Пређи на главни садржај

СВЕТИ И ВЕЛИКИ ПОНЕДЕЉАК


Прва три дана Страсне седмице (понедељак, уторак и среда), посвећени су споменима на догађаје из живота Спаситеља пре Његовог ступања на крсни пут, док су последња три дана посвећена следећим догађајима: Јудина издаја (четвртак); осуда, распеће и смрт на крсту (петак); погреб и Христов силазак у ад како би душе раније умрлих праведника ослободио, и о првој вести о васкрсењу (субота),
Понедељак, уторак и среду Страсне седмице карактеришу следеће важне особености у богослужењу:

1. Служење литургије пређеосвећених Дарова.
2. Читање Јеванђеља на часовима пред литургијом (у понедељак, уторак и среду постављено је, на 3, 6. и 9. часу, читање четири Јеванђеља: Матејевог, Марковог, Лукиног и Јовановог, до 14. главе, тј. до речи: Сада се прославља…). У парохијским храмовима уобичајено је да се читање Матејевог, Марковог и Лукиног јеванђеља врши у седмици која претходи Страсној седмици.[1]
3. На јутрењи, уместо обичног канона који се састоји од девет песама, пева се тзв. Тропеснец (Трипеснец), канон од три песме, пo коме је назив добила и сама богослужбена књига у којој cу изложене службе које се служе у ове дане, тј. Посни триод.
4. Велико повечерје, које се служи у ноћи између уторка и среде, служи се према чину малог повечерја. На јутрењи, после велике јектеније и непосредно након великопосног Алилуја (уместо уобичајеног: БОГ је Господ…), пева се тропар: Гле, Женик долази у поноћ…
5. На отпусту се говори: Господ који иде на добровољно страдање, нашега спасења ради, Христос истинити Бог наш…

Поред ових, постоји још читав низ детаља који су специфични за ова богослужења, а најважнија међу њима биће благовремено наглашена.
Наведене особености не нарушавају уобичајену схему богослужења као што су повечерје, часови, вечерња и литургија (пређеосвећених Дарова). План богослужења је уобичајен, тако да се лако препознаје схема служби која је карактеристична за тзв. обичне дане. Разлика је у текстовима који су усредсређени на описивање догађаја који су се десили у одређени дан ове седмице.
Велики (страсни) понедељак, посвећен је прослављању страдања Господњег кроз понижавање и возвеличавање Јосифа, сина Јаковљевог. Осим тога, служба овога дана посвећена је и познатом јеванђељском догађају: проклетству и сушењу бесплодне смокве. Помињање ових догађаја проистиче из дубоке унутрашње повезаности свакога од њих са суштином свега онога шта се помиње и прославља у низу догађаја Страсне седмице.
На јутрењи понедељка, после шестопсалмија, велике јектеније и великопосног Алилуја, сусрећемо се са тропаром који гласи:

Гле Женик долази у поноћ и блажен је слуга којега нађе будног; а недостојан је, опет, којега нађе ленствујућег. Гледај, зато душо моја, да те сан не савлада, да не будеш смрти предана, и изван Царства закључана; него се отрезни кличући: Свет, Свет, Свет си Боже наш, молитвама Бестелесних сила, помилуј нас.

