Пређи на главни садржај

О Јуди

 У Гетсиманском врту Христос га је назвао пријатељем.

На иконама Страшног суда често се приказује као дете које седи у ђаволском крилу, у доњем десном углу.

Вољено дете Сатане, које прима ватрене пољупце за издајнички пољубац.

 Носио је кутију за новчане прилоге и стога је био нешто као рачуновођа у малој апостолској заједници.

 Никада се не можемо причестити а да га се не сетимо: „Нећу одати тајну твојим непријатељима, нити ћу ти дати целив као Јуда...“

Шта знамо о њему?

Да је био Јеврејин међу осталим Галилејским ученицима. То значи да је био образованији и, можда, арогантнији. Да је био близак Христу и био вољен. Само вољени, своји, могу издати. Онај који је примљен у срце, куца у срцу. Странац може бити непријатељ, али не може бити издајник.

Његово срце је љубав према новцу. Његово име је "лопов". Ово каже Јован Богослов. И у његове речи се не може сумњати. Не треба ништа више измишљати. Да ли се разочарао у Месију и стога га је издао? Да ли је, напротив, желео да убрза догађаје и приближи спасоносни крај?

Хајде да не фантазирамо.

Чињеница је да је свет испуњен љубављу према новцу и разврату. Покајани цариници и блуднице су први ред оних који су веровали у Христа. Али среброљубље, које не жели да се покаје, измишља изговоре да би се оправдао.

„Има део Јуде и у теби и у мени“, каже Свети Јустин (Поповић). Јудин ембрион може носити у себи свако људско срце.

Па каже: „Чему ово трошење свега? Могло би се продати, а новац поделити сиромашнима.”

Али није љубав према сиромасима оно што покреће језик Јудин, него жал за просутим, миомирисним уљем.

Али зар и ми не чинимо исто? Зашто позлатити куполе или украшавати цркве скупим иконама? Боље би било да овај новац дамо сиротињи.

Зашто он (она/они) има тако скуп ауто? Боље би било помоћи сирочади или старима. Да ли препознајете ове гласове? О, није то љубав према сиромаштву и није људскост која нам покреће језик у свим овим изговорима. То је Јудин ембрион из дубина срца. И пре рођења, он учи да говори.

Заиста, шкртост, завист и мрачна злоба разликују у људима оне којима није туђ Јудин дух. Дакле, не можемо се причестити осим говорећи: „Нећу ти дати целив као Јуда...“

Он је пример недовршеног покајања. Он је дао новац, бацивши га пред ноге првосвештеника.

Признао је кривицу: издао је, каже, невину крв.

Али то значи да није довољно отворено признати кривицу и бацити новац зарађен грехом.

Само још треба да отрпимо меланхолију и очајање и чекамо да нам Исус Христос утеши душу. Уосталом, Он би утешио душу Јудину да је овај сачекао Васкрсење.

Исто се догодило и са Петром. Одрицање од Господа три пута није било далеко од издаје коју је јавно признао.

Међутим, Петар је победник очајања, а Јуда је жртва очајања.

О Јуди не треба много причати. Али ни о томе не можемо да ћутимо.

Главна ствар је да не будемо као он.

Протојереј Андреј Ткачов

Коментари

Популарни постови са овог блога

Пастир Светог апостола Јерме

  Препоручујемо полако читање овог не баш лаког штива, које упркос томе даје велике увиде у човеков духовни живот и борбу са страстима. Пастир Светог Јерме Јерма је пореклом из нижег друштвеног слоја, што показује и његов језик који садржи доста латинизама. Према његовом делу  Пастир , Јерма је прво био роб  Хришћанин , кога је у  Риму  купила једна Хришћанка по имену Роди и тиме га ослободила ропства. Када је постао слободан, бавио се земљорадњом и трговином и стекао велико богатство. Али, занемарио је морално васпитање своје породице, па су му деца у време гоњења  Хришћана  отпала од вере, док су он и његова жена остали чврсти у вери. Последица тога била је пропаст Јерминог богатства; остало му је само једно мало имање, довољно за његове потребе. Он се  покајао  и од малог  Хришћанина  постао велики поборник  Христове  науке. Дело  Пастир , чији је циљ да привуче  грешнике  на  покајање , обилује моралним поукама. Сам писац поделио га је на три дела: Пет виђења, које је писац добрим

