Пређи на главни садржај

Монах Мојсеј Светогорац



У једној од песама наша Црква назива неверовање Томино „добрим“. Разумљиво ако поставимо питање да ли постоји добро и лоше неверовање? Чини ми се да је одговор да, јер људи нису само добри или зли. Човеку који има чисту савест, добро срце и смирене мисли, њему је све чисто. Код човека који је инфициран вирусом неверја, све је мрак и немир. Кад бисмо само имали то добро неверје апостола Томе!

 Ми бисмо рекли да су сумња, оклевање и мала вера нормални за човека који трага за Богом умом.

 Апостоли Христови молили су Га да им дометне вере на ону коју су већ имали. Међутим, неверовање је озбиљна духовна  болест. Вера је изван разума и неверовање је неразумно. Неверовање је често мрачно, потиче од лакомислености и површности мисли, и од нестабилног живота и збркане свести.
 Случај апостола Томе, који је био одсутан на почетку појављивања васкрслог Христа својим ученицима је типичан. Чињеница је да је Тома сумњао, али није био неверник, већ је тражио доказе да потврди своју веру.

 Познат по свом ентузијазму које је показивао у другим тренуцима, Тома није био скептик који је изолован и у неповољном положају. Он је смео, он тражи, он истражује, он пита. Он тражи да му се каже истина, жели да оствари директан контакт са њом. Христос није имао проблема са тим да му понуди истину. Христос се враћа ради сусрета са Томом. Христос се враћа свакоме од нас.

 Понекад је вера многих хришћана млака и хладнија од неверја. Имамо веру као оклоп и добру одећу  којом бијемо по другима, али сами не трпимо кад нас неко други бије, желимо да нас цене, да нам се диве и да будемо виђени. Не усуђујемо се погледамо дубље у нашу веру, не желимо да је испитујемо, а можда и да је откријемо. Јака вера нам даје духовно здравље, равнотежу, чврстину, снагу, наду и поверење у Бога. Понекад, немојмо се плашити да то признамо, наша вера нам даје доказе о нашим потајним его-болестима и морбидним сентименталностима. Она чак  досеже до тачке погрешног веровања у антисоцијални однос, који другима даје лош пример. Ако тражимо Бога на овај начин то значи да се крећемо уназад.

Тома засигурно није имао лошу веру, нити је олако поверовао. Он је био опрезан, отворен за све, спонтан, непоколебив, искрен и одан. То је био он. Због његовог доброг неверовања је Христос дошао до Томе. Христос је понудио себе због његове искрености. Није га укорио, тог који је тражио да Га види, да Га додирне. Али на крају, Господ је благословио оне који не виде, а ипак верују.

 Неверовање је наравно слободан избор сваког од нас. Људи који не верују у Бога своје неверовање заснивају само на оном што виде, схватају и разумеју логиком. Ово је извесна самопринуда и заморна ноншаланција. Вера, рекли бисмо, долази са тешкоћама, опасностима, ризицима и подразумева смелост. Због тога  је Христос благословио оне који верују без опипљивих доказа. Најјачи доказ потиче као потврда из самог нашег срца. Тврд на вери Тома је наш брат, он је слаб, али је свакако саосећајан.

 На Томину недељу, на Светој Гори имамо целоноћно бденије јер смо се на тај дан ослободили турског јарма. Како смо научили, свет је долазио у цркву током Пасхалних празника више него икада. То значи да се вера није угасила. Али, та вера би могла да се продуби и буде топлија. Томас није за невернике, већ за скептике, за оне са мало вере, и на крају, за вернике. Нека његова добро неверовање нама донесе добар плод.

Пемптусиа
http://orthognosia.blogspot.com/2015/04/monk-moisis-hagiorite-on-good-unbelief.html?m=1