Господ се на више места у Светом Писму назива Жеником (директно: Мт. 11,15, Јн. 3,29 итд., а индиректно, нпр. Мт. 25,1, 5, 6), као што се и Царство Божије назива Браком (погл. Мт. 25,110; Лк. 12,36; Откр. 19,7).
Мистична Невеста, супруга Христова, јесте Његова света Црква са њеним свејединством, због чега Христос и јесте Женик сваке човекове душе. Да је то заиста тако, уочава се кроз речи апостола Павла који Христову љубав према Цркви наводи као идеал брачне љубави (погл. Еф. 5, 25), а свети Григорије Ниски истиче, тумачећи Песму над песмама, да су тајанствени символи љубави женика према невести заправо усмерени на изображење љубави Христа и Цркве.
Обручење се догодило на Голготи, где је жртвена љубав запечаћена смрћу на крсту. За обручењем следи брак, тј. вечни и блажени живот будућег века. На Суду Господњем, том предворју будућег, разоткриће се тајна сваке хришћанске душе, тј. тајна њене љубави и верности своме Женику. To је љубав која се може пројавити само на активан начин, испуњавањем Његовог закона, онога што је на нераскидив начин повезано са вером и побожношћу.
Долазак Господа, Његова смрт на крсту, све то је нераскидиво повезано са Судом. А ово је суд што је светлост дошла на свет, а људи више заволеше таму неголи светлост; јер њихова дела беху зла (Јн. 3,19). Волети таму више од светлости, то заправо и јесте промена у односу душе према Женику, тј. Хрнсту. To је промена која показује спремност на лишавање и одбацивање вечног живота. To је прихватање света уместо Христа, Источника живота.
На путу према Голготи, на Христову главу стављају венац од трња, тј. венац страдања, а свака човечија душа, која је обручена Њему, такође је дужна да истрајава у ношењу свог венца од трња и ношењу крста пред лицем Бога, како би остварила истинску заједницу са Агнецом јер, страдање Христа и Његове Невесте, пројављују славу Њихову, а све то потврђују речи тропара: Гле Женик долази…
Нико од нас не може себе сматрати достојним вечног блаженства у брачној вечери Агнеца јер брачну одежду даје Сам Христос онима који Га љубе. Управо ова мисао уткана је у текст егзапостилара: Ложница Твоја…

Ложницу твоју видим,
Спасе мој, украшену,
и одећу немам да бих ушао у исту.
Просвети хаљину душе моје,
Светлодавче, и спаси ме.

Рај би место љубави, овако гласи натпис на осмокраким крстовима које употребљавају старообредници. Украшена ложница Господња украшена је Његовим страдањем како би човек поново досегао оно шта је имао у рају, и због тога нико осим Њега не може остварити толику љубав да би њоме наситио све оне који је траже у Христу, Пут којим је ишао Христос је пут којим и ми треба да ходимо уз молитву, покајање и све оно шта је потребно за спасење. У противном, нећемо остварити учешће у заједници, и нећемо бити удостојени брачне одежде коју даје Христос (погл. Мт. 22,14).
У понедељак, уторак и среду Страсне седмице (пред литургију пређеосвећених Дарова), читају се одломци из Књиге пророка Језекиља (1,128; 2,1). У том пророштву говори се о виђењу славе Господње и о четири животиње (орла, лава, телета и човека), херувима који придржавају блистајући престо Господњи.
Поменуто читање символише четворицу јеванђелиста, чија ће се Јеванђеља прочитати у току прва три дана ове седмице, такође ово је и сведочење старозаветног пророка о њима (јеванђелистима) као сведоцима Оваплоћеног Логоса. Виђење кога је био удостојен пророк Језекиљ снажно утиче и на развој хришћанске иконографије јер на многим иконама, фрескама или минијатурама које украшавају древне рукописе Новог Завета или Четворојеванђеља, поред лика јеванђелисте Матеја изображен је лик још једног човека, поред јеванђелисте Марка изображен је лав, поред јеванђелисте Луке изображено је теле, а поред јеванђелисте Јована изображен је орао. Преподобни Јероним о томе каже следеће: „Учитељи Цркве које у свом учењу и ми следимо, сматрали cv и сматрају да се кроз те символе на тајанствен начин представљају четири канонска Јеванђеља призната од стране свете Цркве“.[2]
 


НАПОМЕНЕ:
К. Никољски, пом. дело, стр. 592.Такође погледати и дело епископа Висариона, Тумачење паремија Петроград, 1894. година, т. 2, стр. 603 /на руском/

светосавље.орг

Коментари

Популарни постови са овог блога

Митрополит сурошки Антоније: Уверење у невидљиво. Последњи разговори (2001–2002)

  Од преводиоца Митрополит сурошки Антоније једна је од најистакнутијих личности 20. века. Његова реч, крајње трезвена, упућена најдубљим питањима човека, а истовремено жива, отворена, надахнута, увек наилази на одјек међу његовим бројним читаоцима, без обзира на њихова убеђења, уверења, образовање или културолошке корене. Његове књиге, беседе, наступи на радију и телевизији, његова предавања на универзитетима и богословијама, у болницама и школама надалеко су познати у Енглеској, где је службовао, у Француској, САД, Белгији, Немачкој, Шведској и другим земљама које је посетио као представник Руске Православне Цркве и егзарх Московске Патријаршије у Западној Европи. Читаоцу се нуди превод најновије серије разговора које је водио митрополит Антоније током 2001–2002. у лондонској парохији где је био настојатељ више од четрдесет година. Својој пастви је говорио, стварао, неговао и неговао током пола века, па није случајно што је атмосфера отворености, поверења и жеље за узајамним разу...

