„Боље је да нешто не испуниш и у дубини душе прекориш себе због недостатка,“ — говорио је старац, „него да све испуниш и помислиш да си добро урадио.“ Кад би приметио да неко има склоност ка формализму и буквалном извршавању правила и дужности, старац би намерно тражио да се нешто прекрши, говорећи да је таквом човеку корисније да остане „непоправљен“. Исто тако, слабе и немоћне је бодрио речима да Бог не тражи подвиге веће од телесних снага, и да је Њему угодније срце скрушено. Зато се никада не треба смућивати ако ниси успео да постиш као други, ако ниси у стању да одстојиш дуге службе или да радиш у манастиру.
„Ако не можеш да стојиш целу службу — седи, али не излази из цркве. Ако не можеш да постиш — поједи нешто и тиме ћеш се смирити, и нећеш осуђивати друге који из здравствених разлога нису могли да изврше послушања,“ — говорио је старац и тешио их: „Захвали Богу и на томе што живиш у обитељи — и то је милост Божија.“ А затим би додао, охрабрујући: „Ја ето ништа не радим, само лежим.“
Са великом љубављу и разумевањем приступао је слабима, али од здравих је тражио снажно самоприсиљавање. Говорио је да су лењост и немоћ тако испреплетане у човеку да је понекад тешко препознати где једно престаје а друго почиње. Лако је заменити лењост за немоћ.
Увек је саветовао да се редовно иде у цркву, говорећи: „У Писму пише: ‘Певаћу Богу мојему докле постојим, узносићу молитве своје Господу пред свим људима Његовим.’“ Ко себе присиљава да иде у храм Божији, тога Господ удостојава Своје посебне милости.
Ко занемарује своја монашка правила и петосотнице из лењости, горко ће зажалити на самрти. За самовољне подвиге старац није допуштао. Једна сестра је почела да дуго ноћу моли и клања се без броја. Лако јој је то ишло, толико да кад заспи, чинило јој се да неко куца на врата, и она би одмах устала на молитву.
Кад је то испричала старцу, он јој је строго рекао: „Кад те следећи пут пробуде ноћу — не устај и не клањај се. Лежи целу ноћ. Пред само послушање устани и положи 12 метанија.“
Тако је и урадила. У поноћ се пробудила као обично и чула као да неко каже: „Устај, моли се.“ Али, сетивши се старачеве заповести, остала је у постељи до пола пет. Кад је устала да положи 12 метанија, ударила је главом о столицу која раније никад није стајала ту, пошла јој је крв из носа, и толико се замајавала да није успела ни једну метанију да положи.
Када је све то испричала старцу, он јој је одговорио: „Ето видиш, сада знаш ко те је раније будио. Кад си по својој вољи молила, ни хиљаду поклона ти није било тешко. А по послушању — ни 12. Непријатељу је ових 12 било теже од твојих хиљаду. Пре те он будио, а сада није ни дао да положиш ни један поклон.“
Старац је често подсећао на речи: „Предвиђах Господа преда мном свагда, јер Он је с десне стране мене, да не поклекнем.“ Говорио је: „Господ гледа на вас, на ваше срце, и очекује куда ћете склонити своју вољу.“
Господ је увек спреман да опрости ако Му се обратимо скрушеним срцем: „Господе, опрости и помилуј!“ Али ми најчешће, као Адам на питање „где си“, кривимо друге, па уместо опроштаја навлачимо на себе двоструко осуђење.
Упозоравајући на лењост, старац је волео да цитира Светог Јефрема Сирина: „Ради, труди се прекомерно да би избегао болести узалудних трудова.“ Једном је наредио да свако напише и залепи на зид следеће:
„Досада, туга — унука јелена, ћерка!
Да их одгониш — у послу се труди,
У молитви не ленствуј.
Досада ће проћи — и ревност ће доћи!“
Подстичући на трпљење, често је наводио пример светих, и волео да полушаљиво састави четверостих:
„Трпео је пророк Јелисеј,
Трпео је пророк Мојсеј,
Трпео је пророк Илија —
Па ћу и ја!“
Често је понављао: „У трпљењу свом спасавајте душе своје. Ко претрпи до краја, тај ће се спасти.“
Никад није допуштао да се због грешака смућујемо. „Оне нас и смирују,“ — додавао је. „Да није мраза, хмељ би прерастао храст!“ — објашњавао је тиме да би нас без немоћи и грешака охолост надвладала.
