Икона Христа
Женика (Ο Νυμφιος)
Током прве
службе на Цвети увече, свештеник износи икону Христа Женика (гр: о Нимпхиос / Ο Νυμφίος) у
предњи дело цркве, где ће стајати до Великог четвртка. Та
три дана Страсне Седмице икона стоји на том месту јер је посвећена Исусу Христу
као централној личности из Приче о десет девојака ( Матеј 25: 1-13
).Ова парабола је савршена прича за седмицу која нас
узводи до Васкрса, јер порука јасна, а то је да се припремимо за Христов
долазак. У вечерњој служби се каже:
Гле Женик долази у поноћ и блажен је слуга којега нађе будног; а недостојан је, опет, којега нађе ленствујућег.
Гледај, зато душо моја, да те сан не савлада, да не будеш смрти предана, и изван Царства закључана;
него се отрезни кличући: Свет, Свет, Свет си Боже наш, молитвама Бестелесних сила, помилуј нас.
(Тропар Женика )
Гледај, зато душо моја, да те сан не савлада, да не будеш смрти предана, и изван Царства закључана;
него се отрезни кличући: Свет, Свет, Свет си Боже наш, молитвама Бестелесних сила, помилуј нас.
(Тропар Женика )
С обзиром на
есхатолошки подтекст службе ( "Христос
долази: гледај ти који си обузет светским стварима!") могли бисмо очекивати да на икони Женик буде
представљен у слави, или приликом Његовог Другог доласка. Ипак, икона приказује
Христа кога су понизили војници Понтија Пилата ( Матеј 27: 27-31
).Својим суровим исмејавањем војници су се поспрдно
клањали Исусу и кроз увреде га прогласили, с правом, краљем Јудеја. Крунисан
трњем, заогрнут пурпуром, везан са трском у руци - управо је тако Христос
представљен на овој икони.
Круна је симбол
хришћанског брака у православној цркви, а ужад којима су Кристове руке везане
јесу универзални симбол брачног јединства. Трска на икони је имитација царског
скиптра, а на икони симболизује понизност личности која чини све само да се
понизи у службу другима.
У оштром
контрасту са сликама Христа Цара који се представља на почетку поста
, сада пред собом видимо страдалног Женика. Због чега Он
страда? Због људског греха. Издаја Јудина, мржња Јевреја, Пилатов кукавичлук,
окрутност Римљана - због свега овога се пред нама појављује на икони Христос
онако како изгледа. Које све врсте људи нису приказани у Исусовим ругачима?
Упркос томе, Он
и даље стоји пред нама. А све време док смо ми тако неверни и попут блуднице,
Христос остаје наш заручник. Ово је Божанска љубав, док је људски
род био грешан, Христос је умро за нас. Та савршена, божанска, љубав изгони
сваки страх; и уместо строгог Судије из Апокалипсе који нас подстиче на
покајање, ми „гледамо човека“, Женика Који изгара таквом љубављу за нас, да
страда крсном смрћу.
Ова икона, ова
слика Женика, показује нам баш онај лик који су римски војници пљували у
Христу. На нама је да у крвавом, измученом до смрти припаднику јеврејског
народа видимо и препознамо свог божанског супружника. Добар знак да имамо
добробит од напора који улажемо приликом поста је што и даље гледамо у нашег
пониженог цара и клањамо му се. Али, не, чак су му се и римски војници клањали.
Окорелих срца они су га називали царем, клањали му се, а онда га повели на
губилиште. Наше клањање Богу и наше покајање морају бити непрестани.
Коментари
Постави коментар