Пређи на главни садржај

Свети Амвросије Оптински о верском формализму

„Боље је да нешто не испуниш и у дубини душе прекориш себе због недостатка,“ — говорио је старац, „него да све испуниш и помислиш да си добро урадио.“ Кад би приметио да неко има склоност ка формализму и буквалном извршавању правила и дужности, старац би намерно тражио да се нешто прекрши, говорећи да је таквом човеку корисније да остане „непоправљен“. Исто тако, слабе и немоћне је бодрио речима да Бог не тражи подвиге веће од телесних снага, и да је Њему угодније срце скрушено. Зато се никада не треба смућивати ако ниси успео да постиш као други, ако ниси у стању да одстојиш дуге службе или да радиш у манастиру.

„Ако не можеш да стојиш целу службу — седи, али не излази из цркве. Ако не можеш да постиш — поједи нешто и тиме ћеш се смирити, и нећеш осуђивати друге који из здравствених разлога нису могли да изврше послушања,“ — говорио је старац и тешио их: „Захвали Богу и на томе што живиш у обитељи — и то је милост Божија.“ А затим би додао, охрабрујући: „Ја ето ништа не радим, само лежим.“

Са великом љубављу и разумевањем приступао је слабима, али од здравих је тражио снажно самоприсиљавање. Говорио је да су лењост и немоћ тако испреплетане у човеку да је понекад тешко препознати где једно престаје а друго почиње. Лако је заменити лењост за немоћ.

Увек је саветовао да се редовно иде у цркву, говорећи: „У Писму пише: ‘Певаћу Богу мојему докле постојим, узносићу молитве своје Господу пред свим људима Његовим.’“ Ко себе присиљава да иде у храм Божији, тога Господ удостојава Своје посебне милости.

Ко занемарује своја монашка правила и петосотнице из лењости, горко ће зажалити на самрти. За самовољне подвиге старац није допуштао. Једна сестра је почела да дуго ноћу моли и клања се без броја. Лако јој је то ишло, толико да кад заспи, чинило јој се да неко куца на врата, и она би одмах устала на молитву.

Кад је то испричала старцу, он јој је строго рекао: „Кад те следећи пут пробуде ноћу — не устај и не клањај се. Лежи целу ноћ. Пред само послушање устани и положи 12 метанија.“

Тако је и урадила. У поноћ се пробудила као обично и чула као да неко каже: „Устај, моли се.“ Али, сетивши се старачеве заповести, остала је у постељи до пола пет. Кад је устала да положи 12 метанија, ударила је главом о столицу која раније никад није стајала ту, пошла јој је крв из носа, и толико се замајавала да није успела ни једну метанију да положи.

Када је све то испричала старцу, он јој је одговорио: „Ето видиш, сада знаш ко те је раније будио. Кад си по својој вољи молила, ни хиљаду поклона ти није било тешко. А по послушању — ни 12. Непријатељу је ових 12 било теже од твојих хиљаду. Пре те он будио, а сада није ни дао да положиш ни један поклон.“

Старац је често подсећао на речи: „Предвиђах Господа преда мном свагда, јер Он је с десне стране мене, да не поклекнем.“ Говорио је: „Господ гледа на вас, на ваше срце, и очекује куда ћете склонити своју вољу.“

Господ је увек спреман да опрости ако Му се обратимо скрушеним срцем: „Господе, опрости и помилуј!“ Али ми најчешће, као Адам на питање „где си“, кривимо друге, па уместо опроштаја навлачимо на себе двоструко осуђење.

Упозоравајући на лењост, старац је волео да цитира Светог Јефрема Сирина: „Ради, труди се прекомерно да би избегао болести узалудних трудова.“ Једном је наредио да свако напише и залепи на зид следеће:

„Досада, туга — унука јелена, ћерка!
Да их одгониш — у послу се труди,
У молитви не ленствуј.
Досада ће проћи — и ревност ће доћи!“

Подстичући на трпљење, често је наводио пример светих, и волео да полушаљиво састави четверостих:

„Трпео је пророк Јелисеј,
Трпео је пророк Мојсеј,
Трпео је пророк Илија —
Па ћу и ја!“

Често је понављао: „У трпљењу свом спасавајте душе своје. Ко претрпи до краја, тај ће се спасти.“

Никад није допуштао да се због грешака смућујемо. „Оне нас и смирују,“ — додавао је. „Да није мраза, хмељ би прерастао храст!“ — објашњавао је тиме да би нас без немоћи и грешака охолост надвладала.

