Пређи на главни садржај

СВЕТИ ВАСИЛИЈЕ ВЕЛИКИ: ПАЗИ НА СЕБЕ 1


БЕСЕДА НА РЕЧИ „ПАЗИ НА СЕБЕ“ (Пон.15,9)
 
1. Бог који нас је створио подарио нам је употребу речи како бисмо једни другима откривали судове срца и како би свако од нас, с обзиром на заједничку природу, преносио ближњем своја премишљања, износећи их из скривница срца као из неких ризница. Кад бисмо, међутим, живели са нагом душом [тј. без тела], могли бисмо одједном саопштавати своје мисли једни другима. Како, пак, мисли у нама ствара душа која је прекривена завесом тела, неопходне су речи и именовања да би се показало оно што лежи у дубини. Услед тога, чим добије звук који је означава, наша мисао се преноси речима као лађом и препливава кроз ваздух, прелазећи од оног ко говори ка оном ко слуша. Уколико наиђе на велику тишину и ћутање, реч ће се сакрити у слух поучаваних као у спокојну и безметежну луку. Уколико, пак, бука слушалаца, слична силној бури. буде дувала насупрот, реч ће, развејана по ваздуху, доживети бродолом. Према томе, својим ћутањем обезбедите тишину беседи. Јер, можда ће вам се показати да носи понешто корисно. Реч истине је тешко ухватити: она лако може промаћи непажљивима. Према домостроју Духа, она је сажета и кратка, у маломе саопштавајући много. Услед њене сажетости, њу је лако запамтити. Природну врлину беседе сачињава избегавање сакривања значења кроз нејасноћу, као и избегавање обиља непотребних реченица или испразних ствари. Слична је и реч коју смо сада прочитали из Мојсијеве књиге. Они који воле поуке свакако су је запамтили, осим ако услед своје краткоће није промакла вашим ушима. Ради се, наиме, о изреци: Пази на себе, тј. да се у твом срцу потајно не нађе реч безакоња(Пон.5,19). Ми људи веома лако грешимо у разуму. Знајући да се највећи део греха извршава у тежњама наше намере, Онај који је понаособ саздао срца наша (уп. Пс.32,15), превасходно заповеда да имамо чистоту у владајућем [делу душе]. На тај начин је Он оно чиме најлакше грешимо удостојио и највеће заштите и старања. Опрезни лекари предупређујућим прописима обезбеђују немоћна тела. И наш заједнички Старатељ и истински Исцелитељ душа је најчвршћим стражама обезбедио оно што је у нама, по Његовом знању, најсклоније греху. Телесне радње захтевају време, повољне околности, напор, сатруднике и сличне услове. Покрети, пак, разума су безвремени, врше се без напора, једноставно се уобличују и погодује им свако доба. Једном се један озбиљан човек, кога су величали због частитости и који је споља носио маску целомудрености, са разумом преносио на место греха у невидљивом кретању срца, све седећи међу онима који су ублажавали његову врлину. Он је у машти видео предмет својих жеља, сањарио о неприличном општењу и у скривници срца јасно изображавао уживање, чинећи изнутра грех који нема сведока и који свима остаје непознат све докле не дође Онај који осветљује што је скривено у тами и објављује намере срца (1.Кор.4,5). Стога се побрини да се у твом срцу потајно не нађе реч безакоња. Јер, онај ко погледа на жену са жељом за њом, већ је учинио прељубу са њом у срцу своме (Мт.5,28). Телесне радње имају много препрека, док онај ко греши намером извршава грех брзином мисли. Према томе, где је брз пад, нама је дата и брза одбрана. Стога је посведочено: Да се у твом срцу потајно не нађе реч безакоња. Али, биће боље да се вратимо самом почетку беседе.

 Наставиће се

Извор: светосавље.орг

Коментари

Популарни постови са овог блога

Митрополит сурошки Антоније: Уверење у невидљиво. Последњи разговори (2001–2002)

  Од преводиоца Митрополит сурошки Антоније једна је од најистакнутијих личности 20. века. Његова реч, крајње трезвена, упућена најдубљим питањима човека, а истовремено жива, отворена, надахнута, увек наилази на одјек међу његовим бројним читаоцима, без обзира на њихова убеђења, уверења, образовање или културолошке корене. Његове књиге, беседе, наступи на радију и телевизији, његова предавања на универзитетима и богословијама, у болницама и школама надалеко су познати у Енглеској, где је службовао, у Француској, САД, Белгији, Немачкој, Шведској и другим земљама које је посетио као представник Руске Православне Цркве и егзарх Московске Патријаршије у Западној Европи. Читаоцу се нуди превод најновије серије разговора које је водио митрополит Антоније током 2001–2002. у лондонској парохији где је био настојатељ више од четрдесет година. Својој пастви је говорио, стварао, неговао и неговао током пола века, па није случајно што је атмосфера отворености, поверења и жеље за узајамним разу...

