У име Оца и Сина и Светога Духа!
Браћо и сестре, Васкршњи пост састоји се од два поста који
су један до другог и који су обједињени у један пост, а одражавају различите
догађаје из земног живота Христа Спаситеља.
Црква је установила Свету Четрдесетницу у знак сећања на
четрдесетодневни пост Исуса Христа у Јудејској пустињи, том дивљем и суровом
месту које се налази близу такозване Горе кушања.
Страсна седмица је посвећена успомени на послед ње дане
земног живота, крсна страдања и смрт Исуса Христа. Она почиње празником уласка
Господњег у Јерусалим.
Зашто је Црква улазак Господа у Свети Град убројала у
дванаест великих празника? Зато што тај празник садржи у себи дубоки духовни
смисао и пророчки најављује Други долазак Исуса Христа, васкрсење мртвих и
Страшни суд.
Нешто пре крсног страдања Господ је учинио велико чудо -
васкрсао је из мртвих Лазара, који је иначе живео у Витанији у близини
Јерусалима (види, Јн. 11, 1-44). То чудо је учињено у присуству многобројне
родбине и пријатеља покојника и на очиглед целог Јерусалима. Оно је потресло
срца бројних људи. Јеврејска представа о томе да је то Месија само земаљски цар
и велики вођа као да је пала у засенак и људска срца је обасјао зрачак наде да је
Проповедник љубави и милосрђа Исус истински Месија и њихов духовни Владика.
Васкрсење Лазара из мртвих наговештава опште васкрсење и дан Страшног суда. У Палестини су
покојници обично сахрањивани истог данак када би и умрли, зато што би се због великих врућина леш убрзо почео распадати.
Лазарев леш је четвртог дана већ изгубио људске црте, тело је натекло и поцрнело. Лазарево васкрсавање није било само
враћање покојника у живот, него на неки начин поновно стварање, слика тога како ће Господ из праха
поново створити тела умрлих. Али, браћо и сестре Лазар је био враћен у живот,
поживео још неколико деценија, постао епископ и, по предању, примио мученичку
смрт за веру у Исуса Христа, а свеопште васкрсење мртвих биће не само
васкрсавање, него и преображавање и одухотворавање људских тела. Васкрсење из
мртвих биће почетак вечног живота, живота који нема краја, и победа над смрћу.
Исус Христос је заповедио Својим ученицима да за Његов
улазак у Јерусалим припреме магарицу и младо магаре. Шта то значи? У то време
цареви су у мирнодопско доба употребљавали те животиње за путовање по земљи.
Коњ је значио ратни збор. На коњима се одлазило у рат Исус Христос је сео на
младо магаре у знак тога да он Собом носи мнр и да је он Цар мира. Свети Оци кажу да магарица
символички означава јеврејски народ, а младо магаре незнабошце
који су погнули своје главе у благи јарам Христа Спаситеља,
прихватили Његово учење и
урезали га у своја
срца.
Улазак Исуса Христа у
Јерусалим је и
праслика Његовог Другог доласка на земљу. Први Његов долазак био је у тајности и
за њега нико није знао.
Само су ноћна тама и безмолвије дочекали у Витлејему рођеног Богомладенца.
Други долазак Исуса Христа биће у слави. Господ ће дођи окружен анђелима и у
Божијој светлости. Управо тај догађај символички се најављује уласком Господа у
Јерусалим, Господа окруженог апостолима и народом који је клицао: „Осана Сину
Давидову, слава Сину Давидову!“
Браћо и сестре, кад је Господ с Маслинске горе погледао на
Јерусалим, у очима су Му се појавиле сузе. Господ је заплакао због Свог града.
У Светом Предању се каже да је Ноје пре потопа узео са собом у барку главу
Адамову као велику светињу. Касније ју је дао свом најстаријем сину Симу. Сим
је саградио град Јопу, затим уредио жртвеник испод којег је положио главу нашег
праоца, а у близини тог жртвеника основао је град Јерусалим, што значи „мир
Божији“. Палестину су касније освојила хананејска племена, па је место на којем
је лежала Адамова глава било напуштено. Но у сећању народа остао је назив тог
места Голгота, што на јеврејском значи лобања или чело. И управо је на Голготи
требало да буде извршено дело искупљења целог света.
