Пређи на главни садржај

ПЕТАК ПРВЕ СЕДМИЦЕ ВЕЛИКОГ ПОСТА - СВЕТИ ТЕОФАН ЗАТВОРНИК МИСЛИ ЗА СВАКИ ДАН У ГОДИНИ



Господ се противи гордима, а смиренима даје благодат (Прич.3,34). Особито се присети ових речи када кренеш на исповест. Ништа тако као гордост не веже језик да каже: „Грешан сам“. Смири се пред Господом, не поштеди себе, не убој се лица људског. Откриј своју срамоту да би се умио, покажи своје ране да би се исцелио, кажи све неправде своје да би се оправдао. Што безосећајнији будеш био према себи, већу ће сажаљивост Господ на теби пројавити, те ћеш отићи са слатким осећањем помиловања. То и јесте благодат Господа нашег Исуса Христа, која се даје онима који себе смиравају искреним исповедањем својих грехова.





Видимо да су све те страсти везане за наше тело, за телесне похоте и да им је корен стомакоугађање као прва и основна страст. Остају још две страсти, најпогубније и најстрашније, које нису директно везане за телесну пожуду, али овладавају душом и срцем чак и великих подвижника ако умисле да су већ достигли врхунац врлина и светости. To су таштина и гордост која следи одмах иза ње. Чак и ако има врлине, човек не сме да мисли да их је заслужио својим напором, него треба да у томе види благодат Божју.
Но шта рећи за подвижнике! Страст таштине је бескрајно различита. Сви смо ми ташти: једни због своје телесне лепоте, богатства и раскоши одеће, због сјаја својих домова, због физичке снаге, док су други ташти због дубине свог ума, због свестраног образовања и талената. Ташт човек неизбежно постаје и горд. Он себе сматра најбољим и чини му се да су сви гори од њега и да га нису достојни. Он се преузноси над свима као над онима који су ништавни, који ништа не знају и ништа не вреде.
Такав несрећник не види да је обузет смртним грехом гордости, најстрашнијом страшћу која чини суштину ђавола и која је Богу мрска. Сваки горд човек мрзост је пред Господом. При читању Посланице апостола Јакова више пута сте чули да се Бог противи гордима, а смиренима даје благодат (Јак. 4, 6). Горд човек никад неће моћи угодити Богу чак и кад би цео живот провео у подвижништву. Ето колико је погубна страст гордости.
Затворите очи, спустите главу и умом се загледај- те у своје срце, па потражите какве се то тамо страст, какве змије у њему гнезде. Све их пронађите и тек тад се осмелите да приступите исповести. Ништа не скривајте!

Пред нама је пост, време покајања и спасења. Многи не схватају важност поста и не посте. Па ипак нам управо телесни пост помаже да се кајемо и да се спасавамо, јер, као што смо већ видели, стомакоугађање јесте мајка свих осталих страсти, a истовремено и најједноставније ју је савладати. Ако испунимо ту заповест која не премашује наше снаге и која је заиста лака заповест обуздавања стомак, онда ћемо добити власт и над сложенијим страсти- ма. За савладавање свих страсти неопходно се учити уздржању. Но без телесног поста то је немогуће постићи. Као што ученике у школи постепено воде од нижих ка вишим знањима, од азбуке до више математике, тако и са уздржањем треба почети од азбуке, од обуздавања стомака.
Ето зашто је пост толико битан. Многи то не схватају па нити сами посте нити децу томе уче. И не само да их не уче, него им још дају убитачан пример гажења поста. Страсне недеље, чак и на Велики Петак мајке своју децу хране месом и успут говоре: Једите дечице! Ма, нема везе што је пост. Види Бог да се ми стално лоше хранимо. Опростиће Бог, неће нам то замерити.” О не, и те како ће замерити ако будеш децу своју кварила!

Свака мајка дужна је да своју децу од најранијег детињства навикава на пост не обраћајући пажњу на подсмехе богохулника. Нека се они само подсмевају, заглибљујући се у своје похоте, а ви благосиљајте Бога Који вас кроз Своју Цркву учи борби са страстима. Следујте свим заповестима Цркве јер је она наша мајка, добра, чиста и света мајка која нас учи само ономе што је спасоносно. He заборављајте на пост, него се чврсто држите свих устава Цркве, онако чврсто као што се детенце чврсто држи за мајчин скут. И Господ ће вас усмерити тамо камо ваше срце тежи у царство светлости, царство благодати! Амин.
1950. године



крај


Свети Лука Кримски
из књиге Приносимо ти љубав своју

Коментари

Популарни постови са овог блога

Митрополит сурошки Антоније: Уверење у невидљиво. Последњи разговори (2001–2002)

