосећајни монах је безумни философ, учитељ који самога себе својим учењем осуђује, адвокат који заступа противну страку, слепац који учи гледању. Он говори о лечењу ране, а не престаје да је чеше; говори против страсти, а не престаје да једе шкодљиву храну; моли се против своје страсти, а хита да је задовољи; кад је задовољи, љути се на самога себе, и не стиди се својих речи, бедн...

МИТРОПОЛИТ МОРФИЈСКИ НЕОФИТ: МОРАМО НАЋИ ВРЕМЕ ЗА ТИШИНУ

МИТРОПОЛИТ МОРФИЈСКИ НЕОФИТ: МОРАМО НАЋИ ВРЕМЕ ЗА ТИШИНУ Митрополит Морф и јски Неофит (Масура). Одломак из беседе Његовог Високопреосвештенства Митрополита Морфујског Неофита у храму Светог Антонија Великог у селу Спилија, на Кипру, 17. јануара 2020. године.       Сви ми данас — монаси и мирјани, били сами или ожењени — имамо један велики проблем: немир. Не можемо наћи мир и тишину у души. Сви смо оптерећени многим бригама. Како се нове технологије развијају, количина брига и невоља се повећава, иако се чини да би требало да буде обрнуто… Откуда то тако? У ствари, човек налази мир само у Истини. Технологија не може да одмори човека, пошто она само телу олакшава живот. Али човек није само тело: он има и тело и душу. Зато морамо пронаћи начин да одморимо и тело и душу. У Цркви постоји парадокс: када се тело умори ради љубави према Христу или љубави према ближњем – сиромашнима или болеснима, онима којима је потребна помоћ – тада се, упркос физичком умору, у душу н...