ПОВЕСТ О ЧЕСНОЈ ГЛАВИ СВЕТОГ ЈОВАНА ПРЕТЕЧЕ

Свето Писмо нам говори да, након што је Светом Јовану Крститељу одсечена глава, безбожна Иродијада је забранила да се пророкова глава сахрани заједно са његовим телом. Уместо тога, она је оскрнавила часну главу Светог Јована и закопала је у близини своје палате. Ученици Светитељеви тајно су узели тело свог наставника и закопали га. Супруга Иродовог управитеља је знала на ком месту је Иродијада закопала главу Св. Јована, и одлучила је да га поново сахране на Маслинској гори, на једном од Иродових имања. [1] Када је до краљевске палате стигла реч о Исусовим проповедима и чудима, Ирод је са супругом Иродијадом хтео да провери да ли је глава Јована Крститеља још на месту где је била. Када је нису пронашли помислили су да је Исус Христос васкрсли Јован Крститељ. О томе постоји сведочење у самом Јеванђељу (види Мт 14: 2). Јерусалим. Прво обретење часне главе Светог Јована Крститеља. Много година касније, за време владавине равноапостолног цара Константина, његове мајке, Св. Јелене, ...

О НЕОСЕТЉИВОСТИ - БОЛЕСТИ САВРЕМЕНИХ ВЕРНИКА И СВЕТА УОПШТЕ

Ми, који лежимо изранављени, призивајмо Господа Који може да стави мелеме и завоје на наше ране. Свети Григорије Палама Поука XVII О НЕОСЕТЉИВОСТИ, ТЈ. УМРТВЉЕЊУ ДУШЕ И СМРТИ УМА ПРЕ СМРТИ ТЕЛА Неосетљивост, без обзира да ли телесна или духовна, јесте умртвљено осећање, које је, услед дуготрајне болести и нехата, доспело до стања потпуне отупљености. Безосећајност је нехат који је прешао у навику и успавао разум. То је пород лоше навике, замка за ревност, омча за храброст, непознавање умилења, врата очајања, мајка заборава (који, са своје стране, поново рађа своју сопствену мајку), искључење страха Божијег. Безосећајни монах је безумни философ, учитељ који самога себе својим учењем осуђује, адвокат који заступа противну страку, слепац који учи гледању. Он говори о лечењу ране, а не престаје да је чеше; говори против страсти, а не престаје да једе шкодљиву храну; моли се против своје страсти, а хита да је задовољи; кад је задовољи, љути се на самога себе, и не стиди се својих речи, бедн...

МИТРОПОЛИТ МОРФИЈСКИ НЕОФИТ: МОРАМО НАЋИ ВРЕМЕ ЗА ТИШИНУ

МИТРОПОЛИТ МОРФИЈСКИ НЕОФИТ: МОРАМО НАЋИ ВРЕМЕ ЗА ТИШИНУ Митрополит Морф и јски Неофит (Масура). Одломак из беседе Његовог Високопреосвештенства Митрополита Морфујског Неофита у храму Светог Антонија Великог у селу Спилија, на Кипру, 17. јануара 2020. године.       Сви ми данас — монаси и мирјани, били сами или ожењени — имамо један велики проблем: немир. Не можемо наћи мир и тишину у души. Сви смо оптерећени многим бригама. Како се нове технологије развијају, количина брига и невоља се повећава, иако се чини да би требало да буде обрнуто… Откуда то тако? У ствари, човек налази мир само у Истини. Технологија не може да одмори човека, пошто она само телу олакшава живот. Али човек није само тело: он има и тело и душу. Зато морамо пронаћи начин да одморимо и тело и душу. У Цркви постоји парадокс: када се тело умори ради љубави према Христу или љубави према ближњем – сиромашнима или болеснима, онима којима је потребна помоћ – тада се, упркос физичком умору, у душу н...