Пређи на главни садржај

Како се изборити против порнографије - пример Свете Марије Египћанке

 Данас славимо спомен велике жене која је својим покајањем поразила ђавола са свим његовим силама. Спомен преподобне Марије Египћанке нам даје могућност да сагледамо величину, висину, дубину и ширину покајања, његову свемоћ да преокрене сву погубност греха и да човека греха узведе до светости.

Говоримо о великој грешници, жени која је од малих ногу постала оруђе сатане, ђавола и телесних страсти. Замислимо само колико је душа повукла са собом у понор. А сврха њеног путовања у Јерусалим, како се наводи у њеном житију, није била да поклонички походи Свету Земљу, већ да пронађе нове љубавнике.

Чак и на броду којим је путовала, пошто није имала новца, платила је својим телом. Ипак, ова велика грешница успела је да уништи цео систем ђавола. Да ли је била богобојажљива? Да ли је ишта знала о Христу? Ништа. Христос јој је био потпуно непознат, као и спасење.

Али када је за њу дошао пуноћа времена, Бог ју је привукао Својом премудром вољом, као што само Он зна да спасава душе из пакла, из ђаволовог загрљаја и да их доведе у Своје наручје. Христос – Отац наш, Брат наш, Спаситељ наш, Онај који се попео на Крст да би спасио сваку душу која му је побегла. Ова велика грешница постала је велика Светитељка, која је, иако је многе душе повукла у пропаст и смрад греха, својим покајањем, светим животом и узорним примером довела безброј душа у покајање и наду у спасење.

Као што је познато из њеног житија, када је стигла у Јерусалим, мешала се међу ходочаснике. Он је Христос, наш Отац, наш Брат, наш Спаситељ, Он је Онај који се узнео на Крст да победи сваку душу која му је измакла. Ова велика грешница постала је велика Светитељка која је, онолико душа колико се утопила у Бургосу и Деизодији, својим покајањем, својим светим животом, својим светим примером покајања, безбројне душе приволела на покајање и наду у спасење. Као што ћете сазнати из њеног живота, она је стигла у Јерусалим и помешала се са ходочасницима и хтела је, у ствари, био је празник Часног Крста и такође је хтела да уђе унутра да се поклони, али је нека невидљива сила испред црквене капије спречила да крене напред. Покушала је да прође, али није могла. Не зато што ју је Христос збуњивао откако ју је ухватио Својом удицом, већ да би јој дао прилику да се опамети и схвати да је грешна и да јој смета, а Христос је својом љубављу спречава.

Схватила је: „Грешна сам! Ово је последица моје нечистоте! Боже, опрости ми! Дај ми покајање, повратак, да ми дозволиш да се поклоним Часном Крсту!“ Ту је доживела духовни потрес који је довео до њеног спасења.

Када је коначно поклонила Часном Крсту, надахнута је жељом да се врати Христу. Али није знала како. Није знала ни да се правилно прекрсти. И ту се дешава нешто изванредно – иако без икакве припреме за подвижништво, без икаквог духовног искуства, купује неколико векни хлеба, прелази Јордан и одлази у пустињу.

Без водича, без знања о борби против демона, без икаквог искуства у подвижништву, баца се у потпуно непознат свет. Ми, који имамо духовне вође, учитеље, који живимо у монашким заједницама, једва успевамо да савладамо своје страсти. А она? Она, која је некада живела у потпуном ропству греха, одједном се испуњава огромном снагом и вољом за борбу.

Али како да се бори? У почетку није ни схватала шта ради. Час је певала грешне песме, час се сећала свог порочног живота, а онда би схватила, заплакала, покајала се. Сузе су јој текле у потоцима. Глад, голотиња, демони који су је нападали – све је поднела. Ђаволи су имали сва права на њу због њеног ранијег живота, али она је водила борбу какву ретко ко може да издржи.

Са монашке тачке гледишта, по свим „рачуницама“, требало је да јој се ум помрачи, да се врати назад. Али не! Она је ударила ђавола право у лице! Њено покајање, њена сузе, њен подвиг – све је то Бог видео и измерио, и зато ју је удостојио светости.

Она се осветила чак и пре него што се исповедила и причестила. Али, да би њена светост била потпуна у оквиру Цркве, Бог је упутио авву Зосиму да је пронађе. Када ју је угледао, био је потресен – од потпуне црнине греха, постала је чиста светлост. Исповедила му је цео свој живот. Наредне године дошао је са Светим Причешћем, причестио је, а када се вратио, нашао је њено упокојено тело, а душа јој је већ била у небеској слави.

Овај свети пример велике грешнице која је постала велика светитељка представља светлу звезду којој сваки грешник може погледати и пронаћи свој пут. Њено покајање нам даје наду и храброст да се не препуштамо очајању, јер је очајање највећа замка ђавола.

Када је апостол Петар питао Христа: „Господе, колико пута треба да опростим брату своме? До седам пута?“ Христос му је одговорио: „Не кажем ти до седам пута, него до седамдесет пута седам.“ Ако је човеку заповеђено да опрашта безброј пута, колико ли тек више Бог опрашта?

