Пређи на главни садржај

Кроз Часни пост: Уторак пете седмице поста - ЈЕДНОСТАВНОСТ - Преподобни Серафим Роуз

Царство Божије није јело ни пиће, већ праведност и уздржање са светошћу; стога богати неће у Њега ући већ они који полажу своје благо у руке сиромашних. Тако нас и пророк Давид учи, говорећи: “Праведник показује милост васцели дан; његова је радост у Господу и ходећи у светлости неће посрнути.” Ово нам је написано за поуку, да постимо и чинимо добро и уместо земаљских ствари нека би нас Господ наградио небеским.

Јутрење у пету недељу Поста


Поуке Светих Отаца: Како можеш да тражиш да Господ буде благ и милостив према теби, када си и сам груб и не опрашташ лако брату своме?

Свети Јован Златоусти


Молитва: Помози нам, Господе, да својим срцем љубимо и састрадавамо са ближњима, не гледајући на то ко је какав или одакле долази. Научи нас да свакога дана живимо ради непролазних добара у вечном Царству Твоме. Амин.

Читања из Светог Писма:

Иса. 40:18-31

1 Мојс. 15:1-15

Прич. 15: 7-19,



Гал. 5:22-26, 6:1-2

Мат. 11:27-30.



Богомислена размишљања: А плод Духа јесте: љубав, радост, мир, дуготрпљење, благост, доброта, вјера, кротост, уздржање. За такве нема закона.

Гал. 5:22

Преузето из књиге „Кроз Часни пост – Мисли за сваки дан“, Манастир Подмаине, 2007




Буди смирен и остаћеш целовит.
Повиј се и усправићеш се.
Понашај се искрено и
држи се једноставности.
Лао Це

Преподобни Серафим Роуз


Кад је једном приликом, 1977. године седео у трпезарији са браћом и сестрама у Христу, отац Серафим је говорио о једноставности. И пре обраћења у хришћанство, он се упознао са овом врлином у делима прехришћансих мудраца Кине који су, посматрајући и размишљајући о поретку створеног света, дошли до закључка да су једноставност и смиреност „небески пут“.

У Богочовеку Исусу Христу он је пронашао оваплоћење овог „Пута“, чуо је позив: „Заиста вам кажем, ако се не будете као деца, нећете ући у Царство Небеско“ (Мат.18,3)

„Незнабожачки кинески филозоф Лао Це учио је да најслабије ствари побеђују оне најјаче“ – говорио је отац Серафим браћи и сестрама. „У нашем манастиру имамо за то један пример: храстови, који су веома чврсти и несавитљиви, увек падају и ломе се, док борови, по природи савитљивији, далеко ређе падају пре него што се заиста осуше.“

Исто можемо видети и у људском животу. Особа која верује у нешто толико снажно да је спремна да вам „одсече главу“ ако се са њом не сложите, управо таквим поступком показује своју слабост. Она је толико несигурна у себе да мора и вас да преобрати...Кад знате да сте у праву, онда не приморавате и не ћушкате друге.

Потреба да се буде у праву је, такође, спољашња страна хришћанства. То је важно, али није од пресудног значаја. Најважније је срце и оно мора бити меко и топло. Ако не поседујемо такво срце, морамо га тражити од Бога, приморавајући себе да чинимо оно чиме га можемо задобити. Најважније од свега је да видимо да га немамо – ДА СМО ХЛАДНИ. Због тога нећемо веровати нашем разуму и нашем расуђивању, према којима морамо имати помало „опрезнији“ став. Ако будемо тако поступали, ако будемо ушли у светотајински живот Цркве и примимо Божију благодат, онда ће нас Бог сам просветљавати....

Једноставност је једна од ствари које нам могу помоћи. Она може постати део нас ако се у срцу молимо Богу да нам је подари. Ако не сматрамо да смо баш толико паметни. Ако, на пример, кад се постави питање „Да ли је могуће насликати Бога Оца?“ ми одмах не скочимо и кажемо: „О, то је овако – и то је одлучено на том и том сабору, број тај и тај“.

Или ћемо, будући да верујемо да смо у праву, морати да све друге искључимо из расправе, а том случају ћемо врло ниско пасти, или ћемо се зауставити и помислити: „Добро, па ја можда и не знам најбоље ове ствари.“ Уколико више усвајамо овај последњи начин размишљања, утолико више ћемо бити заштићени од духовних опасности.


Прихватите са једноставношћу веру коју сте примили од Отаца. Ако познајете неког простодушног свештеника, захвалите Богу за то. Сетите се да, пошто сте толико сложени, интелектуални и ћудљиви, можете пуно научити од такве једноставности. Што више будете узрастали у православљу, читањем, упознавањем нових људи, више ћете бити у стању да препознате „свој пут“ на широком пољу православља, и почећете да увиђате толико паметних ствари које вам у почетку и нису изгледале паметне. Чак иако људи који се баве овим стварима нису толико оштроумни, ипак Бог руководи Црквом. Знамо да је Он са Црквом до краја, и зато нема потребе да се прелази граница, да се иде у отпадништво или јерес. Ако следимо једноставан пут – да не верујемо сопственом расуђивању, трудећи се истовремено да што је могуће више схватимо како је наш ум, без топлог срца, слабо оруђе – онда ће православна философија живота почети да се у нама образује.“


Одломак преузет из "Православног пута" бр. 21, 2003. год.

