Пређи на главни садржај

Свети Серафим Вирицки

Данас је дан када се прославља Свети Серафим Вирицки

Свети Серафим (у свету Василиј Николајевич Муравјов) рођен је 31. марта 1866. године у селу Вахромејево у Јарославској губернији. Василиј је од детињства тежио монаштву јер је заволео читање житија светих.

Након изненадне смрти оца (упокојио се млад), Василиј је почео да ради код једног од сељана који је био старији чиновник у некој продавници у Санкт Петербургу. Као изузетно способан млади Василиј је напредовао и постао власник те радње. У светој лаври Александра Невског у Петрограду, један старац схимонах му је препоручио да је рано за монашење и да му је потребно да за сада остане у свету, заснује породицу, васпитава децу, па тек онда по договору са својом женом, прими монашки постриг. Василије се обратио за савет св. Варнави Гетсиманском, кога је познавао од детињства, али је и овај старац потврдио речи петроградског схимонаха. Након женидбе 1890. године, Василиј је отворио своју радњу и од тих средстава основао канцеларију за набавку и продају крзна. Убрзо је стекао велико богатство које је делио потребитима и давао за потребе издржавање цркава и манастира.

Октобарска револуција 1917. лишила је трговца Муравјова трговачког посла, а сам његов боравак у Петрограду постао је опасан. Муравјови су ових година радије живели ван града. Године 1920. брачни пар је се коначно одлучио и донели су одлуку да се замонаше обоје. У почетку је Василиј намеравао да уђе у Тројице-Сергијеву лавру, али није му пошло за руком. Венијамин, митрополит Петроградски, благословио га је да се замонаши у лаври Светог Александра Невског.

16. октобра 1920. године замонашен је под именом Варнава, а у исто време његова жена се замонашила у Новодевичком манастиру у Петрограду. Ускоро је о. Варнава је рукоположен у јерођакона, а 11.09.1921. у јеромонаха. Имао је послушање економа, што је подразумевало куповину воска и уља за лампу и вађење прилога. Међутим, његова главна брига била је молитва и свештенички позив. После таласа хапшења и погубљења свештенства, наступиле су нове невоље - почела је ера борбе против раскола. Све ове године јеромонах Варнава је активно учествовао у животу Александро-Невске лавре.

У другој половини 1926. године отпочеле су припреме за прихватање послушања манастирског исповедника. На прелазу из 1926. у 1927. г. (тачно време до данас није утврђено) прихватио је велику схиму са именом Серафим – у част Св. Серафима Саровског и постао духовник општежића. У њему је заблистала благодат Божија, која се пројавила у дару расуђивања помисли срца и утехе, па је убрзо мноштво верника почело да се ређају пред његовом келијом како би примили благослов.

Монашки подвизи и стална брига о својој пастви утицали су на здравље Св. Серафима тако да су му дијагностиковане бројне болести. Старцу је саветовано да се пресели у варошицу Вирицу, три сата вожње возом од Санкт Петербурга, где су четинарске шуме, суво песковито земљиште и лековит ваздух стварали климу најпогоднију за ову врсту болесника. Св. Серафим није хтео да напусти манастир, предвидевши његов скори пропаст, али је ипак отишао. Монах Серафим (Чичагов), који је у свету био лекар, инсистирао је да се Св. Серафим пресели у Вирицу.

Његово служење у Вирици се састојало од пружања духовне утехе народу, који је посебно страдао у страшним годинама Великог отаџбинског рата и немачке окупације. Још раније, око 1935. године, када је појачан прогон Цркве, светитељ је и при најмањем побољшању здравственог стања, напуштао болесничку постељу и одлазио у башту, где је, по угледу на св. Серафима Саровског, се молио на камену клечећи. Са почетком рата, он је почео да изводи овај подвиг сваког дана: не могавши сам да дође до камена, захтевао је да му најближи помогну да дође до места подвига. Молио се, према речима очевидаца, сат времена, па чак и по неколико часова заредом – колико је могао. Молио се за спас своје отаџбине, као и његов небески покровитељ, чија је виђења имао више пута.

Упркос узнемирености коју су изазивале честе посете официра НКВД-а, после ноћи проведених у молитви, своје дане је проводио у примању свих који су му долазили. Многи су долазили издалека да му испричају своје туге. Од тренутка када би угледао сваког посетиоца, знао је његово духовно стање и потребе. Знао је да за сваког нађе речи охрабрења које су омогућиле да се са вером суоче са тешкоћама. У својим поукама, истицао је посебну важност љубави према непријатељима и рекао: „Да бар једном у животу запалимо свећу за оне који нас не воле.

У годинама када је већина цркава била порушена или затворена, Св. Серафим је предвидео да ће доћи време за препород вере, и православни хришћани свих узраста ће хрлити у цркве, а литије ће се протезати улицама Петрограда, од Казањске катедрале до Александро-Невске лавре. Ово предвиђање се заправо остварило 1991. године: након обретења моштију св. Серафима Саровског, његове мошти су проношене у великој литији кроз многе значајне градове Русије као симбол препорода вере.