  Од преводиоца Митрополит сурошки Антоније једна је од најистакнутијих личности 20. века. Његова реч, крајње трезвена, упућена најдубљим питањима човека, а истовремено жива, отворена, надахнута, увек наилази на одјек међу његовим бројним читаоцима, без обзира на њихова убеђења, уверења, образовање или културолошке корене. Његове књиге, беседе, наступи на радију и телевизији, његова предавања на универзитетима и богословијама, у болницама и школама надалеко су познати у Енглеској, где је службовао, у Француској, САД, Белгији, Немачкој, Шведској и другим земљама које је посетио као представник Руске Православне Цркве и егзарх Московске Патријаршије у Западној Европи. Читаоцу се нуди превод најновије серије разговора које је водио митрополит Антоније током 2001–2002. у лондонској парохији где је био настојатељ више од четрдесет година. Својој пастви је говорио, стварао, неговао и неговао током пола века, па није случајно што је атмосфера отворености, поверења и жеље за узајамним разу...

ПОВЕСТ О ЧЕСНОЈ ГЛАВИ СВЕТОГ ЈОВАНА ПРЕТЕЧЕ

Свето Писмо нам говори да, након што је Светом Јовану Крститељу одсечена глава, безбожна Иродијада је забранила да се пророкова глава сахрани заједно са његовим телом. Уместо тога, она је оскрнавила часну главу Светог Јована и закопала је у близини своје палате. Ученици Светитељеви тајно су узели тело свог наставника и закопали га. Супруга Иродовог управитеља је знала на ком месту је Иродијада закопала главу Св. Јована, и одлучила је да га поново сахране на Маслинској гори, на једном од Иродових имања. [1] Када је до краљевске палате стигла реч о Исусовим проповедима и чудима, Ирод је са супругом Иродијадом хтео да провери да ли је глава Јована Крститеља још на месту где је била. Када је нису пронашли помислили су да је Исус Христос васкрсли Јован Крститељ. О томе постоји сведочење у самом Јеванђељу (види Мт 14: 2). Јерусалим. Прво обретење часне главе Светог Јована Крститеља. Много година касније, за време владавине равноапостолног цара Константина, његове мајке, Св. Јелене, ...

О НЕОСЕТЉИВОСТИ - БОЛЕСТИ САВРЕМЕНИХ ВЕРНИКА И СВЕТА УОПШТЕ

Ми, који лежимо изранављени, призивајмо Господа Који може да стави мелеме и завоје на наше ране. Свети Григорије Палама Поука XVII О НЕОСЕТЉИВОСТИ, ТЈ. УМРТВЉЕЊУ ДУШЕ И СМРТИ УМА ПРЕ СМРТИ ТЕЛА Неосетљивост, без обзира да ли телесна или духовна, јесте умртвљено осећање, које је, услед дуготрајне болести и нехата, доспело до стања потпуне отупљености. Безосећајност је нехат који је прешао у навику и успавао разум. То је пород лоше навике, замка за ревност, омча за храброст, непознавање умилења, врата очајања, мајка заборава (који, са своје стране, поново рађа своју сопствену мајку), искључење страха Божијег. Безосећајни монах је безумни философ, учитељ који самога себе својим учењем осуђује, адвокат који заступа противну страку, слепац који учи гледању. Он говори о лечењу ране, а не престаје да је чеше; говори против страсти, а не престаје да једе шкодљиву храну; моли се против своје страсти, а хита да је задовољи; кад је задовољи, љути се на самога себе, и не стиди се својих речи, бедн...

МИТРОПОЛИТ МОРФИЈСКИ НЕОФИТ: МОРАМО НАЋИ ВРЕМЕ ЗА ТИШИНУ

МИТРОПОЛИТ МОРФИЈСКИ НЕОФИТ: МОРАМО НАЋИ ВРЕМЕ ЗА ТИШИНУ Митрополит Морф и јски Неофит (Масура). Одломак из беседе Његовог Високопреосвештенства Митрополита Морфујског Неофита у храму Светог Антонија Великог у селу Спилија, на Кипру, 17. јануара 2020. године.       Сви ми данас — монаси и мирјани, били сами или ожењени — имамо један велики проблем: немир. Не можемо наћи мир и тишину у души. Сви смо оптерећени многим бригама. Како се нове технологије развијају, количина брига и невоља се повећава, иако се чини да би требало да буде обрнуто… Откуда то тако? У ствари, човек налази мир само у Истини. Технологија не може да одмори човека, пошто она само телу олакшава живот. Али човек није само тело: он има и тело и душу. Зато морамо пронаћи начин да одморимо и тело и душу. У Цркви постоји парадокс: када се тело умори ради љубави према Христу или љубави према ближњем – сиромашнима или болеснима, онима којима је потребна помоћ – тада се, упркос физичком умору, у душу н...