Коментари

Популарни постови са овог блога

Пастир Светог апостола Јерме

  Препоручујемо полако читање овог не баш лаког штива, које упркос томе даје велике увиде у човеков духовни живот и борбу са страстима. Пастир Светог Јерме Јерма је пореклом из нижег друштвеног слоја, што показује и његов језик који садржи доста латинизама. Према његовом делу  Пастир , Јерма је прво био роб  Хришћанин , кога је у  Риму  купила једна Хришћанка по имену Роди и тиме га ослободила ропства. Када је постао слободан, бавио се земљорадњом и трговином и стекао велико богатство. Али, занемарио је морално васпитање своје породице, па су му деца у време гоњења  Хришћана  отпала од вере, док су он и његова жена остали чврсти у вери. Последица тога била је пропаст Јерминог богатства; остало му је само једно мало имање, довољно за његове потребе. Он се  покајао  и од малог  Хришћанина  постао велики поборник  Христове  науке. Дело  Пастир , чији је циљ да привуче  грешнике  на  покајање , обилује моралним поукама. Сам писац поделио га је на три дела: Пет виђења, које је писац добрим

Кроз Часни пост: Субота пете седмице поста - Акатистна субота – Похвала Одигитрији Пресвете Богородице

Грешним делима приближила си се вратима пропасти; али Онај Који је сатро врата пакла силом Свога Божанства отвори теби врата покајања, свехвална светитељко, јер је Он Сâм врата живота. Јутрење – пета недеља Поста Тропар светој Марији Египћанки Поуке Светих Отаца: Када би Бог строго испитивао дела која су противна Њему, ми не би смо живели ни један дан. Свети Јован Златоусти Молитва: Подај нам, Боже, да јасно сагледамо оно што нам доноси мир. Нека би у ово подобно време хитали да чинимо дела ради мира и добре воље, свуда око себе и у свету. Амин. Читања из Светог Писма: Јевр. 9: 1-7 Лука 1: 19-49, 56 Богомислена размишљања: Јер у Бога је све могуће. Лк. 1:37 Преузето из књиге „Кроз Часни пост – Мисли за сваки дан“, Манастир Подмаине, 2007 Акатистна субота – Похвала Одигитрији Пресвете Богородице Поводом последовања Акатиста похвала Одигитрији Пресвете Богородице у суботу Пете седмице Великог поста Реч је о рановизантијској химни, првобитно званој само акатист, коју су каснији

КАКО НАЈБРЖЕ СТЕЋИ ДУХОВНИ МИР?

САМОУКОРЕВАЊЕ   • Вид смирења, који припрема за трпљење невоља пре но што се појаве и помаже њихово мирно подношење када се појаве, Свети Оци су назвали  самоукоревањем. Самоукоревање је окривљавање себе за греховност заједничку свим људима и своју посебно. При томе, корисно је сећати се својих нарушавања Закона Божијег и набрајати их, осим блудних падова и спотицања, за које оци забрањују да их се детаљно присећамо, јер обнављају у човеку греховни осећај и наслађивање њиме. Самоукоревање, када достигне своју пуноту, коначно из срца искорењује злобу, искорењујући лукавство и лицемерје, које не престаје да живи у срцу све док je у њему присутно самооправдање. 1. 318-319 • Бављење самоукоревањем претвара то укоревање у навику. Када онога ко је стекао ту навику задеси нека невоља, истога часа у њему се јавља дејство навике и невоља се доживљава као заслужена. Главни узрок сваког узнемирења – каже преподобни авва Доротеј ако пажљиво испитамо, јесте то што не укоревамо себе. Одатле проистич

ЧУДО СВЕТОГ ПРИЧЕШЋА

ЧУДО СВЕТОГ ПРИЧЕШЋА Предговор Љубав Господа нашег Исуса Христа према људима толико је велика да је Он ради нашег спасења примио смрт, али нам је даровао и могућност да се непрекидно најприсније сједињујемо са Њим. Зато је на Тајној вечери пред Своја крсна страдања Господ установио Тајну Светог Причешћа. Свети јеванђелисти приповедају о томе како је била установљена ова Тајна. Тако јеванђелиста Матеј пише: Приступише ученици Исусу говорећи Му: Где хоћеш да ти уготовимо да једеш Пасху? А он рече: Идите у град томе и томе, и кажите му: Учитељ каже: Време је моје близу, код тебе ћу да учиним Пасху са ученицима својим. И ученици учинише како им заповеди Исус и уготовише Пасху. А кад би увече, седе за трпезу са Дванаесторицом ученика. И кад јеђаху, узе Исус хлеб и благословивши преломи га, и даваше ученицима, и рече: Узмите, једите; ово је тело моје. И узе чашу и заблагодаривши даде им говорећи: Пијте из ње сви; јер ово је крв моја Новога завета која се пролива за многе