Пређи на главни садржај

Монах Мојсеј Светогорац



У једној од песама наша Црква назива неверовање Томино „добрим“. Разумљиво ако поставимо питање да ли постоји добро и лоше неверовање? Чини ми се да је одговор да, јер људи нису само добри или зли. Човеку који има чисту савест, добро срце и смирене мисли, њему је све чисто. Код човека који је инфициран вирусом неверја, све је мрак и немир. Кад бисмо само имали то добро неверје апостола Томе!

 Ми бисмо рекли да су сумња, оклевање и мала вера нормални за човека који трага за Богом умом.

 Апостоли Христови молили су Га да им дометне вере на ону коју су већ имали. Међутим, неверовање је озбиљна духовна  болест. Вера је изван разума и неверовање је неразумно. Неверовање је често мрачно, потиче од лакомислености и површности мисли, и од нестабилног живота и збркане свести.
 Случај апостола Томе, који је био одсутан на почетку појављивања васкрслог Христа својим ученицима је типичан. Чињеница је да је Тома сумњао, али није био неверник, већ је тражио доказе да потврди своју веру.

 Познат по свом ентузијазму које је показивао у другим тренуцима, Тома није био скептик који је изолован и у неповољном положају. Он је смео, он тражи, он истражује, он пита. Он тражи да му се каже истина, жели да оствари директан контакт са њом. Христос није имао проблема са тим да му понуди истину. Христос се враћа ради сусрета са Томом. Христос се враћа свакоме од нас.

 Понекад је вера многих хришћана млака и хладнија од неверја. Имамо веру као оклоп и добру одећу  којом бијемо по другима, али сами не трпимо кад нас неко други бије, желимо да нас цене, да нам се диве и да будемо виђени. Не усуђујемо се погледамо дубље у нашу веру, не желимо да је испитујемо, а можда и да је откријемо. Јака вера нам даје духовно здравље, равнотежу, чврстину, снагу, наду и поверење у Бога. Понекад, немојмо се плашити да то признамо, наша вера нам даје доказе о нашим потајним его-болестима и морбидним сентименталностима. Она чак  досеже до тачке погрешног веровања у антисоцијални однос, који другима даје лош пример. Ако тражимо Бога на овај начин то значи да се крећемо уназад.

Тома засигурно није имао лошу веру, нити је олако поверовао. Он је био опрезан, отворен за све, спонтан, непоколебив, искрен и одан. То је био он. Због његовог доброг неверовања је Христос дошао до Томе. Христос је понудио себе због његове искрености. Није га укорио, тог који је тражио да Га види, да Га додирне. Али на крају, Господ је благословио оне који не виде, а ипак верују.

 Неверовање је наравно слободан избор сваког од нас. Људи који не верују у Бога своје неверовање заснивају само на оном што виде, схватају и разумеју логиком. Ово је извесна самопринуда и заморна ноншаланција. Вера, рекли бисмо, долази са тешкоћама, опасностима, ризицима и подразумева смелост. Због тога  је Христос благословио оне који верују без опипљивих доказа. Најјачи доказ потиче као потврда из самог нашег срца. Тврд на вери Тома је наш брат, он је слаб, али је свакако саосећајан.

 На Томину недељу, на Светој Гори имамо целоноћно бденије јер смо се на тај дан ослободили турског јарма. Како смо научили, свет је долазио у цркву током Пасхалних празника више него икада. То значи да се вера није угасила. Али, та вера би могла да се продуби и буде топлија. Томас није за невернике, већ за скептике, за оне са мало вере, и на крају, за вернике. Нека његова добро неверовање нама донесе добар плод.

Пемптусиа
http://orthognosia.blogspot.com/2015/04/monk-moisis-hagiorite-on-good-unbelief.html?m=1


Коментари

Популарни постови са овог блога

Митрополит сурошки Антоније: Уверење у невидљиво. Последњи разговори (2001–2002)

  Од преводиоца Митрополит сурошки Антоније једна је од најистакнутијих личности 20. века. Његова реч, крајње трезвена, упућена најдубљим питањима човека, а истовремено жива, отворена, надахнута, увек наилази на одјек међу његовим бројним читаоцима, без обзира на њихова убеђења, уверења, образовање или културолошке корене. Његове књиге, беседе, наступи на радију и телевизији, његова предавања на универзитетима и богословијама, у болницама и школама надалеко су познати у Енглеској, где је службовао, у Француској, САД, Белгији, Немачкој, Шведској и другим земљама које је посетио као представник Руске Православне Цркве и егзарх Московске Патријаршије у Западној Европи. Читаоцу се нуди превод најновије серије разговора које је водио митрополит Антоније током 2001–2002. у лондонској парохији где је био настојатељ више од четрдесет година. Својој пастви је говорио, стварао, неговао и неговао током пола века, па није случајно што је атмосфера отворености, поверења и жеље за узајамним разу...