Коментари

Популарни постови са овог блога

Пастир Светог апостола Јерме

  Препоручујемо полако читање овог не баш лаког штива, које упркос томе даје велике увиде у човеков духовни живот и борбу са страстима. Пастир Светог Јерме Јерма је пореклом из нижег друштвеног слоја, што показује и његов језик који садржи доста латинизама. Према његовом делу  Пастир , Јерма је прво био роб  Хришћанин , кога је у  Риму  купила једна Хришћанка по имену Роди и тиме га ослободила ропства. Када је постао слободан, бавио се земљорадњом и трговином и стекао велико богатство. Али, занемарио је морално васпитање своје породице, па су му деца у време гоњења  Хришћана  отпала од вере, док су он и његова жена остали чврсти у вери. Последица тога била је пропаст Јерминог богатства; остало му је само једно мало имање, довољно за његове потребе. Он се  покајао  и од малог  Хришћанина  постао велики поборник  Христове  науке. Дело  Пастир , чији је циљ да привуче  грешнике  на  покајање , обилује моралним поукама. Сам писац поделио га је на три дела: Пет виђења, које је писац добрим

Кроз Часни пост: Субота пете седмице поста - Акатистна субота – Похвала Одигитрији Пресвете Богородице

Грешним делима приближила си се вратима пропасти; али Онај Који је сатро врата пакла силом Свога Божанства отвори теби врата покајања, свехвална светитељко, јер је Он Сâм врата живота. Јутрење – пета недеља Поста Тропар светој Марији Египћанки Поуке Светих Отаца: Када би Бог строго испитивао дела која су противна Њему, ми не би смо живели ни један дан. Свети Јован Златоусти Молитва: Подај нам, Боже, да јасно сагледамо оно што нам доноси мир. Нека би у ово подобно време хитали да чинимо дела ради мира и добре воље, свуда око себе и у свету. Амин. Читања из Светог Писма: Јевр. 9: 1-7 Лука 1: 19-49, 56 Богомислена размишљања: Јер у Бога је све могуће. Лк. 1:37 Преузето из књиге „Кроз Часни пост – Мисли за сваки дан“, Манастир Подмаине, 2007 Акатистна субота – Похвала Одигитрији Пресвете Богородице Поводом последовања Акатиста похвала Одигитрији Пресвете Богородице у суботу Пете седмице Великог поста Реч је о рановизантијској химни, првобитно званој само акатист, коју су каснији

КАКО НАЈБРЖЕ СТЕЋИ ДУХОВНИ МИР?

САМОУКОРЕВАЊЕ   • Вид смирења, који припрема за трпљење невоља пре но што се појаве и помаже њихово мирно подношење када се појаве, Свети Оци су назвали  самоукоревањем. Самоукоревање је окривљавање себе за греховност заједничку свим људима и своју посебно. При томе, корисно је сећати се својих нарушавања Закона Божијег и набрајати их, осим блудних падова и спотицања, за које оци забрањују да их се детаљно присећамо, јер обнављају у човеку греховни осећај и наслађивање њиме. Самоукоревање, када достигне своју пуноту, коначно из срца искорењује злобу, искорењујући лукавство и лицемерје, које не престаје да живи у срцу све док je у њему присутно самооправдање. 1. 318-319 • Бављење самоукоревањем претвара то укоревање у навику. Када онога ко је стекао ту навику задеси нека невоља, истога часа у њему се јавља дејство навике и невоља се доживљава као заслужена. Главни узрок сваког узнемирења – каже преподобни авва Доротеј ако пажљиво испитамо, јесте то што не укоревамо себе. Одатле проистич

ЧУДО СВЕТОГ ПРИЧЕШЋА

ЧУДО СВЕТОГ ПРИЧЕШЋА Предговор Љубав Господа нашег Исуса Христа према људима толико је велика да је Он ради нашег спасења примио смрт, али нам је даровао и могућност да се непрекидно најприсније сједињујемо са Њим. Зато је на Тајној вечери пред Своја крсна страдања Господ установио Тајну Светог Причешћа. Свети јеванђелисти приповедају о томе како је била установљена ова Тајна. Тако јеванђелиста Матеј пише: Приступише ученици Исусу говорећи Му: Где хоћеш да ти уготовимо да једеш Пасху? А он рече: Идите у град томе и томе, и кажите му: Учитељ каже: Време је моје близу, код тебе ћу да учиним Пасху са ученицима својим. И ученици учинише како им заповеди Исус и уготовише Пасху. А кад би увече, седе за трпезу са Дванаесторицом ученика. И кад јеђаху, узе Исус хлеб и благословивши преломи га, и даваше ученицима, и рече: Узмите, једите; ово је тело моје. И узе чашу и заблагодаривши даде им говорећи: Пијте из ње сви; јер ово је крв моја Новога завета која се пролива за многе