Пређи на главни садржај

О САМОУКОРЕВАЊУ

Једном су ми пришла два брата који су се жалили један на другог. Старији је говорио о млађем: „Он се жалости кад му ја неку ствар наложим, а [онда] се и ја секирам, досећајући се да би он [све] са уверењем примао од мене кад би имао веру и љубав према мени“. А млађи је говорио: „Опрости, господине, он као да ми не говори са страхом Божијим, већ као да хоће да ми наређује. Ја мислим да ми због тога није пуно срце моје, као што говоре оци“. Приметите како они укоревају један другог, а ни један не укорева себе.

Тако су опет и друга двојица, жалећи се један на другог, и учинивши метаније један пред другим, [ипак] остали незадовољни. Један је говорио: „Он ми није од срца учинио метанију и због тога ми није пуно срце“. А други је рекао: „Пошто није показао да има љубав према мени пре него што сам му учинио метанију, ни мени није било пуно срце“. Видиш ли, господине, [само]обмањивање? Видиш ли извртање мисли [аве Пимена]? Бог зна колико се ја ужасавам кад ми и саме изреке отаца употребљавамо по својој злој вољи на погибао душа наших. Требало је да и један и други себе прекоре. Један је био дужан да каже: „Пошто нисам од срца учинио метанију брату своме, Бог му није дао осведочење [испунио срце његово у односу на мене]“. И други је био дужан да каже: „Пошто нисам показао љубав према брату своме пре него што ми је учинио метанију [тј. тражио опроштај], Бог му није дао осведочење [о мојој љубави]“. Тако је требало [и они први] да поступе један према другоме. Један је био дужан да каже: „Ја говорим надмено и због тога Бог није уверио мог брата [о мојој добронамерности]“. А други је био дужан да помисли: „Брат мој ми са смирењем и љубављу налаже, а ја немам послушања и страха Божијег“. И ни један од њих није нашао пут самоукоревања, него је сваки сваљивао [кривицу] на ближњега.

Ето због чега не налазимо напретка, ето због чега не стичемо користи ни од чега, него све своје време проводимо трулећи од помисли против других и мучећи сами себе. Свако себе правда, свако је немаран и, премда ништа не испуњава, као што рекох раније, ипак од ближњег захтева [испуњавање] заповести. Стога се и не уразумљујемо на добро. Чим се нешто мало и просветимо, одмах исто захтевамо и од ближњег, укоревајући га и говорећи: „Он је то дужан да учини. Зашто то није тако учинио?“ Зашто не бисмо пре захтевали од себе самих да [испуњавамо] заповести? Зашто не бисмо себе укоревали као оне који их не испуњавају?
 Где је онај старац који је, када су га питали: „Шта си велико нашао на [монашком] путу, оче?“, одговорио и рекао: „Да у свему укоревамо себе саме“. То је похвалио и онај који је поставио питање, рекавши: „Заиста, нема другог пута“. Тако је и ава Пимен рекао са уздахом: „У овај дом су ушле све врлине, осим једне, премда без ње човек тешко може да опстане“. И кад су га питали о којој се [врлини] ради, он је рекао: „Да човек укорева сам себе“. И свети Антоније је рекао да је велико дело за човека када своја сагрешења узима на себе пред Богом и очекује искушења до последњег даха. И свагде налазимо да су оци, испуњавајући наведено, све, па чак и оно најмање, препуштали Богу и налазили спокојство.


 Такав је био и онај свети старац коме је у време болести брат уместо меда у јело сипао врло шкодљиво уље од ланеног семена. Ипак, старац није ништа рекао, него је ћутећи јео једном, и други пут, колико му је било потребно, ниуколико не укоревши брата и не рекавши му да је непажљив. И не само да није рекао, него га никаквом речју није повредио. Схвативши шта је учинио, брат је почео да се јада говорећи: „Ја те убих, аво, и ти си на мене свалио грех, јер си прећутао“. Са каквом кротошћу му је само он одговорио, говорећи: „Не секирај се, чедо. Да је Господ хтео да једем мед, ти би налио меда“. 

[И тако], он је одмах ствар предао Богу. [Но], шта са том стварју има Бог, калуђере? Брат је погрешио, а ти говориш: „Да је хтео Бог“. Каква је у тој ствари [свеза]? [Но], он [ипак] говори: „Да је Бог хтео да једем мед, брат би сипао мед“. И тако, мада је био толико болестан, и мада толико дана није могао да прима јело, старац се није ожалостио на брата, него је ствар препустио Богу и успокојио се. И добро је рекао старац, јер је знао да би Бог и смрдљиво уље претворио у мед, да је хтео да он једе мед.