Дакле, никада не треба да се препустимо очајању. Без обзира на то колико човек погреши, ако се искрено обрати Богу, добија опроштај. Бог није страшило које чека да казни, већ милостиви Отац који жели спасење сваке душе. Ако је могао опростити Светој Марији Египћанки, ко смо ми да помислимо да за нас нема наде?

Протојереј Андреј Ткачов

Коментари

Популарни постови са овог блога

Митрополит сурошки Антоније: Уверење у невидљиво. Последњи разговори (2001–2002)

  Од преводиоца Митрополит сурошки Антоније једна је од најистакнутијих личности 20. века. Његова реч, крајње трезвена, упућена најдубљим питањима човека, а истовремено жива, отворена, надахнута, увек наилази на одјек међу његовим бројним читаоцима, без обзира на њихова убеђења, уверења, образовање или културолошке корене. Његове књиге, беседе, наступи на радију и телевизији, његова предавања на универзитетима и богословијама, у болницама и школама надалеко су познати у Енглеској, где је службовао, у Француској, САД, Белгији, Немачкој, Шведској и другим земљама које је посетио као представник Руске Православне Цркве и егзарх Московске Патријаршије у Западној Европи. Читаоцу се нуди превод најновије серије разговора које је водио митрополит Антоније током 2001–2002. у лондонској парохији где је био настојатељ више од четрдесет година. Својој пастви је говорио, стварао, неговао и неговао током пола века, па није случајно што је атмосфера отворености, поверења и жеље за узајамним разу...

ПОВЕСТ О ЧЕСНОЈ ГЛАВИ СВЕТОГ ЈОВАНА ПРЕТЕЧЕ

Свето Писмо нам говори да, након што је Светом Јовану Крститељу одсечена глава, безбожна Иродијада је забранила да се пророкова глава сахрани заједно са његовим телом. Уместо тога, она је оскрнавила часну главу Светог Јована и закопала је у близини своје палате. Ученици Светитељеви тајно су узели тело свог наставника и закопали га. Супруга Иродовог управитеља је знала на ком месту је Иродијада закопала главу Св. Јована, и одлучила је да га поново сахране на Маслинској гори, на једном од Иродових имања. [1] Када је до краљевске палате стигла реч о Исусовим проповедима и чудима, Ирод је са супругом Иродијадом хтео да провери да ли је глава Јована Крститеља још на месту где је била. Када је нису пронашли помислили су да је Исус Христос васкрсли Јован Крститељ. О томе постоји сведочење у самом Јеванђељу (види Мт 14: 2). Јерусалим. Прво обретење часне главе Светог Јована Крститеља. Много година касније, за време владавине равноапостолног цара Константина, његове мајке, Св. Јелене, ...

О НЕОСЕТЉИВОСТИ - БОЛЕСТИ САВРЕМЕНИХ ВЕРНИКА И СВЕТА УОПШТЕ

Ми, који лежимо изранављени, призивајмо Господа Који може да стави мелеме и завоје на наше ране. Свети Григорије Палама Поука XVII О НЕОСЕТЉИВОСТИ, ТЈ. УМРТВЉЕЊУ ДУШЕ И СМРТИ УМА ПРЕ СМРТИ ТЕЛА Неосетљивост, без обзира да ли телесна или духовна, јесте умртвљено осећање, које је, услед дуготрајне болести и нехата, доспело до стања потпуне отупљености. Безосећајност је нехат који је прешао у навику и успавао разум. То је пород лоше навике, замка за ревност, омча за храброст, непознавање умилења, врата очајања, мајка заборава (који, са своје стране, поново рађа своју сопствену мајку), искључење страха Божијег. Безосећајни монах је безумни философ, учитељ који самога себе својим учењем осуђује, адвокат који заступа противну страку, слепац који учи гледању. Он говори о лечењу ране, а не престаје да је чеше; говори против страсти, а не престаје да једе шкодљиву храну; моли се против своје страсти, а хита да је задовољи; кад је задовољи, љути се на самога себе, и не стиди се својих речи, бедн...

МИТРОПОЛИТ МОРФИЈСКИ НЕОФИТ: МОРАМО НАЋИ ВРЕМЕ ЗА ТИШИНУ

МИТРОПОЛИТ МОРФИЈСКИ НЕОФИТ: МОРАМО НАЋИ ВРЕМЕ ЗА ТИШИНУ Митрополит Морф и јски Неофит (Масура). Одломак из беседе Његовог Високопреосвештенства Митрополита Морфујског Неофита у храму Светог Антонија Великог у селу Спилија, на Кипру, 17. јануара 2020. године.       Сви ми данас — монаси и мирјани, били сами или ожењени — имамо један велики проблем: немир. Не можемо наћи мир и тишину у души. Сви смо оптерећени многим бригама. Како се нове технологије развијају, количина брига и невоља се повећава, иако се чини да би требало да буде обрнуто… Откуда то тако? У ствари, човек налази мир само у Истини. Технологија не може да одмори човека, пошто она само телу олакшава живот. Али човек није само тело: он има и тело и душу. Зато морамо пронаћи начин да одморимо и тело и душу. У Цркви постоји парадокс: када се тело умори ради љубави према Христу или љубави према ближњем – сиромашнима или болеснима, онима којима је потребна помоћ – тада се, упркос физичком умору, у душу н...