ПОВЕСТ О ЧЕСНОЈ ГЛАВИ СВЕТОГ ЈОВАНА ПРЕТЕЧЕ

Свето Писмо нам говори да, након што је Светом Јовану Крститељу одсечена глава, безбожна Иродијада је забранила да се пророкова глава сахрани заједно са његовим телом. Уместо тога, она је оскрнавила часну главу Светог Јована и закопала је у близини своје палате. Ученици Светитељеви тајно су узели тело свог наставника и закопали га. Супруга Иродовог управитеља је знала на ком месту је Иродијада закопала главу Св. Јована, и одлучила је да га поново сахране на Маслинској гори, на једном од Иродових имања. [1] Када је до краљевске палате стигла реч о Исусовим проповедима и чудима, Ирод је са супругом Иродијадом хтео да провери да ли је глава Јована Крститеља још на месту где је била. Када је нису пронашли помислили су да је Исус Христос васкрсли Јован Крститељ. О томе постоји сведочење у самом Јеванђељу (види Мт 14: 2). Јерусалим. Прво обретење часне главе Светог Јована Крститеља. Много година касније, за време владавине равноапостолног цара Константина, његове мајке, Св. Јелене, ...

О НЕОСЕТЉИВОСТИ - БОЛЕСТИ САВРЕМЕНИХ ВЕРНИКА И СВЕТА УОПШТЕ

Ми, који лежимо изранављени, призивајмо Господа Који може да стави мелеме и завоје на наше ране. Свети Григорије Палама Поука XVII О НЕОСЕТЉИВОСТИ, ТЈ. УМРТВЉЕЊУ ДУШЕ И СМРТИ УМА ПРЕ СМРТИ ТЕЛА Неосетљивост, без обзира да ли телесна или духовна, јесте умртвљено осећање, које је, услед дуготрајне болести и нехата, доспело до стања потпуне отупљености. Безосећајност је нехат који је прешао у навику и успавао разум. То је пород лоше навике, замка за ревност, омча за храброст, непознавање умилења, врата очајања, мајка заборава (који, са своје стране, поново рађа своју сопствену мајку), искључење страха Божијег. Безосећајни монах је безумни философ, учитељ који самога себе својим учењем осуђује, адвокат који заступа противну страку, слепац који учи гледању. Он говори о лечењу ране, а не престаје да је чеше; говори против страсти, а не престаје да једе шкодљиву храну; моли се против своје страсти, а хита да је задовољи; кад је задовољи, љути се на самога себе, и не стиди се својих речи, бедн...

МИТРОПОЛИТ МОРФИЈСКИ НЕОФИТ: МОРАМО НАЋИ ВРЕМЕ ЗА ТИШИНУ

МИТРОПОЛИТ МОРФИЈСКИ НЕОФИТ: МОРАМО НАЋИ ВРЕМЕ ЗА ТИШИНУ Митрополит Морф и јски Неофит (Масура). Одломак из беседе Његовог Високопреосвештенства Митрополита Морфујског Неофита у храму Светог Антонија Великог у селу Спилија, на Кипру, 17. јануара 2020. године.       Сви ми данас — монаси и мирјани, били сами или ожењени — имамо један велики проблем: немир. Не можемо наћи мир и тишину у души. Сви смо оптерећени многим бригама. Како се нове технологије развијају, количина брига и невоља се повећава, иако се чини да би требало да буде обрнуто… Откуда то тако? У ствари, човек налази мир само у Истини. Технологија не може да одмори човека, пошто она само телу олакшава живот. Али човек није само тело: он има и тело и душу. Зато морамо пронаћи начин да одморимо и тело и душу. У Цркви постоји парадокс: када се тело умори ради љубави према Христу или љубави према ближњем – сиромашнима или болеснима, онима којима је потребна помоћ – тада се, упркос физичком умору, у душу н...