Свети Серафим Вирицки се упокојио 21. марта 1949. године, прошавши кроз многа искушења, испунивши службу спасења, никада не тражећи од Бога олакшање од болести. После његовог упокојења неки су осетили миомирис у близини ковчега. Након тога, на његовом гробу су се десила бројна чуда. И пре званичне канонизације био је поштован не само у Петрограду, већ широм Русије и у иностранству.

* * *

Руска православна црква га је уврстила у ред светих 2000. године.

Коментари

Популарни постови са овог блога

Митрополит сурошки Антоније: Уверење у невидљиво. Последњи разговори (2001–2002)

  Од преводиоца Митрополит сурошки Антоније једна је од најистакнутијих личности 20. века. Његова реч, крајње трезвена, упућена најдубљим питањима човека, а истовремено жива, отворена, надахнута, увек наилази на одјек међу његовим бројним читаоцима, без обзира на њихова убеђења, уверења, образовање или културолошке корене. Његове књиге, беседе, наступи на радију и телевизији, његова предавања на универзитетима и богословијама, у болницама и школама надалеко су познати у Енглеској, где је службовао, у Француској, САД, Белгији, Немачкој, Шведској и другим земљама које је посетио као представник Руске Православне Цркве и егзарх Московске Патријаршије у Западној Европи. Читаоцу се нуди превод најновије серије разговора које је водио митрополит Антоније током 2001–2002. у лондонској парохији где је био настојатељ више од четрдесет година. Својој пастви је говорио, стварао, неговао и неговао током пола века, па није случајно што је атмосфера отворености, поверења и жеље за узајамним разу...

МИТРОПОЛИТ МОРФИЈСКИ НЕОФИТ: МОРАМО НАЋИ ВРЕМЕ ЗА ТИШИНУ

МИТРОПОЛИТ МОРФИЈСКИ НЕОФИТ: МОРАМО НАЋИ ВРЕМЕ ЗА ТИШИНУ Митрополит Морф и јски Неофит (Масура). Одломак из беседе Његовог Високопреосвештенства Митрополита Морфујског Неофита у храму Светог Антонија Великог у селу Спилија, на Кипру, 17. јануара 2020. године.       Сви ми данас — монаси и мирјани, били сами или ожењени — имамо један велики проблем: немир. Не можемо наћи мир и тишину у души. Сви смо оптерећени многим бригама. Како се нове технологије развијају, количина брига и невоља се повећава, иако се чини да би требало да буде обрнуто… Откуда то тако? У ствари, човек налази мир само у Истини. Технологија не може да одмори човека, пошто она само телу олакшава живот. Али човек није само тело: он има и тело и душу. Зато морамо пронаћи начин да одморимо и тело и душу. У Цркви постоји парадокс: када се тело умори ради љубави према Христу или љубави према ближњем – сиромашнима или болеснима, онима којима је потребна помоћ – тада се, упркос физичком умору, у душу н...

СЛОБОДA У ПАТЊИ ИЛИ СРЕЋА БЕЗ СЛОБОДЕ

  Сетићете се некад мојих речи, видећете!   Што смо ми више презирали свој народ, да бисмо њима угодили, то су нас они више презирали. Умиљавали смо се око њих, страсно им исповедали своје „европске” погледе и убеђења, а они нас, с висине, нису ни слушали, или су с учтивим осмехом, желећи да вас се што пре отарасе, додавали - да их нисмо добро разумели. Ако је тај њихов универзални идеал створен само на Западу, треба ли га сматрати толико савршеним да се сваки народ одрекне свог доприноса стварању општељудског идеала и да се преда пасивном усвајању таквог идеала по западњачким брошурама и књигама? Не, само онда ће човечанство живети пуним животом када се сваки народ буде развио и када буде своја усавршена начела унео у заједничку ризницу свих народа - када буде понудио своју најбољу страну. Можда се тек тада може машта- ти о општем људском идеалу. Сваки народ, живећи на свом тлу и у специфичним услови- ма, у зависности од земље коју насељава, обавезно ствар...

НЕДЕЉА МИРОНОСИЦА

Ако си Симон Киринејац, узми крст и следуј за Христом. Ако си распет као разбојник онда признај Бога као благодарни... Поклони се Распетоме за тебе, ако си (= будући да си) распет... Ако си Јосиф из Ариматеје умоли тело од оних који су га распели, твоје нека постане очишћење света (односно тело Христово). Ако си Никодим, ноћни поштовалац Бога, погреби га у страхопоштовању. Ако си Марија, или друга Марија, или Саломија, или Јована,  плачи рано ујутру, угледај први камен, узет од гроба, а може бити и анђеле и самог Исуса... Буди Петар или Јован, похитај ка гробу. Ако Он силази у ад, сиђи и ти заједно са Њиме. Познај оне тајне које је тамо савршио Христос: у чему је домострој двоструког силаска? У чему смисао? Спасава ли све без изузетака својим јављањем, или и тамо - само верујуће? Свети Григорије Богослов Треће недеље после Пасхе, враћамо се корак уназад, према Христовом гробу. За време Страсне седмице Црква нас води кроз искуство Гроба и тај...