ПОВЕСТ О ЧЕСНОЈ ГЛАВИ СВЕТОГ ЈОВАНА ПРЕТЕЧЕ

Свето Писмо нам говори да, након што је Светом Јовану Крститељу одсечена глава, безбожна Иродијада је забранила да се пророкова глава сахрани заједно са његовим телом. Уместо тога, она је оскрнавила часну главу Светог Јована и закопала је у близини своје палате. Ученици Светитељеви тајно су узели тело свог наставника и закопали га. Супруга Иродовог управитеља је знала на ком месту је Иродијада закопала главу Св. Јована, и одлучила је да га поново сахране на Маслинској гори, на једном од Иродових имања. [1] Када је до краљевске палате стигла реч о Исусовим проповедима и чудима, Ирод је са супругом Иродијадом хтео да провери да ли је глава Јована Крститеља још на месту где је била. Када је нису пронашли помислили су да је Исус Христос васкрсли Јован Крститељ. О томе постоји сведочење у самом Јеванђељу (види Мт 14: 2). Јерусалим. Прво обретење часне главе Светог Јована Крститеља. Много година касније, за време владавине равноапостолног цара Константина, његове мајке, Св. Јелене, ...

О НЕОСЕТЉИВОСТИ - БОЛЕСТИ САВРЕМЕНИХ ВЕРНИКА И СВЕТА УОПШТЕ

Ми, који лежимо изранављени, призивајмо Господа Који може да стави мелеме и завоје на наше ране. Свети Григорије Палама Поука XVII О НЕОСЕТЉИВОСТИ, ТЈ. УМРТВЉЕЊУ ДУШЕ И СМРТИ УМА ПРЕ СМРТИ ТЕЛА Неосетљивост, без обзира да ли телесна или духовна, јесте умртвљено осећање, које је, услед дуготрајне болести и нехата, доспело до стања потпуне отупљености. Безосећајност је нехат који је прешао у навику и успавао разум. То је пород лоше навике, замка за ревност, омча за храброст, непознавање умилења, врата очајања, мајка заборава (који, са своје стране, поново рађа своју сопствену мајку), искључење страха Божијег. Безосећајни монах је безумни философ, учитељ који самога себе својим учењем осуђује, адвокат који заступа противну страку, слепац који учи гледању. Он говори о лечењу ране, а не престаје да је чеше; говори против страсти, а не престаје да једе шкодљиву храну; моли се против своје страсти, а хита да је задовољи; кад је задовољи, љути се на самога себе, и не стиди се својих речи, бедн...

МИТРОПОЛИТ МОРФИЈСКИ НЕОФИТ: МОРАМО НАЋИ ВРЕМЕ ЗА ТИШИНУ

МИТРОПОЛИТ МОРФИЈСКИ НЕОФИТ: МОРАМО НАЋИ ВРЕМЕ ЗА ТИШИНУ Митрополит Морф и јски Неофит (Масура). Одломак из беседе Његовог Високопреосвештенства Митрополита Морфујског Неофита у храму Светог Антонија Великог у селу Спилија, на Кипру, 17. јануара 2020. године.       Сви ми данас — монаси и мирјани, били сами или ожењени — имамо један велики проблем: немир. Не можемо наћи мир и тишину у души. Сви смо оптерећени многим бригама. Како се нове технологије развијају, количина брига и невоља се повећава, иако се чини да би требало да буде обрнуто… Откуда то тако? У ствари, човек налази мир само у Истини. Технологија не може да одмори човека, пошто она само телу олакшава живот. Али човек није само тело: он има и тело и душу. Зато морамо пронаћи начин да одморимо и тело и душу. У Цркви постоји парадокс: када се тело умори ради љубави према Христу или љубави према ближњем – сиромашнима или болеснима, онима којима је потребна помоћ – тада се, упркос физичком умору, у душу н...