Пређи на главни садржај

Завршетак поста и „ваздух“ аскетизма


9 април 2017.
По завршетку четрдесет дана која нашој души доносе добробит, ми Те молимо, у Твојој љубави према нама нека бисмо Свету седмицу твога Страдања прославили Твоја величанствена дела и неизрециво старање за нас, појемо једним умом 'Господе слава Теби ".
Великом посту се приближио крај. То је догађај који не може а да не дирне савесне хришћане, без обзира на којој духовној равни свог духовног живота. Чак и они који пост доживљавају тешким и једва чекају да се заврши, или оних који су уморни од честих служби имају, бар у извесној мери, доживљај подвижничке атмосфере Цркве. У сваком случају, литургијски и празнични поредак седмица током Часног поста сами по себи дају нам све већи осећај ишчекивања. У аскетску борбу се укључујемо како бисмо дошли до циља, до крајње станице. Као што стоји у тропару горе који означава прелазак из Великог поста у Страсну седмицу наш циљ је Васкрсење.
Несумњиво је да подвижништво заузима најважније место у животу Хришћана са свим што подвижништво подразумева - добровољним тешкоћама, чешћем присуствовању службама, појачаном молитвом, борбом против страсти и многих других аспеката који су описани у текстовима Отаца Цркве. Старац, отац Софроније Сахаров је потпуно јасно изразио да Хришћани превасходно морају бити подвижници.
Али, према учењу отаца Цркве, овде постоји и једна замка да ми, као Хришћани почнемо да верујемо да нас само подвижништво доводи до Васкрсења и да нам искључиво оно даје спасење.
На крају, шта хришћански аскетизам јесте, а шта није?
Старац Емилијан из манастира Симонопетра даје нам објашњење аскетизма детаљније кроз слику људског дисања: 'Аскетизам је средство, дах у духовном животу ... У неком смислу аскетизам је срце и плућа, односно, дах и срчана функција душе ... Али [ваше] снажење не настаје услед дисања или срчане функције, већ зависи од ваздуха - фактора који вам је у ствари непознат. Ваше срце припада вама, као и плућа, али шта вам вреде ако ваздуха нема? Потребно вам је нешто суштински другачије ... [а то је] Благодат Божија, тело и крв Христова, Свети Дух, који је стран нашој суштини '[1].
Свети Јован Лествичник наводи да је неким људима често успевало да у борби са страстима доспеју до тачке када су постали бестрасни. Али чим би променили околину у којој су се подвизавали, они су падали у најужасније, најстрашније грехове. Зато што је, на првом месту, њихов аскетизам заснован на сујети и похвалама, или, што је још горе - аскетизам је код њих створио осећај моралне самодовољности у погледу Бога и других људи [2]. За Оце, подвиг је средство, а не циљ сам по себи. Ако пођемо од погрешне претпоставке, и односимо се према подвижништву као нечем личном што смо постигли, онда је тај подвиг деструктиван и "против-Бога '[3]. Старац Јосифу Ватопедски каже да постоји опасност да хришћани скрену са пута у свом духовном животу и замишљају себе некаквим подвижницима, а у стварности, њихов труд је узалудан[4].
На концу, подвиг је излазак пред Бога. Бог је увек са нама, чак и када грешимо. Али грех поништава уплитање Божије, због Његовог неизмерног поштовања које Он има према нашој слободној вољи [5]. Кроз подвижништво, међутим, ми смо у стању да покажемо Богу своју жељу да своју слободу ставимо Њему на располагање. Без придодавања штетног психолошког осећаја кривице, ми Богу исказујемо директно и са смирењем (понизно) да смо болесни и да желимо да саваскрснемо са Њим [6].
Васкрсење људске природе из њене поробљености страстима и њен искорак у истински живот није задатак подвижништва, већ је то чин Благодати Божије. Управо тако можемо да схватимо примере великих грешника који су са лакоћом изменили свој некадашњи живот и својевољно се везали за живот у Христу и Цркви [7].
Ова истина поставља православно подвижништво у оквир његове праве димензије и ствара празничну и веселу атмосферу, па чак и током Великог поста. На овај начин, Црква своје верне, који су „стигли до краја ових четрдесет дана који донесе корист души нашој“, уводи у похвалу Христа Спаситеља нашег једнодушно и једним гласом. Господ сам надопуњује све оно што нашем, несавршеном људском аскетизму недостаје и дарује нам Благослов Крста и Васкрсења.