Учио је да се у свему предамо Божијој вољи и промислу, и није волео када неко ропће: „Зашто мени овако, а другима другачије?“ Говорио је: „На оном свету неће питати зашто је теби речено овако или онако, него зашто ти ниси хтео да трпиш и смириш се.“

Живот је попут пређе — иде равна нит, па одједном танка и замршена. Сам старац, препун смирења, много се трудио да и сестре усмерава ка тој врлини. „Бог љуби само смирене. Кад се човек смири — Господ га одмах поставља пред врата Царства Небеског.“

Ако човек неће добровољно да се смири — Господ га смирује жалошћу и болестима. Једна сестра је добила строги укор од настојнице за нешто што није могла избећи. Хтела је да објасни, али разгневљена настојница није хтела ништа да чује и хтела је одмах пред свима да је стави на метаније. Било је болно и понижавајуће. Али сестра је сузбила своје самопоштовање, ћутала и само тражила опроштај.

Кад се вратила у келију, осетила је изненађујућу радост и светлост у души, као да је примила нешто веома радосно. Истог дана је видела старца и испричала му шта се десило. Старац ју је озбиљно саслушао и рекао: „Ово је по Божијем промислу. Господ је хтео да ти покаже колико је сладак плод смирења. Осетивши га, присиљавај себе да се увек смирујеш — најпре споља, па онда и у срцу.“

„Бог даје благодат смиренима. Самооправдање делује као олакшање, али у ствари доноси таму и смућење.“

Говорио је: „Кад си у Оптини — иди на гроб оца Пимена и читај натпис на његовом надгробнику: тако треба да се понаша монах.“ Отац Пимен, духовник братства, био је љубљен због своје кроткости и смирења. Увек је без самооправдавања прихватао примедбе старешина и молио опроштај са склопљеним рукама.

Старац је излагао своја мудра упутства јасно и једноставно, а она су дубоко деловала на душу уморну од борбе и искушења. Његове молитве су највише помагале, али није ни речју остављао без подршке.

„Ово је монашки крст,“ — говорио је. „Носи га без роптања, сматрај себе достојним, и добићеш Божију милост. Бог шаље овај крст онима који Га воле, али и као казну за охолост и немар.“

Ако у том тренутку дођу хулне и очајничке мисли — не треба се смућивати. То је од непријатеља, и не узима се за грех ако не прихватиш. Треба чешће говорити: „Господе, хоћу или нећу — спаси ме!“

Они који живе у послушности и присиљавају себе на смирење — ослобађају се овог крста, али је и он користан и неопходан у монашком животу. Ко га је доживео, бојаће се као огња гордости и узношења.

Једна сестра је питала: „Оче, како да имам смирење? Свети су живели праведно, а себе су сматрали грешнима — то је право смирење. А ја, осим грехова, ништа немам. Какво је то смирење кад само видим шта јесте?“

Старац је одговорио: „Смирење је у томе да човек у дубини срца осећа своју грешност и неисправност, да у себи укорева себе и са скрушеношћу из дубине узвикује: ‘Боже, милостив буди мени грешном!’ Ако се само на речима смирујемо, а мислимо да већ имамо смирење — то није смирење, већ танка духовна гордост.“

Кад су неки слабодушни говорили да је монашки живот тежак, старац би одговарао: „Заиста, монаштво тражи стално присиљавање. То је наука над наукама. Али истовремено, она има огромне предности над световним животом.“

„Свети оци су рекли,“ — додавао је, — „да ако би људи знали какве све невоље и искушења монаси подносе — нико не би ушао у манастир. Али ако би знали какве их награде чекају — цео свет би појурио у обитељи.“

Старац је уопштено био снисходљив. Знајући да људи више не могу издржати тако строг живот као некада, допуштао је из телесне немоћи мало више хране и одеће. Али никад није одобравао жељу за стицањем, а нарочито је био против лутрија и наде у добитке. Говорио је: „Ако је човеку нешто заиста потребно, Бог ће знати и без тога да му пошаље.“

Извор: youtube

Коментари

Популарни постови са овог блога

Митрополит сурошки Антоније: Уверење у невидљиво. Последњи разговори (2001–2002)

  Од преводиоца Митрополит сурошки Антоније једна је од најистакнутијих личности 20. века. Његова реч, крајње трезвена, упућена најдубљим питањима човека, а истовремено жива, отворена, надахнута, увек наилази на одјек међу његовим бројним читаоцима, без обзира на њихова убеђења, уверења, образовање или културолошке корене. Његове књиге, беседе, наступи на радију и телевизији, његова предавања на универзитетима и богословијама, у болницама и школама надалеко су познати у Енглеској, где је службовао, у Француској, САД, Белгији, Немачкој, Шведској и другим земљама које је посетио као представник Руске Православне Цркве и егзарх Московске Патријаршије у Западној Европи. Читаоцу се нуди превод најновије серије разговора које је водио митрополит Антоније током 2001–2002. у лондонској парохији где је био настојатељ више од четрдесет година. Својој пастви је говорио, стварао, неговао и неговао током пола века, па није случајно што је атмосфера отворености, поверења и жеље за узајамним разу...

