У Гетсиманском врту Христос га је назвао пријатељем.
На иконама Страшног суда
често се приказује као дете које седи у ђаволском крилу, у доњем десном углу.
Вољено дете Сатане, које
прима ватрене пољупце за издајнички пољубац.
Носио је кутију за новчане прилоге и стога је
био нешто као рачуновођа у малој апостолској заједници.
Никада се не можемо причестити а да га се не
сетимо: „Нећу одати тајну твојим непријатељима, нити ћу ти дати целив као
Јуда...“
Шта знамо о њему?
Да је био Јеврејин међу
осталим Галилејским ученицима. То значи да је био образованији и, можда,
арогантнији. Да је био близак Христу и био вољен. Само вољени, своји, могу
издати. Онај који је примљен у срце, куца у срцу. Странац може бити непријатељ,
али не може бити издајник.
Његово срце је љубав
према новцу. Његово име је "лопов". Ово каже Јован Богослов. И у
његове речи се не може сумњати. Не треба ништа више измишљати. Да ли се
разочарао у Месију и стога га је издао? Да ли је, напротив, желео да убрза
догађаје и приближи спасоносни крај?
Хајде да не фантазирамо.
Чињеница је да је свет
испуњен љубављу према новцу и разврату. Покајани цариници и блуднице су први
ред оних који су веровали у Христа. Али среброљубље, које не жели да се покаје,
измишља изговоре да би се оправдао.
„Има део Јуде и у теби и
у мени“, каже Свети Јустин (Поповић). Јудин ембрион може носити у себи свако
људско срце.
Па каже: „Чему ово
трошење свега? Могло би се продати, а новац поделити сиромашнима.”
Али није љубав према сиромасима
оно што покреће језик Јудин, него жал за просутим, миомирисним уљем.
Али зар и ми не чинимо
исто? Зашто позлатити куполе или украшавати цркве скупим иконама? Боље би било
да овај новац дамо сиротињи.
Зашто он (она/они) има
тако скуп ауто? Боље би било помоћи сирочади или старима. Да ли препознајете
ове гласове? О, није то љубав према сиромаштву и није људскост која нам покреће
језик у свим овим изговорима. То је Јудин ембрион из дубина срца. И пре рођења,
он учи да говори.
Заиста, шкртост, завист и
мрачна злоба разликују у људима оне којима није туђ Јудин дух. Дакле, не можемо
се причестити осим говорећи: „Нећу ти дати целив као Јуда...“
Он је пример недовршеног
покајања. Он је дао новац, бацивши га пред ноге првосвештеника.
Признао је кривицу: издао
је, каже, невину крв.
Али то значи да није
довољно отворено признати кривицу и бацити новац зарађен грехом.
Само још треба да отрпимо меланхолију и очајање
и чекамо да нам Исус Христос утеши душу. Уосталом, Он би утешио душу Јудину да је овај сачекао Васкрсење.
Исто се догодило и са
Петром. Одрицање од Господа три пута није било далеко од издаје коју је јавно
признао.
Међутим, Петар је победник очајања, а Јуда
је жртва очајања.
О Јуди не треба много
причати. Али ни о томе не можемо да ћутимо.
Главна ствар је да не
будемо као он.
Протојереј Андреј Ткачов
Коментари
Постави коментар