Коментари

Популарни постови са овог блога

Пастир Светог апостола Јерме

  Препоручујемо полако читање овог не баш лаког штива, које упркос томе даје велике увиде у човеков духовни живот и борбу са страстима. Пастир Светог Јерме Јерма је пореклом из нижег друштвеног слоја, што показује и његов језик који садржи доста латинизама. Према његовом делу  Пастир , Јерма је прво био роб  Хришћанин , кога је у  Риму  купила једна Хришћанка по имену Роди и тиме га ослободила ропства. Када је постао слободан, бавио се земљорадњом и трговином и стекао велико богатство. Али, занемарио је морално васпитање своје породице, па су му деца у време гоњења  Хришћана  отпала од вере, док су он и његова жена остали чврсти у вери. Последица тога била је пропаст Јерминог богатства; остало му је само једно мало имање, довољно за његове потребе. Он се  покајао  и од малог  Хришћанина  постао велики поборник  Христове  науке. Дело  Пастир , чији је циљ да привуче  грешнике  на  покајање , обилује моралним поукама. Сам писац поделио га је на три дела: Пет виђења, које је писац добрим

Кроз Часни пост: Субота пете седмице поста - Акатистна субота – Похвала Одигитрији Пресвете Богородице

Грешним делима приближила си се вратима пропасти; али Онај Који је сатро врата пакла силом Свога Божанства отвори теби врата покајања, свехвална светитељко, јер је Он Сâм врата живота. Јутрење – пета недеља Поста Тропар светој Марији Египћанки Поуке Светих Отаца: Када би Бог строго испитивао дела која су противна Њему, ми не би смо живели ни један дан. Свети Јован Златоусти Молитва: Подај нам, Боже, да јасно сагледамо оно што нам доноси мир. Нека би у ово подобно време хитали да чинимо дела ради мира и добре воље, свуда око себе и у свету. Амин. Читања из Светог Писма: Јевр. 9: 1-7 Лука 1: 19-49, 56 Богомислена размишљања: Јер у Бога је све могуће. Лк. 1:37 Преузето из књиге „Кроз Часни пост – Мисли за сваки дан“, Манастир Подмаине, 2007 Акатистна субота – Похвала Одигитрији Пресвете Богородице Поводом последовања Акатиста похвала Одигитрији Пресвете Богородице у суботу Пете седмице Великог поста Реч је о рановизантијској химни, првобитно званој само акатист, коју су каснији

КАКО НАЈБРЖЕ СТЕЋИ ДУХОВНИ МИР?

САМОУКОРЕВАЊЕ   • Вид смирења, који припрема за трпљење невоља пре но што се појаве и помаже њихово мирно подношење када се појаве, Свети Оци су назвали  самоукоревањем. Самоукоревање је окривљавање себе за греховност заједничку свим људима и своју посебно. При томе, корисно је сећати се својих нарушавања Закона Божијег и набрајати их, осим блудних падова и спотицања, за које оци забрањују да их се детаљно присећамо, јер обнављају у човеку греховни осећај и наслађивање њиме. Самоукоревање, када достигне своју пуноту, коначно из срца искорењује злобу, искорењујући лукавство и лицемерје, које не престаје да живи у срцу све док je у њему присутно самооправдање. 1. 318-319 • Бављење самоукоревањем претвара то укоревање у навику. Када онога ко је стекао ту навику задеси нека невоља, истога часа у њему се јавља дејство навике и невоља се доживљава као заслужена. Главни узрок сваког узнемирења – каже преподобни авва Доротеј ако пажљиво испитамо, јесте то што не укоревамо себе. Одатле проистич

ЧУДО СВЕТОГ ПРИЧЕШЋА

ЧУДО СВЕТОГ ПРИЧЕШЋА Предговор Љубав Господа нашег Исуса Христа према људима толико је велика да је Он ради нашег спасења примио смрт, али нам је даровао и могућност да се непрекидно најприсније сједињујемо са Њим. Зато је на Тајној вечери пред Своја крсна страдања Господ установио Тајну Светог Причешћа. Свети јеванђелисти приповедају о томе како је била установљена ова Тајна. Тако јеванђелиста Матеј пише: Приступише ученици Исусу говорећи Му: Где хоћеш да ти уготовимо да једеш Пасху? А он рече: Идите у град томе и томе, и кажите му: Учитељ каже: Време је моје близу, код тебе ћу да учиним Пасху са ученицима својим. И ученици учинише како им заповеди Исус и уготовише Пасху. А кад би увече, седе за трпезу са Дванаесторицом ученика. И кад јеђаху, узе Исус хлеб и благословивши преломи га, и даваше ученицима, и рече: Узмите, једите; ово је тело моје. И узе чашу и заблагодаривши даде им говорећи: Пијте из ње сви; јер ово је крв моја Новога завета која се пролива за многе