Господ је са горе посматрао Јерусалим и видео Јерусалимски
храм, чије су позлаћене куполе блистале тако као да су биле у пламену. Али
Господ је размишљао о томе каква ће страшна казна задесити тај свети и грешни
град. Својим очима видео је како ће се други пламен, пламен освете уздићи изнад
Храма и тај дивни Храм, који је попут небеског цвета израстао у раселинама
стена, претворити у гомилу рушевина, нагорелих брвана и пепела. Знао је да ће тада на улицама
Јерусалима лежати несахрањени лешеви и да ће земља бити натопљена крвљу као
кишом. Тај
град ће се тада претворити у рушевине и тако мртав личиће на поље пшенице коју
је град уништио.
У Јерусалиму је требало да се изврши највећи подвиг Добровољно страдање
и распеће Исуса Христа Христа и искупљење рода људскога. У том истом Јерусалиму требало је да буде извршено
богоубиство, најстрашније злодело у историји рода људскога. Зато је Господ и
плакао због Свог града. Исус Христос је ушао у Јерусалимски храм. Ту су га дочекали
бука, повици људи и блејање животиња које су продавали у самом Храму. Животиње
за жртву требало је продавати поред храмовног зида, али ради што успешније
трговине првосвештеници су дозволили да их трговци уводе у само светилиште.
Тамо су се налазили и столови за мењање новца, јер се, по јеврејском обичају,
новцем па- ганских владара нису смеле куповати животиње које ће бити жртвоване
у Храму. Стога је тај новац морао бити замењен за јеврејске монете.
Дакле, у цркви Божијој била је страшна бука, па је Господ
узео бич у руке и истерао трговце и мењаче из дома Свог Оца Небеског. Браћо и
сестре, у Јеванђељу видимо како се Господ разгневи кад разобличава фарисеје, те
лице- мере религије и кад види како је Његов храм оскрнављен.
Нека то буде и нама лекција из које ћемо научити с каквим
страхопоштовањем треба да се понашамо у цркви Христовој. Како само често
нарушавамо светост и тиши- ну тог светог места. Неки од нас, но њих је ипак
мало, понашају се заиста безобразно у храму и чак се поносе тиме што им нико
ништа не може и размећу се својим простатлуком. Нека нас данашњи јеванђељски
догађај увек подсећа на то да је храм слика Царства небеског.
Улазак Господа Исуса Христа у Храм символички означава
Страшни суд који ће почети од Цркве Божије. Господ ће најстрожије судити хришћанима.
У житију преподобног Макарија Великог наведен је његов разговор са душом покојног египатског
жреца. Жрец му је рекао да се налази у паклу, али да постоје места где су муке
још горе од оних које он трпи. Таква места припремљена су за хришћане који су добили
благодат Духа Светога на крштењу, а касније је погазили својим гресима.
Првосвештеници су се обратили Христу и захтевали од Њега да
забрани Својим ученицима да Га величају. Но Христос им је рекао: Ако они ућуте, камење ће повикати (Лк.
19, 40). Свети Оци су под камењем подразумевали пагане којима је било суђено да
прославе Бога после проповеди апостола широм света. У Јеванђељу се каже да су дечица
поздрављала Христа узвицима: Осана! Бпагословен који долази у име Господње! (Мк. 11, 9). Под децом се
подразумевају људи проста и чиста срца. Господ прима самохвалу која је узнета
из чисте душе.
Ми данас по обичају стојимо у цркви с врбовим гранчицама у
рукама. Народ је дочекао Исуса Христа као победника с палмовим гранчицама. Врба
символизује још и васкрсење из мртвих, зато што након зиме прва процвета.
Док у руци држимо врбову гранчицу, исповедамо да је Исус
Христос истински победник смрти, демона и ада. Док је држимо у рукама, молимо
Господа да нас удостоји да Га у дан васкрсења мртвих дочекамо с радошћу и
ликујући, а не са стидом и ужасом.
Осана значи Господ долази, Спасење је од Господа, Господе,
спаси нас! Браћо и сестре, на дан овог дивног празника Господ се невидљиво
приближава нашим срцима, свакоме од нас.
Браћо и сестре, и у нашим срцима, као и у Јерусалимском
храму, урлају животиње, а то су наше ниске страсти Које заглушују глас молитве. И у нашој
души седе мењачи новца, а то су оне помисли које нас чак и у најсветијим
тренуцима терају да размишљамо о овосветским добитима, о световним и сујетним
пословима.
Господ је бичем Својим истерао оне који су скрнавили Његов
храм. Нека бичем благодати Своје очисти и наша срда, јер су она нерукотворени
храм који је Он створио и који је створен само за Њега.
Амин.
Архимандрит Рафаил Карелин
Коментари
Постави коментар