ПОВЕСТ О ЧЕСНОЈ ГЛАВИ СВЕТОГ ЈОВАНА ПРЕТЕЧЕ

Свето Писмо нам говори да, након што је Светом Јовану Крститељу одсечена глава, безбожна Иродијада је забранила да се пророкова глава сахрани заједно са његовим телом. Уместо тога, она је оскрнавила часну главу Светог Јована и закопала је у близини своје палате. Ученици Светитељеви тајно су узели тело свог наставника и закопали га. Супруга Иродовог управитеља је знала на ком месту је Иродијада закопала главу Св. Јована, и одлучила је да га поново сахране на Маслинској гори, на једном од Иродових имања. [1] Када је до краљевске палате стигла реч о Исусовим проповедима и чудима, Ирод је са супругом Иродијадом хтео да провери да ли је глава Јована Крститеља још на месту где је била. Када је нису пронашли помислили су да је Исус Христос васкрсли Јован Крститељ. О томе постоји сведочење у самом Јеванђељу (види Мт 14: 2). Јерусалим. Прво обретење часне главе Светог Јована Крститеља. Много година касније, за време владавине равноапостолног цара Константина, његове мајке, Св. Јелене, ...

О НЕОСЕТЉИВОСТИ - БОЛЕСТИ САВРЕМЕНИХ ВЕРНИКА И СВЕТА УОПШТЕ

Ми, који лежимо изранављени, призивајмо Господа Који може да стави мелеме и завоје на наше ране. Свети Григорије Палама Поука XVII О НЕОСЕТЉИВОСТИ, ТЈ. УМРТВЉЕЊУ ДУШЕ И СМРТИ УМА ПРЕ СМРТИ ТЕЛА Неосетљивост, без обзира да ли телесна или духовна, јесте умртвљено осећање, које је, услед дуготрајне болести и нехата, доспело до стања потпуне отупљености. Безосећајност је нехат који је прешао у навику и успавао разум. То је пород лоше навике, замка за ревност, омча за храброст, непознавање умилења, врата очајања, мајка заборава (који, са своје стране, поново рађа своју сопствену мајку), искључење страха Божијег. Безосећајни монах је безумни философ, учитељ који самога себе својим учењем осуђује, адвокат који заступа противну страку, слепац који учи гледању. Он говори о лечењу ране, а не престаје да је чеше; говори против страсти, а не престаје да једе шкодљиву храну; моли се против своје страсти, а хита да је задовољи; кад је задовољи, љути се на самога себе, и не стиди се својих речи, бедн...

МИТРОПОЛИТ МОРФИЈСКИ НЕОФИТ: МОРАМО НАЋИ ВРЕМЕ ЗА ТИШИНУ

МИТРОПОЛИТ МОРФИЈСКИ НЕОФИТ: МОРАМО НАЋИ ВРЕМЕ ЗА ТИШИНУ Митрополит Морф и јски Неофит (Масура). Одломак из беседе Његовог Високопреосвештенства Митрополита Морфујског Неофита у храму Светог Антонија Великог у селу Спилија, на Кипру, 17. јануара 2020. године.       Сви ми данас — монаси и мирјани, били сами или ожењени — имамо један велики проблем: немир. Не можемо наћи мир и тишину у души. Сви смо оптерећени многим бригама. Како се нове технологије развијају, количина брига и невоља се повећава, иако се чини да би требало да буде обрнуто… Откуда то тако? У ствари, човек налази мир само у Истини. Технологија не може да одмори човека, пошто она само телу олакшава живот. Али човек није само тело: он има и тело и душу. Зато морамо пронаћи начин да одморимо и тело и душу. У Цркви постоји парадокс: када се тело умори ради љубави према Христу или љубави према ближњем – сиромашнима или болеснима, онима којима је потребна помоћ – тада се, упркос физичком умору, у душу н...