Кроз Часни пост: Субота пете седмице поста - Акатистна субота – Похвала Одигитрији Пресвете Богородице

Грешним делима приближила си се вратима пропасти; али Онај Који је сатро врата пакла силом Свога Божанства отвори теби врата покајања, свехвална светитељко, јер је Он Сâм врата живота. Јутрење – пета недеља Поста Тропар светој Марији Египћанки Поуке Светих Отаца: Када би Бог строго испитивао дела која су противна Њему, ми не би смо живели ни један дан. Свети Јован Златоусти Молитва: Подај нам, Боже, да јасно сагледамо оно што нам доноси мир. Нека би у ово подобно време хитали да чинимо дела ради мира и добре воље, свуда око себе и у свету. Амин. Читања из Светог Писма: Јевр. 9: 1-7 Лука 1: 19-49, 56 Богомислена размишљања: Јер у Бога је све могуће. Лк. 1:37 Преузето из књиге „Кроз Часни пост – Мисли за сваки дан“, Манастир Подмаине, 2007 Акатистна субота – Похвала Одигитрији Пресвете Богородице Поводом последовања Акатиста похвала Одигитрији Пресвете Богородице у суботу Пете седмице Великог поста Реч је о рановизантијској химни, првобитно званој само акатист, коју су каснији

КАКО НАЈБРЖЕ СТЕЋИ ДУХОВНИ МИР?

САМОУКОРЕВАЊЕ   • Вид смирења, који припрема за трпљење невоља пре но што се појаве и помаже њихово мирно подношење када се појаве, Свети Оци су назвали  самоукоревањем. Самоукоревање је окривљавање себе за греховност заједничку свим људима и своју посебно. При томе, корисно је сећати се својих нарушавања Закона Божијег и набрајати их, осим блудних падова и спотицања, за које оци забрањују да их се детаљно присећамо, јер обнављају у човеку греховни осећај и наслађивање њиме. Самоукоревање, када достигне своју пуноту, коначно из срца искорењује злобу, искорењујући лукавство и лицемерје, које не престаје да живи у срцу све док je у њему присутно самооправдање. 1. 318-319 • Бављење самоукоревањем претвара то укоревање у навику. Када онога ко је стекао ту навику задеси нека невоља, истога часа у њему се јавља дејство навике и невоља се доживљава као заслужена. Главни узрок сваког узнемирења – каже преподобни авва Доротеј ако пажљиво испитамо, јесте то што не укоревамо себе. Одатле проистич

ЧУДО СВЕТОГ ПРИЧЕШЋА

ЧУДО СВЕТОГ ПРИЧЕШЋА Предговор Љубав Господа нашег Исуса Христа према људима толико је велика да је Он ради нашег спасења примио смрт, али нам је даровао и могућност да се непрекидно најприсније сједињујемо са Њим. Зато је на Тајној вечери пред Своја крсна страдања Господ установио Тајну Светог Причешћа. Свети јеванђелисти приповедају о томе како је била установљена ова Тајна. Тако јеванђелиста Матеј пише: Приступише ученици Исусу говорећи Му: Где хоћеш да ти уготовимо да једеш Пасху? А он рече: Идите у град томе и томе, и кажите му: Учитељ каже: Време је моје близу, код тебе ћу да учиним Пасху са ученицима својим. И ученици учинише како им заповеди Исус и уготовише Пасху. А кад би увече, седе за трпезу са Дванаесторицом ученика. И кад јеђаху, узе Исус хлеб и благословивши преломи га, и даваше ученицима, и рече: Узмите, једите; ово је тело моје. И узе чашу и заблагодаривши даде им говорећи: Пијте из ње сви; јер ово је крв моја Новога завета која се пролива за многе