Учио је да се у свему предамо Божијој вољи и промислу, и није волео када неко ропће: „Зашто мени овако, а другима другачије?“ Говорио је: „На оном свету неће питати зашто је теби речено овако или онако, него зашто ти ниси хтео да трпиш и смириш се.“
Живот је попут пређе — иде равна нит, па одједном танка и замршена. Сам старац, препун смирења, много се трудио да и сестре усмерава ка тој врлини. „Бог љуби само смирене. Кад се човек смири — Господ га одмах поставља пред врата Царства Небеског.“
Ако човек неће добровољно да се смири — Господ га смирује жалошћу и болестима. Једна сестра је добила строги укор од настојнице за нешто што није могла избећи. Хтела је да објасни, али разгневљена настојница није хтела ништа да чује и хтела је одмах пред свима да је стави на метаније. Било је болно и понижавајуће. Али сестра је сузбила своје самопоштовање, ћутала и само тражила опроштај.
Кад се вратила у келију, осетила је изненађујућу радост и светлост у души, као да је примила нешто веома радосно. Истог дана је видела старца и испричала му шта се десило. Старац ју је озбиљно саслушао и рекао: „Ово је по Божијем промислу. Господ је хтео да ти покаже колико је сладак плод смирења. Осетивши га, присиљавај себе да се увек смирујеш — најпре споља, па онда и у срцу.“
„Бог даје благодат смиренима. Самооправдање делује као олакшање, али у ствари доноси таму и смућење.“
Говорио је: „Кад си у Оптини — иди на гроб оца Пимена и читај натпис на његовом надгробнику: тако треба да се понаша монах.“ Отац Пимен, духовник братства, био је љубљен због своје кроткости и смирења. Увек је без самооправдавања прихватао примедбе старешина и молио опроштај са склопљеним рукама.
Старац је излагао своја мудра упутства јасно и једноставно, а она су дубоко деловала на душу уморну од борбе и искушења. Његове молитве су највише помагале, али није ни речју остављао без подршке.
„Ово је монашки крст,“ — говорио је. „Носи га без роптања, сматрај себе достојним, и добићеш Божију милост. Бог шаље овај крст онима који Га воле, али и као казну за охолост и немар.“
Ако у том тренутку дођу хулне и очајничке мисли — не треба се смућивати. То је од непријатеља, и не узима се за грех ако не прихватиш. Треба чешће говорити: „Господе, хоћу или нећу — спаси ме!“
Они који живе у послушности и присиљавају себе на смирење — ослобађају се овог крста, али је и он користан и неопходан у монашком животу. Ко га је доживео, бојаће се као огња гордости и узношења.
Једна сестра је питала: „Оче, како да имам смирење? Свети су живели праведно, а себе су сматрали грешнима — то је право смирење. А ја, осим грехова, ништа немам. Какво је то смирење кад само видим шта јесте?“
Старац је одговорио: „Смирење је у томе да човек у дубини срца осећа своју грешност и неисправност, да у себи укорева себе и са скрушеношћу из дубине узвикује: ‘Боже, милостив буди мени грешном!’ Ако се само на речима смирујемо, а мислимо да већ имамо смирење — то није смирење, већ танка духовна гордост.“
Кад су неки слабодушни говорили да је монашки живот тежак, старац би одговарао: „Заиста, монаштво тражи стално присиљавање. То је наука над наукама. Али истовремено, она има огромне предности над световним животом.“
„Свети оци су рекли,“ — додавао је, — „да ако би људи знали какве све невоље и искушења монаси подносе — нико не би ушао у манастир. Али ако би знали какве их награде чекају — цео свет би појурио у обитељи.“
Старац је уопштено био снисходљив. Знајући да људи више не могу издржати тако строг живот као некада, допуштао је из телесне немоћи мало више хране и одеће. Али никад није одобравао жељу за стицањем, а нарочито је био против лутрија и наде у добитке. Говорио је: „Ако је човеку нешто заиста потребно, Бог ће знати и без тога да му пошаље.“
Извор: youtube
Коментари
Постави коментар