Ава Доротеј Палестински

Коментари

Популарни постови са овог блога

Митрополит сурошки Антоније: Уверење у невидљиво. Последњи разговори (2001–2002)

  Од преводиоца Митрополит сурошки Антоније једна је од најистакнутијих личности 20. века. Његова реч, крајње трезвена, упућена најдубљим питањима човека, а истовремено жива, отворена, надахнута, увек наилази на одјек међу његовим бројним читаоцима, без обзира на њихова убеђења, уверења, образовање или културолошке корене. Његове књиге, беседе, наступи на радију и телевизији, његова предавања на универзитетима и богословијама, у болницама и школама надалеко су познати у Енглеској, где је службовао, у Француској, САД, Белгији, Немачкој, Шведској и другим земљама које је посетио као представник Руске Православне Цркве и егзарх Московске Патријаршије у Западној Европи. Читаоцу се нуди превод најновије серије разговора које је водио митрополит Антоније током 2001–2002. у лондонској парохији где је био настојатељ више од четрдесет година. Својој пастви је говорио, стварао, неговао и неговао током пола века, па није случајно што је атмосфера отворености, поверења и жеље за узајамним разу...

ПОВЕСТ О ЧЕСНОЈ ГЛАВИ СВЕТОГ ЈОВАНА ПРЕТЕЧЕ

Свето Писмо нам говори да, након што је Светом Јовану Крститељу одсечена глава, безбожна Иродијада је забранила да се пророкова глава сахрани заједно са његовим телом. Уместо тога, она је оскрнавила часну главу Светог Јована и закопала је у близини своје палате. Ученици Светитељеви тајно су узели тело свог наставника и закопали га. Супруга Иродовог управитеља је знала на ком месту је Иродијада закопала главу Св. Јована, и одлучила је да га поново сахране на Маслинској гори, на једном од Иродових имања. [1] Када је до краљевске палате стигла реч о Исусовим проповедима и чудима, Ирод је са супругом Иродијадом хтео да провери да ли је глава Јована Крститеља још на месту где је била. Када је нису пронашли помислили су да је Исус Христос васкрсли Јован Крститељ. О томе постоји сведочење у самом Јеванђељу (види Мт 14: 2). Јерусалим. Прво обретење часне главе Светог Јована Крститеља. Много година касније, за време владавине равноапостолног цара Константина, његове мајке, Св. Јелене, ...

О НЕОСЕТЉИВОСТИ - БОЛЕСТИ САВРЕМЕНИХ ВЕРНИКА И СВЕТА УОПШТЕ

Ми, који лежимо изранављени, призивајмо Господа Који може да стави мелеме и завоје на наше ране. Свети Григорије Палама Поука XVII О НЕОСЕТЉИВОСТИ, ТЈ. УМРТВЉЕЊУ ДУШЕ И СМРТИ УМА ПРЕ СМРТИ ТЕЛА Неосетљивост, без обзира да ли телесна или духовна, јесте умртвљено осећање, које је, услед дуготрајне болести и нехата, доспело до стања потпуне отупљености. Безосећајност је нехат који је прешао у навику и успавао разум. То је пород лоше навике, замка за ревност, омча за храброст, непознавање умилења, врата очајања, мајка заборава (који, са своје стране, поново рађа своју сопствену мајку), искључење страха Божијег. Безосећајни монах је безумни философ, учитељ који самога себе својим учењем осуђује, адвокат који заступа противну страку, слепац који учи гледању. Он говори о лечењу ране, а не престаје да је чеше; говори против страсти, а не престаје да једе шкодљиву храну; моли се против своје страсти, а хита да је задовољи; кад је задовољи, љути се на самога себе, и не стиди се својих речи, бедн...

МИТРОПОЛИТ МОРФИЈСКИ НЕОФИТ: МОРАМО НАЋИ ВРЕМЕ ЗА ТИШИНУ

МИТРОПОЛИТ МОРФИЈСКИ НЕОФИТ: МОРАМО НАЋИ ВРЕМЕ ЗА ТИШИНУ Митрополит Морф и јски Неофит (Масура). Одломак из беседе Његовог Високопреосвештенства Митрополита Морфујског Неофита у храму Светог Антонија Великог у селу Спилија, на Кипру, 17. јануара 2020. године.       Сви ми данас — монаси и мирјани, били сами или ожењени — имамо један велики проблем: немир. Не можемо наћи мир и тишину у души. Сви смо оптерећени многим бригама. Како се нове технологије развијају, количина брига и невоља се повећава, иако се чини да би требало да буде обрнуто… Откуда то тако? У ствари, човек налази мир само у Истини. Технологија не може да одмори човека, пошто она само телу олакшава живот. Али човек није само тело: он има и тело и душу. Зато морамо пронаћи начин да одморимо и тело и душу. У Цркви постоји парадокс: када се тело умори ради љубави према Христу или љубави према ближњем – сиромашнима или болеснима, онима којима је потребна помоћ – тада се, упркос физичком умору, у душу н...